Ironman Portugal Cascais 2024

Untitled

Tämän kauden urheilullinen päätavoite oli 19.10.2024 Portugalin Cascaisissa järjestetty täyden matkan kisa. Tämä on kisaraportti tapahtumasta.

Harjoittelusta sen verran, että kyseiseen tapahtumaan valmistautuminen oli vuoden projekti valmentajan (Otto Loukkalahti) ohjauksessa. Harjoittelussa oli luonnollisesti erilaisia periodeja, mutta kokonaisharjoittelun määrä lokakuun alusta 2024 kisaan oli seuraava:

  • Uintia  103 tuntia, 264 km
  • Pyöräilyä 276 tuntia, 6493 km
  • Juoksua 167 tuntia, 1478 km
  • Kuntosalia 35 tuntia
  • Yhteensä 596 tuntia, 8376 km  

Harjoituskausi sujui hyvin, merkittäviä katkoksia sairauksien tai vammojen vuoksi ei ollut. Ainoastaan yksi muutaman päivän juoksutauko polvivaivan vuoksi häiritsi treenaamista. Nollasta ei mitenkään lähdetty, sillä pohjia oli paljon pitkäaikaisesta kestävyysurheiluharrastuksesta johtuen. Olen kirjoittanut treenaamisesta valmentajan ohjauksessa täällä.

Vaikka vuoden jakson harjoittelumäärä oli kokokonaisuudessaan kohtalaisen tavallinen minulle, erityistä oli se, että valmennuksesta johtuen harjoitteet olivat monipuolisia ja periodisaatiossa ideaa.

Triathlonin suhteen ensimmäinen täpäri tuli tehtyä vuonna 2019 (Tallinna). Sen jälkeen täysmatkoja on tullut suoritettua kaksi kertaa Tahkolla, kerran Kööpenhaminassa ja kerran Almeressa. Kisaraportit löytyvät tästä blogista.

Tämän kauden muut kisat tänä vuonna olivat puolimatkat Lahdessa ja Turussa sekä olympiamatka Vierumäellä. Puolimatkat eivät olleet kovin erityisiä menestyksiä, lähinnä energiaan liittyvistä ongelmista johtuen, Vierumäki oli kuitenkin positiivinen yllätys.

Niille, jotka suunnittelevat kisareissua Cascaisiin kerron matkajärjestelyistä seuraavaa. Kisapaikalle pääsi helposti Finnairin lennolla Lissaboniin, lentokentälle oli varattu jo etukäteen tilataksi, jonne pyörälaukku ja muut kamat hyvin mahtuivat. Ruuhkaisessa liikenteessä matka Cascaisiin kesti vajaan tunnin ja maksoi noin 70 eur.

Untitled

Untitled

Untitled

Cascais on kohtalaisen kokoinen paikka, mutta 4500 kilpailijaa näkyivät ja kuuluivat kaupungissa. Autoliikenne menee sekaisin suljettujen teiden vuoksi ja ravintolat ovat täynnä kilpailijoita tukijoukkoineen. Kaikki toimi kuitenkin oikein hyvin.

Ison kisan vuoksi myös Ironman tuo paikalle parastaan, eli IM tavaraa ja vaatetta sekä muiden brändien triathlon-varusteita on tarjolla runsaasti. Kilpailukeskuksen tunnelmaa kohotti myös live-bändi.

Kilpailuun valmistautuminen

Rekisteröityminen oli sujuvaa, tein sen jo torstaina. T1 ja T2 olivat “Hippodromella”, jossa oli nurmipohja ja täten miellyttävää juosta myös paljain varpain.

Untitled

Untitled

Untitled

Pyörän vaihteista kuului testiajossa pientä rohinaa, joten hakeuduin huoltoon perjantaina. Siellä oli pitkähkö jono kilpailijoita jonottamassa. Mekaanikko kävi jonoa läpi ja tuli kohdelle kysyen “What is the problem with the bike?” Kuullessaan, että vaihteissa oli ongelmaa, hän pyöritti kampea muutaman kierroksen, sääti vaijeria puoli kierrosta ja pyöritti taas. “Now it’s OK”, sanoi mies ja jatkoi seuraavan kilpailijan kohdalle. Kilpailija vieressäni katsoi minua ja sanoi “Magic”.

Kilpailu

Ikäryhmien startti oli 8.30, eli ei ihan aikaisin. Hotelli (meren rannalla oleva Farol) oli mukana hengessä niin, että tarjosi aamupalaa jo kello 6.00 lähtien. Näin kilpailijat saivat kunnon aamupalaa, eikä tarvinnut säätää puuropussien, banaanien ja vedenkeittimen kanssa huoneessa.

