SM-yö Tanhuvaarassa

Maanantain yösuunnistusharjoituksen, joka sisälsi totaalisen eksymisen, jälkeen koitti tositoimien aika kun suunnistuskansa kerääntyi Olavin Rastin järjestämiin SM-yö kilpailuihin Tanhuvaaran urheiluopistolle Savonlinnaan.

Matka oli pitkä ja kesti Raaseporista kuutisen tuntia sisältäen Kytäjän ABC:lle tehdyn yhden suunnistajan noutoreissun. Autossa oli hyvä sekoitus nuorisoa ja vielä melko nuoria veteraaneja.

Paikalla oltiin noin kello 18. Kirjauduimme hulppeisiin majoitustiloihin opistolle ja aloitimme kisavalmistelut.

image

 

Matkalla näimme villisikafarmin.

image

 

Aurinko laskee Tanhuvaarassa.

image

Parempi saada itsensä ylös ennen aamuyhdeksää.

Kisasää oli mitä parhain, lyhyellä paidalla pärjäsi mainiosti. Lähtöön juostessa fyysinen vire tuntui mainiolta. Kun juoksin lähtöön, moikkasin suunnistusblogistikollega Jormaa.

Ykkösväli oli todella vaika sisältäen rinnettä ja vihreää. Kuitenkin suoraan rastille, joskin aika paljon pysähdellen.

Kakkonen oli monimuotoisen mäen päällä, lipsahdin vähän takarinteeseen, mutta sieltä suoraan rastille.

Kolmoselle tarkasti mäen päällystä havainnoiden kivet ja polun. Pääsin hyvin rastin läheisyyteen, jossa päätä pyörittelemällä lippu näkyi.

Nelonen oli pitkä väli, jolla maasto sisälsi lähes kaikkea mahdollista estettä, eli suota, vihreää ja pystyvihreää. Mutkikasta tiestöä oli poikittain melko paljon. Voin kuvitella ratamestarin nautiskelleen miettiessään sitä, minkälaisen haasteen väli aiheutti suunnistajille.

Etenin hyvällä suunnalla, mutta jämähdin tarpomaan hidasta pystyvihreää. Pääsin tielle ja pätkän verran homma oli hallinnassa. Teiden välissä kadotin taas otteen ja yhytin Lynxin suunnistajan. Hänellä oli myös tilapäisesti sijainti epäselvänä. Yhdessä pääsimme tielle ja kiinni karttaan. Roikuin kartta rullalla peesissä rastille, jonka jälkeen en pystynyt seuraamaan maitohapon kohistessa reisissä.

Vitoselle lyhyt siirtymäväli ja suoraan rastille. Kuutoselle etenin hyvin kahden polun kautta. Kalevan Rastin huippusuunnistajia tuli vastaan.

Seiskalle menin tietä pitkin ja jouduin ensimmäistä kertaa hakemaan rastia.

Kasi ei myöskään ilmoittautunut heti. Marko leimasi rastilla juuri minua ennen ja kysyi “Onko se Pauli”? Rastin läheisyydessä näin myös Topi Anjalan.

Isoin virhe tuli ysillä, joka oli erittäin haasteellinen rinnerasti. Etsiskelin sitä hyvän tovin ja keskeyttämisajatuskin tuli jo mieleen, mutta lopulta pääsin rastille.

Siitä sitten kymppi helposti. Tällä välillä tuli kisan paras väliaika.

Yksitoista oli latupohjaverkoston keskellä. Vetun mies paahtoi rastille ja roikuin perässä. Pahasi onneksi punaista suunnistuspaitaa kantanut suunnistaja rynni väärälle rastille ja minä perässä. Oikea rasti löytyi kuitenkin helposti.

Rasti kaksitoista oli lähellä kilpailukeskusta ja pahasti rinteessä. Iso joukko suunistajia etsi rastia, mukana myös Jani Lakanen. Pienen hapuilun jälkeen löysin.

Rasti 13 oli alikulkukäytävän kohdalla, jonka jälkeen 400 metriä viitoitusta toiseksi viimeiselle rastille. Lopussa ei ollut enää ongelmia. Viimeinen rasti, maaliin ja kävelin suoraan majoitukseen vaihtamaan vaatteita.

Eli ei mennyt kovin vahvasti, pitkä välikin meni lopulta kohtuullisesti, mutta yksi iso ja pari kolme pienempää hakua aiheuttivat sen, että kisa voidaan luokitella “ei niin kovin hyvä suoritus”-kategoriaan.

