Raportti Karjaa-rasteilta 2014

Tämä viikko on ollut kohtuu liikunnallinen tuntien ja kilometrien valossa. Syynä se, että tein pari työmatkaa Helsinkiin pyörällä. Tästä reissusta on jo syntymässä pieni perinne näin ennen kesäloman alkua, sillä tein saman matkan yhteen suuntaan jo viime vuonna. Matkaa Karjaalta on yhteensuuntaan 80 kilometria. Toinen viikon kohokohta on ollut uusi Suunto Ambit2 R HR sykemittari, jolla leikit ovat vasta alussa.

Tiistaina pyöräilin siis Helsinkiin. Heräsin puoli viideltä ja viiden maissa lähdin polkemaan. Teillä oli rauhallista alkumatkasta, mutta liikenne vilkastui pääkapunkiseudulla. Huomasin pyöräillessäni, että teiden sivustoilla on varsin paljon kaikenlaista romua, irronneita autonosia, kiviä yms. Saattaa tulla rumaa jälkeä, jos tämä tavara lähtee liikkeelle jonkin ajoneuvon renkaasta. Matka sujui hyvin ja aikaa meni 3.30 noin suurinpiirtein. Palasin Karjaalle junalla.

kartta

Reittini Karjaalta Helsinkiin.

image
Pyörä toimiston käytävällä.

Keskiviikkona kokeilin uutta Suuntoa juoksuharjoittelussa. Tein mäkivetoja ja koordinaatioharjoitteita. Sain sykkeen nousemaan 171:een ja vieläpä niin, että tämä lukema tuli viimeisessä mäkivedossa. Kello toimi hienosti. Kirjoitan muuten vähän myöhemmin vertailun Suunto Ambit2 vs. Garmin 610 kun uudesta härvelistä on enemmän käyttökokemuksia.

Torstaina oli sitten kotiin paluun vuoro pyöräillen. Ilmassa oli ukkosen uhkaa kun olin lähdössä. Alkumatkasta tihkutti hiukan. Kivenlahden jälkeen taivas repesi ja satoi kaatamalla. Kastuin läpimäräksi. Kirkkonummella hetken mietin, josko hyppäisin junaan, mutta se ajatus meni onneksi nopeasti ohi. Siuntion paikkeilla keli sitten kuivui ja loppumatkasta ei taivaalta enää tullut mitään. Vaastteet tietenkin olivat läpimärät. Paluumatkan aika oli hämmentävän tarkasti sama kuin mennessä eli 3.30 suurinpiirtein.

image
Pyörällä nokka kohti Karjaata.

Nämä pyörämatkat eivät olleet maantiepyörällä mitenkään rasittavia. Viime vuonna tein saman reissun maastopyörällä ja aikaa kului 30 minuuttia enemmän. Ainoa harmittava asia oli tänä vuonna se, että Suomenojan-Tapiolan välillä oli todella paljon tietöitä ja jouduin monasti käyttämään erilaisia kiertoteitä ja jouduin myös usein odottelemaan valoissa.

Viikon urheilullinen kohokohta koitti sitten lauantaina kun vuorossa oli lähiseudun perinteiset kesäkisat, eli Karjaa-rastit. Kisakeli oli hieno, kisoihin lyhyt matka ja perheestä lähti kilpailuun neljä osallistujaa. Järjestävä seura Karjaan Ura oli löytänyt kilpailulle erittäin hyvän kilpailukeskuksen, jonne kaikki suunnistuskilpailun ydintoiminnot oli saatu kompaktisti. Pystyin saattelemaan lapset lähtöön ennnen omaa lähtöäni. Kisamusiikkina soi muun muassa Haloo Helsinki! sekä (tietysti) PMMP.

image
Karjaa-rastien kilpailukeskus (iPhonen panoraamakuva),

No miten kisa sitten meni? Kisa lähti käyntiin erinomaisesti. Ykkösväli oli puolipitkä, mutta toteutin välin varmasti järven rantaa polkua pitkin (polku oli merkitty karttaan). Ykkönen löytyi hallitusti. Samoin kakkoselle varmasti. Kolmoselle tein ihan pikkuruisen koukun, mutta ajallisesti merkityksettömän. Neloselle suoraan. Viitoselle tein ehkä vähän defensiivisen valinnan, kun menin tien kautta, koska väli näytti aika rytöiseltä. Rasti löytyi hyvin. Kuutonen oli helppo ja sinne suoraan.