Uinti

Uinnissa oli tarjolla veteen totuttautuminen, mutta aika tiukalla aikatululla, eli 7.00-7.20. Päätin jättää sen väliin, koska muuten olisi tullut liian kiire aamupalan ja vaihtopaikalla käynnin kanssa. Yleensä kuitenkin käyn totuttautumassa veteen, koska olen kerran kokenut hengitykseen liittyviä ongelmia kilpailussa kun vesi oli kylmää. Tuohon niukkaan ja kaukana lähtöajasta olevaan aikaan vaikutti varmaan se, että tapahtumassa oli mukana myös puolimatka, joka starttasi ennen täysmatkaa.

kuva_yleiskuva2

kuva_yleiskuva3

kuva_yleiskuva

Startissa oli tavanomaista hieman vahvemmat hengennostatukset triathlonin lajihistorian kertaamisen, tsemppibiisien ja täysmatkaan valmistautumisen haasteiden, yhteisöllisyyden, lähiyhteisön tuen ym. esiintuomisen muodossa. “Triathlonissa suurin haaste on päästä lähtöviivalle”. Thunderstruckin soidessa alettiin sitten juosta rivi kerrallaan veteen.

kuva_uinti

Vesi oli noin 18 asteista ja suolaista. Vaikka muuten Cascaisin rannalla tyrskyt jyskyivät rannan kalliojyrkänteisiin, uintireitti oli suojaisa. Pientä aallokkoa oli, eikä aallon pohjassa ollessa pystynyt näkemään poijua. Tämä ei kuitenkaan uintia haitannut. Reitti oli selkeä ja helposti suunnistettava. Ruuhkaakaan ei juuri ollut, joten uinti oli helppo suorittaa. Loppusuoralla oli hienoa katsella kaupunkia ja sen lähentymistä. Uinti toteutui ehkä vähän liiankin mukavissa olosuhteissa ja mukavuusalueella, sillä aika oli pieni pettymys, eli 1.22. Olisi ehkä pitänyt purista hieman kovempaa. Toisaalta uinti oli hallittu hyvä avaus kisalle, eikä uinnin minuuteilla ole kokonaissuorituksessa suurta roolia.

kuva_uinti2

T1. 

Siirtymä vaihtopaikalle, oli pitkä, eli 600 metriä. Punaista mattoa oli koko matka, jota oli paljain jaloin mukavampi juosta kuin asvalttia. Olen viime aikoina ottanut vaihdot ihan lunkisti, niinpä pitkän siirtymän ja rauhallisen tahdin vuoksi vaihtoaika oli peräti 10.32.

Pyörä 

Pyöräreitillä oli tavallaan kaksi osuutta. Sintraan mennessä oli korkeuseroja. Rataprofiilissä ennakkoon nousu näytti kovaltakin, mutta ei siinä käytännössä mitään mahdotonta ollut. Hidasta tunkkausta kuitenkin. Etenkin toisella kierroksella reisissä tuntui. Kun nousu oli hitaampaa ja ilmavirta pieni, myös hiki nousi pintaan. Palauduin nousuista hyvin.

Sintraan noustua reitti muuttui nopeammaksi. Molemmilla kierroksilla ajettiin Estorilin moottoriradalla kierros. Rata oli selvästi vanhemman sukupolven formula-rata. Radan varrella oli myös huoltopiste.

kuva_bike2

kuva_bike

Sitten jatkettiin rantatielle, joka vei kohti Lissabonia. Tässä oli pari nousua, mutta muuten oli hyvin nopeaa. Myötätuuli Lissaboniin päin ja hyvät vauhdit. Radan täsmäyttämiseksi oli vielä pari pistoa tieltä ja kääntöpaikka. Lissabonissa käännettiin takaisin vastatuuleen ja toiselle kierrokselle.

Pyöräilyssä oli myös vaaranpaikkoja. Lissabonin kääntöpaikan lähellä oli ratikkakiskoja, joista oli etukäteen varoitettu. Näin, kuinka joku oli juuri kaatunut ja makasi tiedottomana poski asvaltissa. Facebookista luin myöhemmin, että joku totesi 4-5 kilpailijan olleen maassa. Reitillä oli myös kohtalaisen paljon hidastepomppuja, mutta niiden kanssa ei ollut suurta ongelmaa. Sintran lähellä olevasta pompusta alamäen alla varoitettiin, mutta en pitänyt sitä pahana paikkana.