Kilpailukeskus oli toimiva ja majoitus erittäin hyvätasoinen ja matkassa ollut porukka mukava. Reissussa käytyjen kasvisruokakeskustelujen jälkeen oli vaikea poimia kaupasta lihatuotteita illallalla grillattavaksi.

Suunnistuskauden kääntyessä loppusuoralle kisoista on jäljellä enää Oravatonni ja Raatojuoksu.

Yösuunnistusta Fagervikissa

Viikonlopun pettymysten jälkeen oli eilen aika aloittaa yösuunnistuskausi. Karjaan Ura järjesti yöharjoituksen Fagervikissa, keväisen Billnäsin keskimatkan kartalla. Maasto on sikäli historiallinen, että olen aloittanut “suunnistusurani” samalla alueella viitisen vuotta sitten.

Pieni flunssa oli päällä, mutta reipas suunnistushan vain parantaa pikku vaivoja. En siksi empinyt lainkaan metsään lähtöä.

Tapahtuma oli samalla Suunnistavan Uudenmaan Yö-Cupin osakilpailu. Tästä johtuen lähtöjärjestelyt olivat hieman tavallisia maanantairasteja virallisemmat ja toisaalta paikalla oli joitakin suunnistajia hieman kauempaa cup-pisteitä jahtaamassa. Vähänlaisesti oli silti porukkaa.

image

Lähtövalmiudessa, vielä on melko valoisaa.

Keli oli mita parhain, oli  leutoa ja kuivaa. Hyttysten uusi sukupolvi surisi lampun valokeilassa lähtöä odotellessa.

Miten sitten meni?

K-1: Lähdin kiertämään mäkeä ja suoraan rastille. Ykköselle tullessa takaani lähtenyt Stefan sai minut kiinni, oli juossut mäen yli suoraan.

1-2: Tielle ja hautausmaan ohi tarkalla suunnalla kohti rastia. Huomioin ojan ylityksen ja laakean kallion. Suoraan rastille.

2-3: Sikäli helppo väli, että sähkölinjaa seuraamalla pääsi lähelle rastia.

3-4: Vaativa väli, tällä samalla välillä pummasin Billnäsin keskimatkalla. Pidin tarkan suunnan, loppupuolella koukkasin vähän vasemmalle kallion huomatessani. Rastia lähestyttäessä muiden suunnistajien trafiikki helpotti hieman rastin löytämistä.

4-5: Lähdin vähän väärään suuntaan toisten suunnistajien häiritsemäni. Siksi jumituin aika pahasti ryteikköön, jossa paloi varmasti muutama minuutti. Vasemmalta kiertäen olisin päässyt etenemään valkoista pitkin. Mäkeä ylittäessäni kohtasin peuran, jonka silmät heijastivat aavemaisesti otsalampun valon takaisin. Piha-alueen kautta ja suoraan rastille, joskin kiipesin turhaan kallion laelle.

5-6: Lyhyt helppo väli, suoraan rastille.

6-7: Jyrkkään rinteeseen tarkasti suoraan rastille.

7-8: Vaikea ryteikköinen väli, pidin hyvin suunnan, tien ylitys, tarkistin sijainnin jyrkänteestä ja tulin suoraan rastille.

8-9: Juoksin tarkasti vähän pidemmän välin suunnalla, pystyin koko ajan seuraamaan kartasta etenemistä.

9-10: Kallion yli ja edelleen kallion muotoja seuraten, pudottautuminen suoraan rastille.

10-11: Lyhyt väli, tarkka suunta ja kallion kolossa piilossa olevalle rastille.

11-12:  Lasketellen alas laakeaa kalliota, pellon yli ja viimeiselle rastille ojaa seuraten.

Maalissa huomasin, että Stefan oli tullut maaliin jonkin verran minua aikaisemmin.

Laitoin  kartan gepsikäyrineen kartta-arkistoon.

Suunnistus sujui varsin hyvin ja (siksi) oli mukava suunnistaa. Maasto oli monipuolinen, Karjaan-Inkoon maastoja parhaimmillaan. Avokalliot hohtivat valkoisina lampun valossa. Maasto oli hyväkulkuista suurelta osin.

Ensi maanantaina sitten vielä toinen samanlainen harjoitus ja olen valmis SM Yöhön.

Lyhyesti HPV:n kansallisista

Tänään oli HPV:n kansalliset Solvallassa. Kyseessä on ehkä kisakalenterin minimalistisin kisa, sillä tapahtumassa kaikki ylimääräiset palvelut, joita isommissa kisoissa tavataan järjestää, on karsittu pois. Ei siinä mitään, jäljelle jää se tärkein, eli radat joilla voi suunnistaa sekä tulospalvelu.