Sitten edessä oli pitkä väli ja piti päättää mennäkö järven oikealta vai vasemmalta puolelta. Oikealta olisi päässyt suorempaan, mutta siellä oli vihreää. Päädyin siis menemään vasemmalta. Tämä olikin ihan hyvä valinta, vähän piti hakea suon ylityspaikkaa. Jolkottelin pitkin rantaa, mielessäni oli vanha Pekka Nikulaisenkin mainitsema ohje “mene rantaan, siellä on polku”. Ja toden totta järven rannassa oli todella hyvä polku, vaikka kartassa sitä ei näkynytkään. Seiskalle olin siis menossa, rasti lyötyi hyvin, se oli niityn takana, joka oli merkitty kielletyksi alueeksi.

Kasille tein pienen koukun, koska isoa luettavaa ei välillä ollut. Sitten oli juomarasti, jossa moikkasin vanhaa seurakaveria. Tietä pitkin tiheikkörastille, joka löytyi hyvin. Seuraavakin löytyi helposti, lyhyt väli. Rasti 11 löytyi hyvin, mutta väli oli todella hidas ja ryteikkäinen. Olisi kannattanut mennä tietä pitkin. Tähän mennessä kuitenkin kaikki hyvin.

Sitten tuli musta hetki. Edessä enää muutama rasti ja seuraava väli pitkä. Päädyin juuri siihen typerään suunnitelmaan, jota ei tässä maastossa pitänyt tehdä. Eli lähdin menemään suunnalla kohtia rastia. Välillä ei ollut suuria kohteita, joten kulku perustui pitkälti suuntaan. Kohta en enää tiennyt missä kohdassa olin ja homma alkoi olla tätä myöten selvä. Etsiskelin rastia ensin väärästä paikasta ja sitten vähän myöhemmin vähän oikeammasta paikasta. Mutta en löytänyt sieltäkään. Jonkin aikaa pyörin maastossa ja päätin, että nyt lähdetään kotiin. Suunta kohti pohjoista ja sieltä se kilpailukeskus löytyi.

Maalissa selittelin hieman kavereille, söin makkaran ja lähdin kotiin. Kuulemma monet olivat keskeyttäneet. Meidänkin perhejoukkueestamme toinen minun lisäkseni.

image
Oliko Suarezkin Karjaa-rasteilla?

Vaikka kisat menivät allekirjoittaneelta huonosti, kisat olivat priimat. Maasto oli hyvä ja monipuolinen, radat myös siinä mielessä hyvät, että oli erilaisia rastipisteitä ja välejä, myös pitkä, jossa oli purtavaa. Tuohonkin väliin, jonka mokasin, olisi löytynyt hyvä suoritustapa, mutta en sitä tullut huomanneeksi kuin vasta kotona.

Nyt sitten vähän taukoa suunnistuksesta. Todennäköisesti seuraavat kisat ovat legendaariset Varsinais-Suomen rastipäivät Pöytyällä.

Raportti Kuopio-Jukolasta 2014

Viime viikonloppuna järjestettiin suunnistuksen megatapahtuma, eli Jukolan viesti. Kuluneen sanonnan mukaan Jukola merkitsee suunnistajille samanlaista juhlaa kuin joulu ja juhannus yhteensä. Tänä vuonna kuulin, että tähän sanontaan liitettiin vielä syntymäpäivätkin. Tapahtumapaikkana Vehmersalmi Kuopiossa, eli kisareissulle tuli myös pituutta.

Itselläni myöhäisheränneenä suunnistajana kyseessä oli vasta viides Jukolan viesti. Tapahtumahan kuuluu siihen sarjaan, jossa kokemuksen suuruus ja hienous vaatii myös uhrauksia. Olemattomia yöunia, mahdollisesti huonoa keliä, fyysistä rasitusta sekä mahdollisia pikkunaarmuja metsässä pinkoessa. Stressiäkin saattaa joku metsässä kokea jos/kun rasti ei ole löytyäkseen.