Tärkeässä roolissa kisassani oli energian ja nesteen saaminen. Pyöräilyssä minulla oli urheilujuomapullo täynnä High5 Berryä. Toinen pullo pyörässä oli urheilujuomaa ja kolmas vettä. Otin siivun geeliä pullosta vartin välein. Vaihtelun vuoksi otin välillä yksittäisiä Maurten-geelejä sekä Maurtenin patukkaa. Vielä salaisena aseena oli viimeisen kääntöpaikan jälkeen ihka-aito Snickers-patukka, jotta sain vähän vaihtelua. Juoman suhteen tein niin, että siemailin vettä ja urheilujuomaa aina kun söin. Lisäksi otin pitkät siivut vettä huoltopaikoilta ja heitin pullon pois. Raikkaan veden juomiseen on suuri halu kun ahtaa geelejä ja urheilujuomaa.

Näillä eväillä tunsin, että tulin erittäin hyvässä ja aikaisempiin kisoihin nähden poikkeuksellisessa energiatilanteessa vaihtoon! Pyöräosuus 6.17, johon olin tyytyväinen, koska reitillä oli tuo hidas osuus ja myös vastatuulta.

T2. 

Rauhallisesti taas. Otin kouraan muutaman Maurtenin geelin, jotta saisin geeliä aina kun tarvitsin. Aika 7.14.

Juoksu

Kuten sanottu, energiatilanne oli hyvä. Samoin jalat tuntuivat toimivan. Juoksin aluksi sellaista 5.40 vauhtia. Juoksureitti ei ollut hirveän vaativa, mutta se sisälsi pari pitkää hivuttavaa nousua, jotka juostiin kolmeen kertaan. Lisäksi satamassa oli terävämmät nousut ja syheröt. Huoltoja oli paljon ja niillä oli hyvä kattava tarjoilu.

Juoksu oli hallinnassa koko ajan. Vauhti hieman hiipui matkan edistyessä, mutta ei siten, että suoritus olisi mennyt pilalle. Otin geeliä tasaiseen tahtiin ja huoltopisteillä vettä ja urheilujuomaa. Oli hieno fiilis kun tiesi, että nyt tämä hoituu.

kuva_juoksu

kuva_juoksu2

kuva_juoksu3

kuva_juoksu4

Matka eteni hyvin, pientä vääntelyä oli mahassa ja kolmannella kierroksella etureisissä oli kipua. Matkan varrella oli paljon yleisöä ja parissa kohtaa DJ soitti biisejä. Ilta pimeni, joillakin juoksijoilla oli otsalamput. Joitakin katuvaloja puuttui, joten oi oikeasti pimeää. Kääntöpaikalla kilpailukeskuksessa oli tunnelma katossa.

Satama-alueella oli vähän syheröistä kieputusta. Siellä oli pimeässä myös jonkinlainen kuoppa asvaltissa. Astuin siihen, mutta onneksi ei käynyt mitenkään.

Sitten oli aika tulla Abban tahtiin maaliin. Siinä tuli vähän tunteetkin pintaan. Kuuluttajia oli kaksi ja he ilmeisesti arpoivat keskenään kumman homma on todeta minun olevan Ironman. Pienen empimisen jälkeen se julistus sieltä sitten tuli ja kuudes täysmatka oli tosiasia. Maraton taittui aikaan 4.29, joka oli samaa luokkaa kuin vuonna 2019 Kööpenhaminassa juoksemani aika. Olin juoksusuoritukseen tosi tyytyväinen. Kokonaisaika oli 12.27, joka myös oli ei niin tasaisella reitillä kelpo tulos.

maali

Untitled

No monesko olin?

Sijoitus miehet 50-54 vuotiaissa oli 69 (121 sai hyväksytyn suorituksen. Uinnissa olin 89:s, pyörässä 69:s ja juoksussa 60:s. Eli suoritus vai parani kisan kuluessa! Yleensä minulla on ollut tekemistä siinä, että saan pidettyä uinnissa saavutetun sijan. Sijoitus kaikista kilpailijoista oli 702 kun kilpailijoita oli 1325

Kaiken kaikkiaan kisa Cascaisissa oli todella kiva: Logistiikka, kisakylä, kisafiilis, reitti ja järjestelyt. Pyöräilyn vaarat hieman harmillisia, toivottavasti kenellekään ei käynyt kovin vakavasti. Kisamatkakin oli kiva vaimon kanssa vrt. yksin matkaaminen.

Syksyyn ajoittuvalla pääkisalla on puolensa. Kesällä ja alkusyksystä on hyvä harjoitella. Toisaalta treenikaudesta tulee pitkä ja “kisa on pitkään edessä”. Vaikka valmennuksessa treenaaminen oli tuloksellista, työohjelman ja treeniohjelman yhteensovittaminen oli välillä vaikeaa.

Olinkin jo vähän väsynyt treeniin kisan alla. Nyt kisan jälkeen on hyvä pitää pari kuukautta offaria, treenailla ylläpitävästi ja aloittaa sitten taas määrätietoisempi harjoittelu vuoden vaihteessa.