Keli oli mitä mainioin, oli lämmintä ja aurinko paistoi. Jopa niin, että metsässä sai siristää oikein kunnolla silmiään rasteja lähestyttäessä.

Solvallan maasto on useimmille helsinkiläisille ja espoolaisille suunnistajille todella tuttu monista kisoista ja harjoituksista – itse olin tässä maastossa vasta toista kertaa, joskaan en ihan tässä maastonosassa ole ollut koskaan. Maasto on monipuolinen ja pienipiirteinen, kartalla on tavaraa todella paljon.

No miten meni? Ihan päin prinkkalaa. Pummasin heti ykköstä niin, että kisafiilis latistui. Lähdin toteuttamaan ykkösväliä ihan hyvin, mutta aloin etsiä rastia aivan liian aikaisin. Siinä sitten pyörin aikani (oli siellä muitakin ihan yhtä hukassa) ja löysin varmaan kaikki muut ykköset paitsi omaani. Homma meni vikaan siinä, että yritin mennä liian suoraan, olisi pitänyt ottaa enemmän ylä tai alakautta, mieluummin ylhäältä ulkoilureitin polun kautta ja suoraan rastille, kuten sitten lopulta tein.

image
Kohtalokas ykkösväli

Huonon alun jälkeen suunnistelin seuraavia välejä sinnepäin, osa meni hyvin ja osalla koukkasin vähän. Pikkukisassa ei metsässä ollut paljon muita suunnistajia, joitakuita sentään. Metsässä oli aika paljon ulkoilijoita hienoista maastoisa ja kelistä nauttimassa. Lopussa neljänneksi viimeistä rastia pummasin vielä hieman enemmän, kun sekoilin sinänsä helpossa poluissa.

Hölkkäsin maaliin, suoraan autolle ja kotiin pojan jalkapallo-otteluun.

Edellinen kisa meni todella hyvin ja tämä huonosti. Homma suli taas siihen, että menin huolimattomasti vaativan ykkösvälin, olisi pitänyt ottaa välipisteitä ja/tai kiertää turvallisemman kautta.

Mutta väliäkös näistä. Huomenna alkaa yösuunnistuskausi Karjaalla. Viikon päästä toinen harkka ja sitten onkin SM YÖ.

Raportti eGamesin keskimatkalta

Tänään oli ohjelmassa yksi syksyn isoista kisoista, eli Espoon Suunnan järjestämän kaksipäiväisen eGames-kansallisen keskimatka. Kilpailun painoarvoa nosti se, että samassa tapahtumassa oli myös Huippuliigan finaali. Kilpailu suunnistettin Tuhkurin kartalla, maasto oli samalla alueella lähellä Rinnekotia, kuin AM-kisat pari vuotta sitten.

Etukäteen ohjeita lukiessa tuntui, että kisajärjestäjät olivat kohdanneet monenlaisia haasteita. Parkkipaikka oli etäällä, josta oli bussikuljetus. Ohjeissa myös sanottiin, että “pyöräilytapahtuma saattaa estää kilpailukeskukseen pääsyn”. Bussikuljetus ja kaikki muukin sujui kuitenkin oikein hyvin.

Suunnistuskaverini Sami viritteli jo ennen kisaa pientä kilpailunpoikasta viestissään. Kisassa oli siis panoksia.

Ilma oli mitä parhain, ei ollut kylmä eikä kuuma eikä kostea. Maastosta saapuneiden kilpailijoiden terveiset olivat lähinnä, “tarkkana pitää olla koko ajan”. Kilpailukeskuksessa olivat lähes kaikki suomalaisen suunnistuksen avainhenkilöt käsittäen huippu-urheilijat, maajoukkueen valmennusjohdon, liiton henkilöstön ja “tavallisen suunnistuskansan.”

Seurasin Huippuliigan lähtöä ja pääsin todennäköisesti televisioon, kun työnsin itseni lähes lähtökarsinaan.

image
Fredric Tranchand, Paimion Rastia edustava Ranskan maajoukkuesuunnistaja.

image
Huippuliigassa sai jostain syystä tutustua karttaan ennen lähtöä.

image
Huippuliigalaisia.

image
Huippuliiga tuo televisiokamerat paikalle.

image

Kilpailukeskus on aina samanlainen.

Olin reissussa yksin, joten sain keskittyä rauhassa omaan suoritukseeni. Menin rauhassa lähtöön ja juttelin siellä tuttujen kanssa.

Miten suoritus sitten sujui?

Lähtö-1: Helppo, tähtäsin suon reunaan, josta nousu ylös ja suoraan suon laidassa olevalle rastille.