Itse jahkailin kisamatkan suoritustapaa aina lauantaille saakka. Ja päädyin sitten ajamaan paikalle itse. Junan suhteen epäilytti junamatkan päälle tarvittava bussikyyti. Automatkan osalta epäilytti väsyneenä suoritettava paluumatka.

Lähdin matkaan puoliltapäivin ja ajelin rauhalliseen tahtiin Yle Puhetta kuunnellen. Kanavavalinnan ratkaisi se, että Venlojen viestin selostus tulisi tältä kanavalta. Sitä ennen kuuntelin ensin mainion Timo Harakan isännöimän ohjelman “10 kirjaa vallasta”, jossa keskusteltiin tällä kertaa Orwellin Eläinten vallankumouksesta. Vieraana oli lahjakkuutta tutkinut ja jalkapallossakin menestystä saavuttanut professori Kari Uusikylä. 

Tämän jälkeen tuli ohjelma, jossa haastateltiin Minna Kauppia. Ajattelin ensin, että eiköhän Kaupin haastatteluja ole jo aika paljon kuultu ja luettu ja urheilijoiden haastattelut ovat monasti aika pinnallisia. Olin kuitenkin yllättynyt, sillä haastatteluun oli valittu teemoja ja näkökulmia, jotka ainakin minulle olivat uusia ja liittyivät esimerkiksi suunnistus”harrastuksen” aloittamista edeltäneeseen aikaan, kouluun, opintoihin ja sen sellaiseen.

Venlojen viestin lähetys oli radiosta kuunneltuna todella hyvä. Seppo Väli-Klemelä asiantuntijana oli erinomainen. Niin paljon on puhuttu suunnistuksen saattamisesta “TV-kelpoiseksi”. Siksi oli yllättävää huomata, kuinka erinomainen “radiolaji” suunnistus edelleen on. Osuvat ja monipuoliset haastattelut täydensivät lähetystä.

Taukopaikaksi valikoitui Varkauden ABC, jossa seurasin Venlojen viestin loppuhuipennuksen televisiosta. Huoltamolla oli runsaasti muitakin suunnistajia taukoa pitämässä.

Jukola on niin iso tapahtuma, että järjestelyihin tarvitaan iso tila. Toisinaan parkkipaikalta saattaa olla pitkä matka kilpailukeskukseen. Tällä kertaa parkki ja majoitukset olivat kuitenkin kompaktisti kilpailukeskuksen välittömässä läheisyydessä.

Hakeuduin majapaikkaan, eli Honkajoen Seudun Urheilijoiden asuntovaunulle. Hain numeron ja tein järjestelyjä. Katselin Venlojen palkintojenjaon, jossa paikalla oli presidentti Sauli Niinistö. Ilmavoimat suoritti ylilentoja ja piti lentonäytöksiä.

image

image

image

Kilpailupaikan järjestelyt olivat silläkin tavalla onnistuneet, että kuulutus oli “sopiva”, eikä häirinnyt nukkumista/lepäämistä kovin paljoa. Korvatulpista huolimatta avainsanat kuten “Kalevan Rasti” ja “Vaajakosken Terä”, “Lidingö”, “Halden”, “Södertälje” ja niin edelleen hiipivät tajuntaan.

Yksi Jukolan hienoista hetkistä on herätä aamulla esimerkiksi viiden aikaan olemattomien unien jälkeen ja kömpiä aamupuurolle. Puuron, kahvin ja aamuauringon yhteisvaikutuksesta elämä alkaa hymyillä. Aamupuuron syötyäni katselin kun maailmanmestari Mårten Boström toi joukkueensa johtoasemassa vaihtoon.

image

image

Loppuhuipennuksen seurasin asuntovaunussa kännykästä. Yle-Areenan kautta tv-lähetys pyöri todella hyvin. Loppuratkaisu oli jännittävä ja urheilullinen.