Seuraavat tavoitteet onkin jo asetettu ja nyt kokeillaan alkukesän kisaa 1.6.2025 Hampurissa (kisa on loppuunmyyty). Luvassa on erittäin flatit reitit, joten ennätyksen tavoitteleminen on mahdollista! Alustavasti tavoite voisi olla alle 12 h suoritus! Vaihdan myös sarjaa, eli kilpailen 55-59 vuotiaiden sarjassa.

Pyöräilyä ja muuta urheilua Mallorcalla

“Mallorca on pyöräilijän paratiisi”, kuuluu sanonta. Tänä kesänä oli mahdollisuus kokeilla, onko sanonnalle vastinetta käytännön elämässä.

Kyseessä oli viikon perheloma Alcudiassa. Treenejä oli päivittäin, mutta kyseessä ei siis ollut totaalinen urheiluleiri. Urheilun osalta ohjelmassa oli pyöräilyn lisäksi juoksua, uintia meressä sekä kuntosalia hotellin salilla.

Kaluston suhteen päädyin vuokrapyörään New Horizon-liikkeestä. Pyörä oli Trek Shimanon Di-2 sähkövaihteilla ja Ultegran osilla. Viiden päivän vuokra kustansi 225 euroa. Liikkeessä oli mukava ja asiantunteva palvelu ja pyörä oli täydellisissä säädöissä. Pyörän vuokraaminen oli todella hyvä vaihtoehto, koska oman pyörän kuljettamisessa on oma ruljanssinsa.

Pyörän olisi voinut vuokrata myös hotelliltamme, jossa oli Spezialised-pyörien vuokrauspiste ja hotellikin vuokrasi pyöriä. Hotellilla oli myös erittäin hyvä “bike room”, jonne pyörät sai lukittua säilytykseen. Pyörien vuokrauspalveluita näkyi kadunvarsilla useita.

Untitled

Pyörät olivat hyvässä järjestyksessä hotellin bike roomissa. 

Alcudia on triathlonin harrastajien suosiossa, paitsi yleisten puitteiden, myös sen vuoksi, että kaupungissa järjestetään keväällä Ironman-sarjaan kuuluva puolimatkan kilpailu (Ironman 70.3 Alcudia Mallorca). Läheinen Pollenca tarjoaa Alcudian ohella hyvät puitteet leireilyyn.

Untitled

Alcudia on triathlon-henkinen paikka!

No miten ne urheilut sitten sujuivat?

Juoksulle oli tarjolla rantabaana, jossa uimarannalla juostiin betonista ja kauempana hiekkaista tietä pitkin. Koska päivällä oli kuuma, aamusella baanalla oli kohtalaisen paljon juoksijoita. Juoksulle oli hyvät puitteet.

Untitled

Poseeraus laiturilla kesken juoksulenkin.

Meressä voi hyvin uida. Ranta oli hyvin matala, mutta kauempana pystyi hyvin uimaan rannan suuntaisesti ilman ruuhkaa. Vesi oli lämmintä, mutta äärettömän suolaista. Suolan maku tuli suuhun ilman, että otti varsinaisesti vettä suuhunsa. Meressä ui kaikenlaisia kaloja, isoja ja pieniä. Hotellissamme oli myös uintitreenit mahdollistava 25 m uima-allas, mutta näin kesällä se oli “poolina” lomailijoille.

Pyöräily onkin sitten oma lukunsa.

Alcudian kadut ovat aika vilkkaat, joten pyörällä on siellä syytä ottaa rauhallisesti. Pyörän takatutka, joka oli täällä tarpeen, hälytti jatkuvasti.  Liikennekulttuuri on kuitenkin pyöräilijöille myönteinen.  Parilla polkaisulla pääsee runsasliikenteisiltä kaduilta väljemmille teille. Isompien teiden reunoilla on hyvin tilaa pyöräilijöille ja pienemmät asvaltoidut tiet ovat mukavia pyöräillä. Asvaltin laatu on hyvä.

Merkittävin aktiivisuus pyöräilyssä suuntautui Pollencan sataman suuntaan. Pollencaan pyöräillään hienoa rantareittiä, tuulisina päivinä merellä oli vaahtopäitä ja surffareita. Pollencassa on oma beachinsa ja rantakatunsa.

Untitled

Pollencan sataman rantabulevardilla pyöräilyä palmujen alla.

Pollencan takaa alkava mäki, Coll de la Creuetes oli kuitenkin se juttu. Reilun parin kilometrin matkalla nousua oli hieman yli 200 metriä. Tie oli kapeahko ja ylös pyrkijöitä runsaasti, pyöriä, sähköpyöriä, moottoripyöriä, autoja ja linja-autoja. Vuohet pällistelivät mäkeä ylös kiipeäviä. Mäen päällä oli näköalapaikka ja kioski. Tähän monet pysähtyivätkin.