1-2: Vähän pidempi väli, otin kiinni suon reunasta, kalliomäistä ja tulin suoraan rastille.

2-3: Erittäin lyhyt väli, rastijyrkänne näkyi käytännössä kakkoselta kun katsoi oikeaan suuntaan.

3-4: Mäen yli alas suolle ja jyrkänteiden välistä ylös. Tulin hyvin kohdalle ja rinteessä ollut rasti löytyi päätä pyörittelemällä.

4-5: Jälleen suolle ja mäkeä ylös. Seurasin kallion reunaa, tarkistin sijainnin isosta kivestä ja pudottauduin suoraan rastille.

5-6: Konstikas väli, pudottauduin polkua pitkin alas solaan ja sieltä ylös mäkeen. Hahmotin edessä olevan näkymän päässäni ja yhdistin karttaan… oikein. Etenin kohti rastia, mutta meni vähän pitkäksi ja tulin väärälle jyrkänteelle. Korjasin takaisinpäin suoraan rastille. Ehkä puolentoista minuutin virhe.

6-7: Erittäin lyhyt väli, rasti tiheikössä. Tulin hyvin suoraan kohdalle.

7-8: Ensin juoksin kallion päältä, olin koko ajan kartalla. Sitten tiheikön reunaa hallitusti suoraan rastille.

8-9: Suon yli niin että heilahti ja mäkeä ylös. Juoksin pitkin laakeaa kalliota ja suoraan rastille.

9-10: Pitkä väli mäen päällä. Pidin silmällä kompassia ja suunnitelmana oli ottaa kiinni jyrkänteistä mäen keskellä. Tulin hyvin jyrkänteille ja jatkoin eteenpäin. Pudottauduin alas suoraan rastille.

10-11: Lyhyt väli, suoraan suunnalla yli mäen. Pieni pysähdys ja pään pyöritys ja rasti oli siinä.

11-12: Samassa tasossa rinteessä suoraan seuraavalle rastille.

12-13: Lyhyt helppo väli mäen yli ja pudottautuminen rinteeseen.

13-14: Melko peitteinen alkuväli, tielle ja sieltä suunnalla kohti rastia, jolle suoraan.

14-15: Helppo väli seurasin rinnettä, ennakoin hyvin rastin lähellä olevat kohteet.

15-16: Rykäisy viimeiselle rastille, jossa leimaus, varoin samaan aikaan rastilla olevia lapsia.

16-17: Täysillä kivikkoista loppusuoraa riskeistä huolimatta, loppusuoran sijoitus seitsemäs, eli aika hyvä.

Kaiken kaikkiaan vaihteeksi todella hallittu suoritus. Suunnistus pysyi hyvin edessä, pystyin ennakoimaan tulevat kohteet hyvin. Tosin pitää sanoa, että maasto ja rata oli kenties helpohko, maasto oli varsin avointa. No, toisaalta oli kisoissa myös keskeyttäneitä ja hylättyjä.

Myös viimeaikaiset tekemiseni fyysisen kunnon osalta ovat tuottaneet hedelmää ja jaksoin juosta selvästi paremmin, kuin aikaisemmissa kisoissa. Kisa Samin kanssa päättyi tällä kertaa minun voittooni, olisivatko voitot tältä kaudelta 2-1?

eGamesin keskiamtka oli hyvä ja toimiva kisa. Erityismaininta mukavasta kuulutuksesta ja hyvin toimivasta bussikuljetuksesta.

Sitten huonoihin uutisiin. Viikon päästä on Rasti-Vihdin järjestämä SM-pitkä. Johon, eh.. unohdin ilmoittautua. Luulin, että ilmoittautumisaikaa olisi vielä viikonloppu, mutta ilmoittautuminen olikin mennyt kiinni torstaina. Eilen tämän tajutessani hätäisesti viestittelin järjestäjille, että pääsisikö vielä mukaan. Mutta vastaus oli sääntöjen mukainen eli ei. SM-kisoissa jälki-ilmoittautuminen ei ole mahdollista. Syynä varmaan on tavallista monimutkaisempi lähtöluetteloiden muodostaminen (rankin huomioiminen). Mutta voisihan sitä nyt pieni jälki-ilmoittautumisporras olla?

Mutta näillä mennään. Kausi kääntyy kohti loppua ja edessä kenties HPV:n kansalliset, pari yösuunnistusharjoitusta ja seikkailuista suurin, eli SM-yö Savonlinnan suunnalla. Pystyn jo lähes aistimaan pimeän ja märän suon tuoksun lampun valokeilan halkoessa yötä. Sitten on vielä edessä legendaarinen Oravatonni sekä hieno suunnistuskauden päätöskisa Raatojuoksu.