Itselläni oli kuudes osuus. Joukkue eteni maastossa niin, että oli hilkulla, pääsisinkö matkaan “viestinomaisesti”. Edellisen osuuden viestinviejä piti kuitenkin hyvää vauhtia ja ilmestyi karttatelineille noin 20 minuuttia ennen vaihdon sulkeutumista. Nostin käteni ylös ja vaihto sujui mallikkaasti ja urheilullisesti.

Juoksin pitkän viitoituksen K-pisteelle karttaa katsellen. Aika vähän oli suunnistajia liikkeellä samaan aikaan. Ilma oli lämmin ja aurinko paistoi.

Melko pian K-pisteen jälkeen sain kiinni honkajokelaisen Jorman, joka oli hiukan epävarma sijainnista. Autoin hieman ja jatkoin matkaa. Ykkönen löytyi hyvin. Suunnistus oli varsin sujuvaa varsinkin alkumatkasta. Paria rastia jouduin etsimään, lopussa olin fyysisesti melko hyytyneessä kunnossa ja silloinhan myös virheitä tulee helposti. Virheitä tuli ja eteneminen oli melko hidasta. Siksi olin yllättynyt kun sijoitus huononi osuudellani vain 15 sijaa.

Etukäteen oli puhuttu paljon maaston haasteellisuudesta. Olihan se haasteellinen, mutta ei kuitenkaan tarjonnut mitään ennenkokematonta. Jyrkät solat olivat kyllä “kytäjämäisiä”. Ylös mentiin neliveto päällä ja alas laskettiin liukumäkeä. Pohjan pehmeys lisäsi suorituksen fyysistä raskautta. Joiltakin korkeilta paikoilta oli hienot näkymät.

Maaliintulon jälkeen kävin nopeasti pesupaikalla ja kotimatka alkoi. Onneksi sain matkaseuraa ja pystyimme vaihtamaan kuljettajia. Jos olisin joutunut ajamaan matkan yksin, olisin joutunut pitämään torkahtamistaukoja.

Kaiken kaikkiaan reissu oli erittäin onnistunut. Järjestelyt sujuivat erittäin hyvin, niinkuin ne Jukolassa yleensä sujuvat. Kilpailusää oli myös hieno, joskin yö oli melko kylmä.

Sosiaalinen media tuki hyvin tapahtumaa sekä järjestäjien ja osallistujien toimesta. Jo pitkään sosiaalisesta mediasta on voinut seurata useankin joukkueen valmistautumista tapahtumaan. Näitä joukkueita ovat esimerkiksi TeamSOSE ja NOT-OK PKS SK.

Ensi vuonna reissu onkin sitten huomattavasti lyhyempi, sillä vuoden 2015 Jukola järjestetään Paimiossa.

Raportti 2014 Suunto Gamesista

Viikko ennen Jukolaa järjestettävä Helsingin Suunnistajien Suunto Games on tärkeä alkukesän kaksipäiväinen kilpailu. Monina vuosina aikataulut eivät ole sallineet täysipainoista osallistumista, mutta tänä vuonna tilanne oli aikataulun puolesta hyvä. Ja kisatkin olivat alle tunnin matkan päässä Vihdissä. Osallistuin itse keskimatkaan lauantaina ja kaksi poikaa tuli mukaan pitkän matkan reissuun sunnuntaina.

Jo heti alkuun pitää sanoa, että Suunto Gamesin verkkosivut ovat (vuodesta toiseen) ehkä parhaat kisasivut mitä olen nähnyt. Tietoa on paljon ja se on laitettu hyvin esille. Sivuilla on monia tavanomaisista kisasivuista poikkeavia yksityiskohtia, kuten tiivistelmät suunnistajien kannalta tärkeistä asioista (lähdöt, rastimääritteet yms.).

Keskimatka lauantaina

Lähtöön oli 1.8 kilometria ja ilma oli niin hiostava, että hikeä pukkasi kunnolla jo ennen lähtöä. Maasto näytti jylhältä ja hienolta.