Untitled

Untitled

Coll de la Creuetan päälle oli monta menijää. 

Untitled

Älä katso alaspäin!

Untitled

Vuohi käänsi päätään juuri ratkaisevalla hetkellä eikä kaverikuvasta tullut täydellistä.

Jyrkän mäen kiipeäminen on yksi juttu ja laskeminen toinen. Pientä huimauksen tunnetta saattoi kokea, jos ajoi lähellä kuilun reunaa. Tien reunassa oli vain pieni kiveys. Itse laskin varovaisesti, mutta samaan aikaan alas meni pyöräilijöitä, jotka eivät paljon jarrutelleet ja ohittelivat hitaimpia autoja. Ensimmäisen kerran kävimme mäen päällä yhdessä vaimon kanssa, toisella kerralla kiipesin mäkitreenissä mäen kahdesti (ks. oheinen kuva) ja kolmas kerta käsitti vaimon kanssa tehdyn pyöräilyn eteenpäin Formentorin majakalle.

Mäen kapuaminen useampaankin kertaan oli hyvää harjoitusta paitsi fyysisesti, myös henkisesti, koska lokakuun Portugalin kisassa on luvassa noin 150 m nousu (kahteen kertaan). Nyt tätäkin mäkeä on helpompi lähteä kapuamaan.

Formentorin majakalle pääsi, kun jatkoi näköalapaikalta eteenpäin. Ensin laskettiin 200 metria alaspäin ja sitten alettiin nousta taas ylös. Tie kiemurteli meren lähellä, reitin varrella oli myös metsäistä taivalta ja yksi tunneli. Pari paikkaa olivat todella “Instagrammable” ja pysähdyimme ottamaan kuvia. Reitin viimeisimmälle osuudelle ei päässyt autoilla, mutta sielläkin turistibussit toki jyristivät majakalle turisteja vieden. Maisemat tällä osuudella olivat ehdottomasti reissun parhaimmat ja Formentorin majakan seutu ainutlaatuinen karuudessaan. Majakalle oli hyvä kahvila, josta pystyi ostamaan juomaa ja syötävää.

Untitled

Jylhää maisemaa matkalla majakalle.

Untitled

Maisemaa matkalla majakalle. 

Untitled

Untitled

Untitled

Tunnelissa oli viileää ja pimeää.

Untitled

Busseille kannatti antaa vähän tilaa kapeilla teillä.

Untitled

Majakka häämöttää.

Untitled

Vielä pieni kiipeäminen Majakalle edessä.

Untitled

Poseeraus majakan tasanteella.

Untitled

Majakalla.

Pyöräilin myös Alcudiasta Artan suuntaan, mutta tämä reitti ei ollut niin hyvä, koska ruuhkaista rantabulevardia joutui ajamaan pitkään ja toisaalta sen jälkeen tuli isoa ja tylsää tietä. Pientä dramatiikkaa syntyi siitä, että yhdessä mutkassa oli lasinsiruja ja pelkäsin rengasrikkoa. Sellaista ei sentään tullut. Ihan hyvää treeniä näillä teillä kyllä oli mahdollista tehdä, koska nousua alkoi olemaan, kun lähestyttiin Artaa.

Yksi suunta oli myös pyöräillä enemmän sisämaahan Pollencan kylän suuntaan. Täällä ei mitään erikoisen mainittavaa näkynyt, osa teistä oli kivoja kapeita muurien ympäröimiä kujia punaisine kukkineen.

Kaiken kaikkiaan Alcudia ja lähiympäristö tarjosi erittäin hienot ja toimivat puitteet pyöräilyyn ja muuhun urheiluun. Tästä on hyvä jatkaa suunnittelemaan seuraavaa pyöräilyhenkistä lomaa.

Ironman 70.3. Lahti 2024

Kuva3

Kyseessä oli minulle viides puolimatkan kisa ja neljäs kerta Lahdessa.