Iltarasteista

Tiistaina oli Hiidenkiertäjien HiKi-rastit, joilla toimin ratamestarina. Maastona Risten, jossa on pidetty muun muassa Prisma-rastit ja FSO:n mestaruuskisat. Kyseessä oli neljäs iltarastitapahtuma, jotka olen pitänyt päävastuullisesti. Aikaisemmin olen pitänyt maanantairasteja ja nyt pidin tiistairastit. Näin se ura etenee.

Iltarastien ratamestarin töihinhän kuuluu yleensä ratojen suunnittelu, rastien metsään vieminen ja sieltä pois hakeminen sekä itse tapahtumaan liittyvät käytännön asiat. Apuja on hyvä saada, jotta asiat sujuvat ja homma ei käy liian raskaaksi.

image

Risten, tuo Länsi-Uudenmaan suunnistuksen Camp Nou.

Kävin maastossa ennen tapahtumaa kolme kertaa katselemassa ja tarkistamassa rastinpaikkoja. Tämä tapahtui heinäkuussa kuumimpaan aikaan. Kotona suunnittelin OCAD:illa ratoja. OCAD aiheuttaa toisinaan yllätyksiä ainakin sellaiselle käyttäjälle, joka käyttää sitä vain noin kerran vuodessa. Itse pähkäilin muun muassa sitä, miten RR-nauhan saa piirrettyä OCAD:in ratamestariversiolla. Huomasin myös, että kannattaa muistaa ladata oikeat symbolit, ennenkuin aloittaa laajan ratamestariprojektin, niitä kun ei jälkeenpäin enää saa ladattua.

Karttojen tulostuksin on aina jännittävää puuhaa, miten värit tulostuvat ja toimiiko printteri. Tällä kertaa tulostuksessa ei ilmennyt mitään erikoisia ongelmia. Sanottakoon muuten, että yllättävän hyvää tulostusjälkeä syntyy nykyaikaisilla halvoilla mustesuihkuprinttereilläkin. Tarkoitan siis sellaista tulostustasoa, että kartan kanssa voi mennä metsään esimerkiksi ratoja suunnittelemaan.

Tällä kertaa ratoja oli A, B C, D, RR. Lisäksi piirtelin huvikseni yhden ylimääräisen “eliitti”-radan hyödyntäen lähes kaikki rastit, joita metsässä oli. Eliitti-rata osoittautuikin suosituksi, sillä pieni määrä karttoja myytiin loppuun.

image

Kävin laittamassa RR-radan jo viikonloppuna metsään. Itse tapahtumapäivä oli sateinen ja ukkosta oli ilmassa. Olin metsässä ennen aamukahdeksaa ja laitoin rastit paikoilleen. Muutama tunti siinä meni ja parin tunnin ajan sade oli todella rankkaa. Yhden rastin paikkaa funtsin vielä jonkin aikaa, ratamestarin painajainenhan on se, että rasti on väärässä paikassa.

Kävin syömässä ja menin takaisin tekemään käytännön järjestelyjä. Innokkaimmat suunnistajat lähettelivät viestejä noin kolmen aikaan iltapäivällä, että “joko saa tulla”. Sateinen päivä verotti rankasti osanottajia, paikalle tuli joukko sitkeimpiä, joille sunnistuskeli on yhdentekevä.

image

 

image

Näyttävä sateenkaari suunnistusmaaston yllä.

Useat suunnistajat kehuivat ratoja ja ratamestarityötä. Melko suuren työn jälkeen myönteinen palaute lämmitti. Oli myös mukavaa, että paikalla oli sopiva joukko henkilöstöä eri tehtävissä. Maanomistaja oli mukana paikalla.

Kun porukka oli tullut metsästä, aloin laittaa pillejä pussiin. Keräsin RR-radan pois ja aloin hakea rasteja. Olin varautunut lampulla, joka olikin kohta tarpeen. Kello oli noin 23, kun otin vielä viitoitukset tien varsilta pois. Seuraavana päivänä sitten kaluston palautus seuran varastoon ja homma oli paketissa.

image

Ratamestari on löytänyt sen viimeisen rastin.

Joka vuosi kun työ on intensiivisimmilään, sitä ajattelee, että ehkä ensi vuonna on välivuosi rastien pitämisestä. Mutta työ on voiton puolella ja kaikki on mennyt hyvin, mieleen tulee ajatus, että ehkä kuitenkin ensi vuonna taas.