Ykkösväli oli niin lyhyt, että se ei ollut oikein edes väli, sillä K-piste ja rastiympyrä olivat kiinni toisissaan. Menin aika hitaasti ykköselle, kun sovittelin silmiä lyhyelle välille. Tulin kuitenkin suoraan rastille.

Kakkonen löytyi hyvin, samoin kolmonen. Kolmosella takaani tuli Lynxin mies, jonka kanssa olin jutellut jo lähdössä. Sanoi mennessään “mukaan vaan” ja iskeydyin peesiin. Vauhti oli ehkä 10 prosenttia liian kovaa suhteessa omaan runkonopeuteeni, mutta sinnittelin kartta rullalla perässä kolme rastiväliä. En kyllä pystynyt suunnistamaan tässä vauhdissa itse yhtään. Kohta maitohappo alkoi painaa jaloissa ja hengitys vinkui siihen tahtiin, että oli parempi antaa periksi ja alkaa tehdä omaa suoritusta. Sen verran olin hapolla, että löysin seuraavalle rastilla vähän haparoiden.

Seuraava väli meni ihan hyvin, huomasin silmäkulmasta, että pari Hiidenkiertäjien edustusjoukkueen suunnistajaa vilahti nopeasti horisonttiin. Rastille yhdeksän tein virheen, joka maksoi varmaan 4 minuuttia ja täydellinen huippusuoritus kuihtui tällä kertaa tähän.

Rastille 10  löysin hyvin. Varmaan noin 3 minuutin virheen tein taas rastille 11. Syy oli se tavanomainen, eli huolimaton kartanluku. Rastille 12 oli helppo lyhyt väli, leimasin puoli sekuntia ennen Juha Peltolaa. Kun olin nostanut katseeni kartasta, Peltola oli jo kadonnut horisonttiin.

Rastille 13 löytyi hyvin polkua tossun alle, polkujen risteyksestä ja kivien kautta sain hyvän suunnan kohti rinnerastia. Lyhyt väli rastille 14, joka oli tiheikköisessä rinteessä. Siellä toinen suunnistaja tuskaili, kuinka huonosti rastit olivat tänään löytyneet. Pienen pään pyörittämisen jälkeen löysin rastille.

Viimeisen rastin jälkeen edessä oli kapea silta, joka keinui reippaasti yli juostessa. Loppusuoralla kuuluttaja noteerasi minut kuuluttamalla: “Loppusuoralla Hiidenkiertäjien Pauli Forma… Paulihan on yhden Suomen luetuimman blogin pitäjä”. Olin otettu.

Vaikka teinkin pari virhettä, lopputulos oli ihan kohtuullinen kuitenkin keskimatkan osalta.

image

Tulostaulua oli somistettu rastilipuilla.

image

Kilpailukeskuksessa heinä oli melko pitkää. 

image

Sunnuntai-aamuna pilvet näyttivät lähes uhkaavilta.

image

Viikonlopun materiaalit. 

Pitkä matka sunnuntaina

Jos oli ykkösväli lyhyt lauantaina niin nyt oli ratamestari päättänyt laittaa vähän pidemmän välin ykköselle: ensimmäiselle rastille oli matkaa peräti 1.8 kilometria. Vaativan välin toteutus sujui ihan kohtalaisesti, menin tarkalla suunnalla ja otin kiinni parista soisesta solasta. Missasin kuitenkin yhden polun ja ajauduin liiaksi vasemmalle. Sieltä kuitenkin luovin polkuja pitkin rastille, toteutus oli hallinnassa koko ajan ja rasti löytyi hyvin.

Kakkoselle valitsisin ehkä vähän defensiivisen reitin, eli soisen solan enkä mennyt suoraan. Sijainti oli hyvin hallinnassa, mutta pohja oli vähän pehmeä ja suoraan olisi kenties päässyt paremmin. Rasti löytyi kuitenkin hyvin.

Kolmonen oli helppo mäen päällä, samassa mäessä oli nuorten katsastukseen osallistuneita kilpailijoita. Neloselle lyhyt väli, pienellä koukulla leimaus. Viitoselle menin polkua pitkin, eteneminen oli sujuvaa. Tulin kuitenkin väärälle rastille, mutta kun sijainti oli selvillä, korjasin helposti omalle rastille.