Uinti – 42.48

Oli kova aallokko vasemman käden puolelta kun lähdettiin. Joskus on Lahdessa ollut aaltoja aikaisemminkin, mutta nyt taisi olla ennätys. Kuulin jälkeenpäin, että uintiosuudella keskeyttäneitä oli aika monta. Suuria vaikeuksia suorituksessa ei kuitenkaan ollut, yritin vain pysyä mahdollisimman hyvin suunnassa ja hengitettyä kunnolla. Hieman mietin, mahtaako toiseen suuntaan uidessa olla vaikea hengittää “paremmalta puolelta”. Hyvin sekin kuitenkin sujui. Loppua kohti aallot vähenivät ja yritin pitää hyvää vauhtia. Koko matkan sai uida melko rauhassa.

uinti

Pyörä – 3.04; 29.24 km/h

Tavoite oli pitää sellaista kolmenkympin keskaria. Garminiin olin laittanut syömishälytyksen 20 min välein. Geeliä pullossa. Syöminen meni suunnitelman mukaan, juomaa otin vielä väleissä. Watteja katselin ja tavoitekeskivauhti pysyi alussa mukavasti.  Sitten alkoi tippumaan ja oli raskasta vastatuulen ja ylämäkien vuoksi. Tuulenpuuskat taisivat aukeilla paikoilla vähän heilautella pyörää. Kärkölän jälkeen kun käännyttiin kohti Hollolaa oli hyvä tie ja sopiva tuuli, siinä oli hyvä pätkä mennä noin 35 km/h. Lopussa Messilän nousu meni aika hyvin, mäki ei tuntunut pitkältä.

379063325

Juoksu – 2.15 

Jalat olivat melko hyvät, mutta juoksuosuus meni kyllä heikosti. Vatsassa oli epämiellyttävä olo ja energiataso oli alhainen. Juoksin koko matkan, mutta eteneminen meni hiipimiseksi. Lopussa sain energiaa ja vauhti kasvoi merkittävästi. Kuten tavallista, menin kahdella kokiksella ja yhdellä vedellä per juottoasema. Mysteeriksi jäi huono energiataso, koska syömissuunnitelma pyöräilyssä toteutui ihan täysin. Seuraavassa kisassa täytyy vain yrittää ottaa geeliä kunnolla myös juoksussa.

juoksu

maali

Vaihdot T1 ja T2

Rauhassa otin, laitoin mukavuudenhaluisena pyöräänkin sukat jalkaan. T2:lla kävin vessassa ja otin yhden geelin juoksuun lähtiessä.

Sijoitus sarjassa 50-54 meni johdonmukaisesti tuntemusten mukaan, eli sijoitus oli 27 uinnissa, 39 pyöräilyssä ja 48 juoksussa. Kokonaisuudessaan sijoitus 42/59.

Olin Lahdessa ensimmäisen kerran vuonna 2018 ja silloin suoritukset olivat tällaiset:

Uinti 1900m: 00:38:29
Pyöräily 90 km: 02:55:28
Juoksu 21,1 km: 01:59:27
Kokonaisaika: 5:40:56

Kelit toki vaihtelevat, mutta huomiona se, että vuonna 2018 joka lajissa kulki vähän nopeammin. Olisiko tämä sitä ikääntymistä? Laitetaan tähän vielä kaikkien Lahden kisojen kokonaisajat:

2018: 5.40

2019: 6.09

2021: 6.16

2024: 6.11

Suoritus oli tänä vuonna osin ok, osin pettymys (juoksu). Vähän harmi, että juoksussa romahdin, koska tänä vuonna on tullut treenattua hyvin. Tästä onkin hyvä lähteä parantamaan puolikkaalle Turkuun heinäkuun lopussa ja täysmatkalle Portugaliin lokakuussa!

Kuva1

Kuva4

Kuva5

Kuva6

Miten löytää aikaa treeniin?

Takana uinti Tampereen uintikeskuksessa työmatkan yhteydessä.

Olen harrastanut erilaista kestävyysurheilua lähes koko ikäni. Kilometrejä ja tunteja on takana kohtalaisen paljon. Strava on tilastoinut liikkumistani vuodesta 2017 ja tässä ajassa tähän päivään mennessä juoksua on tullut 8000 km, pyöräilyä 37 000 km ja uintia 850 km.

Olen osallistunut hienoihin urheilutapahtumiin, kuten yli kymmeneen maratoniin, Pirkan hiihtoon, Vasaloppettiin, Jukolanviestiin ja viiteen täyden matkan triathlonkisaan. Tärkeitä elementtejä harrastuksessani ovat olleet paitsi puhdas halu liikkua ja harrastaa, elämyksellisyys tapahtumien kautta.

Olen pitkään treenannut tyylillä, jossa harjoitellaan mitä harjoitellaan sen mukaan, mitä muuhun viikko-ohjelmaan mahtuu. Viime vuoden lopulla aloitin uudenlaisen vaiheen, kun aloin harjoittelemaan valmentajan ohjauksessa. Tämä on tarkoittanut myös viikko-ohjelmia treenin suhteen.