Suunta kohti kuutosta. Tiellä oli juomarasti, jota en ollut huomannut. Siemaisin kaksi mukia vettä ja jatkoin menoa. Väli oli melko ryteikköinen ja monimuotoinen ja eteneminen oli hidasta. Pysähdyin keskellä suota olevaa saareketta ja suunta oli kateissa. Sain kuitenkin kartan suunnattua ja etenin suoraan rastille joka oli todella kinkkisessä paikassa kaatuneiden puiden keskellä.

Samalla rastilla leimasi suunnistaja samasta sarjasta ja vauhtimme oli aika sama. Etenimme yhtä matkaa. Seiskalle koukattiin yläkautta polkua hiukan hyödyntäen.

Kasi oli aika pitkä väli, mutta polkua löytyi tossun alle melkein koko välille. Kasilla ulkomaalainen suunistaja kysyi could you please tell, where are we?. Näytin nopeasti ja jatkoin matkaa. Jälleen polkua alle ja märän suon ohitse ysille. Kympille oli vain sata metriä ja leimaus siellä.

Rinnerastilla 11 oli paljon porukkaa. Joukossa myös yksi maailman parhaista miessuunnistajista, eli ranskan maajoukkuemies Frederic Tranchand. Fredo oli pysähtynyt ja luki karttaa kuin päivän hesaria, eli oli tullut iso virhe. Myöhemmin kun olin tullut jo maaliin, Tranchand hölkkäsi hiljaa maaliin, eli kisa oli mennyt pilalle virheen takia.

Rastit 12 ja 13 olivat helppoja, kuulutus kuului jo hyvin ja loppu häämötti. Maaliin ja juomaan vettä.

Pitkä matka meni kisana hyvin, vaikka rehellisyyden nimissä pitää sanoa, että hyödyin jonkin verran vetoavusta. Erittäin myönteistä oli se, että juoksu kulki varsin hyvin. Pystyin etenemään etenemään hyvin sellaisella suunnistusvauhdilla, joka ei nostanut kierrosmittaria punaiselle.

Hyvää suunnistuspäivää täydensi pojan saavuttama neljäs tila.

Kisat olivat laadukkaat, hyvin hienossa maastossa järjestetyt. Radat olivat myös erinomaiset, Toisinaan pitkän matkan kisassa on liikaa rasteja, nyt ei ollut vaan välit olivat pääsääntöisesti pitkiä niinkuin pitkänmatkan kilpailussa pitääkin olla.

Seuraavana sitten Jukola.

Metallica ja Prisma-rastit

Viime viikon keskiviikkona osallistuin merkittävään kulttuuritapahtumaan, eli Sonisphere Festivaliin Hietaniemen uimarannalla. Keli oli mitä huonoin, satoi vettä ja oli kylmää. Se ei kuitenkaan haitannut menoa lainkaan, kun varustus vain oli kunnossa. Päällä oli varsin paljon erilaista urheilutapahtumissa yleensä käytettävää kostealta ja kylmältä suojaavaa vaatetta. Illan pääesiintyjä Metallica oli todella hyvä, soitti pitkään, seurusteli yleisön kanssa ja soitti kolme ylimääräistä biisiä. Keikan jälkeen Helsingin kaduille purkautui tyytyväisiä ihmisiä.

image
Metallica soittaa ja kansa kuvaa mobiililaitteillaan.

Muutaman tunnin yöunien jälkeen oli aika nousta ylös ja suunnata kohti Hiidenkiertäjien järjestämiä Prisma-rasteja Inkoossa. Kun keskiviikkona metallikansa kerääntyi hiekkarannalle Helsinkiin, helatorstaina suunnistuskansa kokoontui Inkoon voimalan läheiselle pellolle. Vaikka kahden tapahtuman osallistujajoukko varmastikin monelta osin erosi toisistaan, yksi tekijä lienee yhteinen: huonojen keliolosuhteiden sietäminen. No, Prisma-rasteilla tänä vuonna keli oli ihan hyvä.

Järjestävän seuran jäsenenä en osallistunut itse, vaan toimin kahden pojan huoltajana ja kisakuvaajana. Edellisen illan kulttuuririennon rasitukset tuntuivat vielä hieman ohimoissa, kun juoksin lasten lähdöstä kilpailukeskukseen kuvaamaan poikien maaliintuloa.

prisma085
Jussi Suna hyppää oikealle baanalle ennen viimeistä rastia.

prisma101

Yury Tambasau kurkistaa metsän siimeksestä Timo Sildin takaa matkalla kohti viimeistä rastia.

Koska Prisma-rastit kuuluvat osaksi Huippuliigaa, paikalla oli muutamia poikkeuksia lukuunottamatta Suomen parhaimmisto, ulkomaalaisia huippuja sekä huomattava määrä “tavallisia” kilpasuunnistajia ja kuntosuunnistajia. Kun paikalla oli vielä paljon Suunnistusliiton väkeä ja suunnistusmediaa, voi sanoa, että lähes kaikki suunnistuksen kanssa tekemisissä olivat paikalla. Kilpailu myös televisioitiin. Kisakuvat laajemmin ovat nähtävissä täällä.

Kilpailukalenteri on nyt siinä vaiheessa, että Jukolan viestiin on reilu viikko aikaa. Ennakkotiedot lupaavat haastavaa maastoa fyysisesti ja taidollisesti. Pieni juoksukuuri on parantanut hivenen omaa juoksuvirettä, joskaan selkävaivat eivät ole helpottaneet. Ennen Jukolaa käyn vielä Suunto Gamesissa ensi viikonloppuna hiomassa suunnistustekniikkaa. Raportti näistä kisoista sekä Jukolan ennakkotunnelmat julkaisen ensi viikonloppuna.

Kisamatka SM-keskimatka R2 kisoihin Taipalsaarelle

Kevään suunnistuksen arvokilpailut jatkuvat ja tällä kerralla oli vuorossa reissu Lappeenrannan suunnalle, Ryhmä 2:n keskimatkan SM-kilpailuihin. Matkalle lähdettiin jo perjantaina, jonka olin  varannut lomapäiväksi.

Päivän aluksi kävin Olympiastadionilla tsekkaamassa Stafettkarneval-tunnelmia. En ehtinyt nähdä yhtään juoksua, mutta porukkaa oli paljon ja meteli oli kova.

Tämän jälkeen oli vuorossa siirtyminen Lappeenrantaan seurakaverini Markon kanssa.

Lappeenrannassa oli aluksi vuorossa majoittuminen idylliseen Cumulus-hotelliin kaupungin keskustaan. Hotelli tuntui olevan täynnä suunnistajia ja henkilökuntakin oli suunnistushenkistä ja menossa talkoisiin kisapäivänä. Majoittumisen jälkeen kävimme juoksemassa noin 4 km:n lenkin rannan alueella. Reittimme kulki rannalla, linnakkeella sekä Kimpisen urheilukeskuksen alueella. Oli kuuma, kansalaiset olivat kokoontuneet terasseille perjantai-iltaa viettämään. Suunnistajia tuli vastaan joka paikassam olivathan Ryhmä 1:sen SM-kisat myös samalla seudulla, eli Joutsenossa.

Illalla hotellin hulppeissa saunatiloissa saunomisen ja uimisen jälkeen kävimme syömässä. Erikoistarjouksessa olleen ylikypsän porsaan sijaan söin “local food” eli muikkuja, jotka maistuivat huomattavasti tuoreemmilta kuin Helsingissä syödyt muikut keskimäärin.

image

Näkymä hotellin ikkunasta (Instagram suodatus).

 

image

Vallia linnakkeen alueella rannassa.

image

Erittäin hyvä muikkuannos ravintola Linnoituksen krouvissa.

image

Värikkäitä pyöriä Lappeenrannan keskustassa.

Huonosti nukutun yön jälkeen (oli valoisaa lähinnä)  herättiin kisa-aamuun. Vääntäydyin erikoistekniikalla ylös sängystä, koska selkä oli totaalisen jumissa.