Työssä käyvällä ihmisellä ohjelman mukaan treenaaminen tarkoittaa ainakin kahden viikko-ohjelman yhteensovittamista. Lisäksi on muuta elämää. Kuten Joe Friel toteaa kirjassaan The Triathletes Training Bible (Velo Press 2016):

Most of your day is undoubtedly spent focused on stuff other than swimming, biking and running such as your family, friends, home and career. All of these and more have to be balanced along with training (mts. 13).

Mitä on tapahtunut valmentajan ohjauksessa?

  • Harjoittelu on monipuolistunut. Aikaisemmin omaan tahtiin treenatessa tuli junnattua samoja harjoituksia viikosta toiseen. Myöskin harjoittelun jaksotus oli hukassa. Kaikissa triathlonin lajeissa ja voimaharjoittelussa on tullut paljon uusia harjoitteita, joilla kaikilla on tarkoitus.
  • Harjoittelu on lisääntynyt. Viikkoon on tullut lisää harjoituksia. Kun ennen tuli yli 10 tunnin harjoitusviikkoja tuli lähinnä sulaan aikaan pitkien pyörälenkkien kautta, viikkotunnit menevät useinkin yli 10 tunnin jo syksyllä ja talvella.
  • Harjoittelu tehoaa. Tästä kertovat testit ja subjektiiviset tuntemukset suorituksissa.

Näyttää siis siltä, että ohjelmoitu harjoittelu on kovasti hyödyllistä! Mitä tämä sitten tarkoittaa muun elämän rytmittämisen kannalta?

Kun viikkotunteja on enemmän ja päivittäisiä harjoituksia saattaa myös viikolla olla kaksi, joutuu viikkosuunnitelmaa miettimään ihan eri tavalla kuin omaan tahtiin treenatessa.

Omalla kohdallani yhteensovittamiseen vaikuttavia plussia ovat seuraavat:

  • Lapset ovat kasvaneet. Ei ole enää samanlaista ruljanssia kuskaamisesta treeneihin ym. kuin takavuosina.
  • Työpaikallani on joustava hybridityön malli, joka mahdollistaa etätyön. Työpaikalla on myös kuntosali.
  • Lähiyhteisö tukee urheiluharrastusta.
  • Raaseporissa on hienot mahdollisuudet liikkua, Karjaalla kuntosali Alexia Fitness Club ja ruuhkaton uimahalli Tammisaaressa, rauhalliset pyörätiet, hyvät hiihto-olosuhteet.

Haasteita ajan suhteen ovat:

  • Viikkokalenteri on kohtalaisen täynnä.
  • Työmatka toimistolle on pitkä, eli aikaa kuluu tunti suuntaansa.
  • On myös jonkin verran työmatkoja ja iltatilaisuuksia.
  • Tähän vuodenaikaan haasteena on myös talven tuoma liukkaus, pimeys ja kylmyys.

Miten sitten näillä pelimerkeillä onnistun löytämään treeniaikaa?

  • Priorisointi. Jos oikeasti haluaa treenata, on aika vähän asioita, jotka ovat tärkeämpiä kuin treenaaminen. Esimerkiksi television katsominen on aivan turhaa. En katso uutisia tai ajankohtaisohjelmia ja katson elokuvia ja sarjoja vain viikonloppuisin.
  • Joustavuuden hyödyntäminen. Jos aikataulu sallii, treenaan aamulla, lounasaikaan tai illalla. Viikonloppuisin on enemmän aikaa ja etäpäivät tuovat pari lisätuntia päivään.
  • Jos olen työmatkalla, käyn treenaamassa, esimerkiksi uimassa, kuten tällä viikolla Tampereella.

Aina treeniä ei pysty sovittamaan päiväohjelmaan. Valmentajan ohjaus näissä tilanteissa on: kevennetään, lyhennetään ja vasta viimeiseksi jätetään treeni kokonaan välistä. Tässä ohjeessa on paljon merkityksiä ja kannattaa pysähtyä miettimään sitä ihan kunnolla.

Tässä olen pohtinut treeniasioita omasta näkökulmastani. Tilanne ajankäytön ja puitteiden osalta on kaikilla erilainen. Uskon kuitenkin vahvasti, että vaikka liikuntaharrastuksen tavoite olisi toisenlainen ja määrät erilaisia, edellä olevat ajatukset ovat olennaisia asian kannalta. Useimmiten on mahdollista löytää liikuntaharrastukselle aikaa, mutta eri elämänvaiheissa sitä on toisinaan enemmän ja toisinaan vähemmän. Muistan senkin ajan, kun tein omia harjoituksia lasten jalkapalloharjoitusten aikaan.

Mitä ehdottomasti suosittelen, on valmennuksen hankkiminen muodossa tai toisessa. Saa ohjausta ja uusia virikkeitä ja sitä kautta motivaatiota.

Yllä olevalla omakohtaisella pohdinnalla on myös laajempia merkityksiä. Suomalaisten olisi tunnetusti tarpeen liikkua enemmän. Asiaan vaikuttaa oma motivaatio, lähiyhteisö ja elämäntilanne, työpaikan toimintatavat sekä yhteiskunnan infrastuktuuri. Näillä tekijöillä on merkitystä siinä, miten Suomi saadaan liikkeelle.

Liikunnan vuosi 2023

omakuva

Kaitaisten sillalla Taivassalossa. 

On aika vetää yhteen vuoden 2023 liikuntaharrastukset määrällisesti ja laadullisesti. Kuvio 1 osoittaa, että liikunnan määrä kokonaisuudessaan oli vuonna 2023 karkeasti samalla tasolla kuin aikaisempina vuosina. Vuoden 2021 tuntimäärä muodostaa jonkinlaisen anomalian johtuen erityisen intensiivisestä gravel-kaudesta syksyllä.

Kuvio 1. Liikuntaan käytetyt tunnit vuosina 2018-2023. 

Kilometrit2023saakka

Taulukosta 1 näkyy kiintoisasti, että vuonna 2023 on tullut juoksua huomattavasti enemmän kuin parina viime vuonna. Myös uintituntien määrä on korkealla tasolla.

Taulukko 1. Tuntimäärät lajeittain 2018-2023.

2018 2019 2020 2021 2022 2023
Pyöräilyä 129 169 138 295 233 218
Maastopyöräilyä 64 37 134 56 72
Juoksua 79 85 84 62 50 118
Uintia 56 43 19 23 34 47
Kuntosalia 55 34 30 32 50 41

Kilometrien tarkastelu taulukossa 2 täydentää kuvaa. Pyöräilykilometrejä tuli pyöristäen 5300, juoksua 1040 ja uintiakin 122 kilometriä. Juoksukilometrit ovat koko tarkasteluajanjakson korkeimmat!

Taulukko 2. Kilometrimäärät lajeittain 2018-2023.

2018 2019 2020 2021 2022 2023
Pyöräilyä 3244 4120 3221 6693 5156 5297
Maastopyöräilyä 1187 697 2429 1001 131
Juoksua 748 803 780 569 595 1040
Uintia 156 120 50 57 82 122

Vuoteen mahtui myös suunnistusta. Kävin kevään kisoissa ja hienoa oli myös se, että ehdin loman aikana Karjaan Uran mainioille maanantairasteille. Suunnistuskausi päättyi pyhäinpäivänä Sipoon Raatojuoksuun.

Triathlonkisoja oli kaksi. Osallistuin ensimmäistä kertaa Challenge Turku kisaan (puolimatka). Kisa oli mukava, uinti oli Aurajoessa ja pyöräily nopealla reitillä moottoritiellä. Juoksureitti kulki joen rantoja ja kierrettiin myös Turun linna.

Turku

Pääkisa oli sitten Almeressa Amsterdamin naapurissa. Kisaa leimasi todella kuuma keli. Uinti meni hyvin, pyöräilyssä tuli pieni energivaje, josta kuitenkin palauduin. Juoksussa meno hieman hyytyi kuumassa kelissä. Kaiken kaikkiaan hieno tapahtuma (kisaraportti).

maalissa

Uutena kokeiluna oli Falling Leaves gravel-tapahtuma Lahden seudulla. Keli oli todella märkä ja kura lensi lähes koko 144 kilometrin matkan ajan. Tapahtuma oli vähän rennompi verrattuna triathlonkisojen sekuntipeliin, pysähdyttiin muun muassa syömään pullaa ja makkaraakin. Ajoin mukavassa porukassa koko matkan. Kisaraportti täällä.

maalissa

Yhtenä isona asiana viime vuodelta oli se, että aloitin syksyllä harjoittelemaan valmentajan ohjauksessa. Treeneihin tuli heti monipuolisuutta ja myös määrää ja motivaatiota lisää. Odotus on, että ensi kaudella ollaan kisoissa hieman viime vuotta vahvempana.

Mitkä sitten ovat suunnitelmat tälle vuodelle?

Pääkisa on Portugalissa Cascaisissa lokakuussa järjestettävä täysmatkan triahlonkisa. Tätä ennen kisataan triathlonia puolimatkan kisojen merkeissä Lahdessa ja Turussa.

Syksyllä on taas Falling Leaves gravel-kisa ja ehkä myös toukokuussa Espoossa.

Suunnistusta on myös tarkoitus harrastaa sillä tavoin kun mahtuu ohjelmaan.

Peukut pystyyn, että korona tms. ei iske ainakaan pahimmalla mahdollisella aikataululla sekoittaen mainittuja suunnitelmia.