Kilpailukeskukseen Taipalsaarelle oli noin puolen tunnin ajomatka. Matkalla näkyi ihan hyviä kesämökin paikkoja.

Starttiin oli 2 km matka, oli todella kuuma. Kävelin ja hölkkäsin hiekkatietä. Olin hyvissä ajoin lähdössä. Makasin selälläni jäkölikössä ja tein kaikki osaamani selän venytysliikkeet. Selkä tuntui vertyvän näistä liikkeistä lupaavasti. Suunnistajien kuivakka huumori kukki lähdössä. Vanhemmat veteraanit puhuivat lääkityksestä, kuinka beetasalpaajat oli jätetty ottamatta, jotta kone ottaa kunnolla kierroksia kilpailussa.

Ensimmäinen rastiväli oli tiheikön yli ja rasti oli alueella, jossa oli paljon isoja kumpareita. Menin suunnalla yli tiheikön varovasti kumpareita lukien suoraan rastille. Homma lähti hyvin käyntiin. Kakkonen, kolmonen, nelonen kaikki hyvin. Viitoselle ajauduin hieman sivuun ja jouduin korjaamaan rastille. Kuutonen oli helppo, samoin seiska, joskin raskaassa mäessä maitohappo jysähti reisiin. Kasille helposti, samoin ysille. Tähän saakka meni hyvin, mutta kymppi oli alueella, jossa oli jyrkkiä rinteitä ja suppia todella monimuotosesti. Eksyin totaalisesti ja pyörin etsimässä rastia noin 10 minuuttia. Samassa paikassa oli monta muutakin suunnistajaa kisaansa pilaamassa. Lopulta löysin rastin ja juoksin viimeiselle rastilla ja maaliin.

image

Kilpailukeskuksessa oli kuuma ja ensiapu paikalla.

image

Blogisti.

Karsinnan ja finaalien välissä söin lounasta ja odottelin toista lähtöä. Kuuma oli, tankkailin nestettä.

Finaalien lähtö oli ylämäkeen, suppia riitti heti ensimmäiselle rastivälille. Menin tiukalla suunnalla ja suoraan ykköselle. Jos jotain hyvää näistä kisoista jäi käteen niin hyvin löytyneet ykköset. Kakkonen oli helppo, samoin kolmonen. Nelonen oli peräti sama rasti kuin aamulla karsinnassa. Pitkällä välillä vitoselle ajauduin vähän sivuun, korjausliikkeellä rastille. Kutonen oli lyhyt väli ja rasti ovelassa supassa, jota jouduin hieman hakemaan. Kasille hyvin, samoin ysille, joskaan en juuri enää jaksanut juosta. Kymppi oli samalla alueella kuin missä töpeksin aamulla. Nyt menin suoraan rastille, samoin rasti 11 löytyi heti ja homma alkoi olla pulkassa. Aika hyytyneessä jamassa olin lopussa.

Maalintulon jälkeen kävin uimassa metsälammessa, jossa oli lämmintä vettä.

Menin viimeiselle rastille kuvaamaan Hiidenkiertäjien muita suunnistajia. Kuvat ovat nähtävissä täällä. Siinä kun istuskelin  viimeisellä rastilla, havaitsin, että osa suunnistajista oli varsin heikossa hapessa radan lopussa. Respektiä pitää osoittaa vanhimmille suunnistajille. 70-vuotiaiden miesten sarjassa oli 44 suunnistajaa finaalissa, 75-vuotiaissa 33 ja 80-vuotiaissakin pari. Juoksemassa 30 asteen helteessä metsässä siis.

image

Finaalien viimeinen rasti.

Sitten oli edessä enää kotimatka. Reissu oli kokonaisuudessaan erittäin hyvä, kisat menivät kuitenkin huonosti helteessä ja vaikeassa maastossa. Myönteistä oli vielä se, että juoksentelu metsässä tuntui tekevän täysin jumissa olleelle selälle hyvää.

Ensi viikon Prismarasteilla olen kuvaushommissa ja seuraava lähtö sitten SuuntoGamesissa kesäkuun alussa.