Raportti AM-keskimatkalta: Pummasin vasta Ikeassa

Eilen oli iltakilpailuna Espoossa järjestetty Suunnistavan Uudenmaan AM-keskimatka. Suuntasin kisoihin suoraan töistä. Kyseessä oli keväisten arvokisojen ensimmäinen kilpailu. Ensi viikollahan kilpaillaan saman matkan SM-mitaleista Lappeenrannan seudulla.

Yleensä maastosuunnistuskisoihin ajetaan aamuisin pitkin hiljaisia valtateitä. Tällä kertaa siirtyminen Helsingin keskustasta tapahtui pahimman iltapäiväruuhkan aikaan, jota valtiovierailun liikennejärjestelyt edelleen pahensivat. Liikenneruuhkassa seisominen ei ole hyvää valmistautumista kilpailuun, mutta tällä kertaa sitä ei voinut välttää.

kuva 1

Valtiovierailun musta auto kiitää Helsingissä poliisin saattamana.

Kilpailukeskukseen kuljettiin Olarissa korkeiden kerrostalojen katveessa. Liikenneruuhkasta huolimatta ehdin kilpailukeskukseen hyvissä ajoin.

kuva 2

Maastona oli siis Espoon keskuspuisto, jossa on suhteellisen runsaasti polkuja ja teitä. Kerrostalojen keskeltä esiinpistävät jyrkänteet antoivat osviittaa siitä, että lähiön alle on aikanaan jäänyt varsin hyvä suunnistusmaasto. Toki Olarin sokkelo nykyisellään tarjoaa sprinttisuunnistuksen haasteita.

kuva 3

Kerrostalo nousee jylhän jyrkänteen takaa. 

kuva 4

Spreijattu jyrkänne.  

kuva 5

Kuvan oikeassa reunassa näkyy pitkä WC-jono.

Lähtöön oli lyhyt matka ja lähdöt oli toteutettu tiiviisti, eli samalla minuutilla maastoon lähetettiin monta suunnistajaa. Koska numeroita ei ollut käytössä, lähdössä toteutettiin turvallisuussyistä armeijatyylinen nimenhuuto.

Ykkösväli oli näissäkin kisoissa lyhyt ja helppo. Toteutuksen sai näin hyvin käyntiin. Maasto oli helppoa ja nopeakulkuista. Teitä ja polkuja pystyi hyödyntämään varsin hyvin ja tämän jälkeen apuja antoivat kalliot ja kuviorajat.

Helpohkossa maastossa suunnistus sujui varsin hyvin. Ainoa jonkinasteinen virhe tuli rastilla 7, jossa ajauduin hieman vasemmalle. Onneksi selkeästä kivimuodostelmasta sai hyvin kiinni ja sain korjattua rastille, joka oli noin 50 metrin päässä.

Rastille kahdeksan oli pitkä väli. Tämän toteutin varsin konservatiivisesti teitä ja polkuja pitkin. Selän pieni oireilu esti kunnon tykityksen.

Teiden alitukset oli toteutettu alikulkukäytävien kautta. Viimeiselle rastille pitkin jalkakäytävää juostessa ohitin vanhemman miehen, joka puhisi ”Stna mitä metsäsuunnistusta”.

Aivan radan loppuun ratamestari oli järjestänyt vielä pientä purtavaa. Viimeisiä rasteja oli nimittäin lähekkäin kaksi, koodit 100 ja 200. Lyön vetoa, että esimerkiksi omassa sarjassani tulleet pari hylsyä olivat tulleet nimenomaan viimeisellä rastilla. Itsekin tulin ensin väärälle rastille, mutta tarkistin onneksi koodin tarkasti. Viime vuonnahan otin hylsyn nimenomaan tällä AM-keskimatkalla leimaamalla huolimattomasti. Odottamaton hylsy ei ole mukava tunne.

Mutta tänä vuonna kaikki leimat löytyivät leimantarkastuksessa.  Matka taittui keskinopeudella 9.39, joka taitaa olla aikalailla parasta kilpailuissa mitattua  vauhtia, jos erittäin nopeakulkuisessa kangasmaastossa juostua Jämin suunnistusmaratonia ei oteta huomioon.

Vaihdon vaatteet, ostin vitosella yhden makkaran, sämpylän ja suklaapatukan ja kävelin autolle. Olin tyytyväinen suunnistukseen. Kisajärjestelyt olivat hyvät. Urbaaniin ympäristöön oli onnistuttu loihtimaan varsin hyvä maastosuunnistusrata.

Tuloksissa jäin muutaman minuutin Samille, jonka löin Vappurasteilla erittäin niukasti. Voitot ovat nyt 1-1. Tappio oli selvä, omaa suoritusta en hirveästi olisi pystynyt parantamaan. Ainoa tarjolla oleva selitys on selän oireilu, joka pakotti etenemään hivenen rauhallisemmin.

kuva 1

Kisan jälkeen olisi ollut mahdollisuus myös pizzan nauttimiseen.

Otin suunnan kohti Ikeaa, josta oli määrä noutaa pari juttua. Ikeassa ostoksilla käyminen muistuttaa varsin pitkälle suunnistusta. Pitää olla suunnitelma ostokselta (rastilta) toiselle, jota sitten huolella toteutetaan. Tällä kertaa suunnitelma jäi tekemättä ja pummasin. Jouduin palaamaan alakerran matto-osastolta yläkertaan. Aikaa ja voimia meni hukkaan. Huomasin, että Ikeassa oli muitakin suunnistajia suunnistusseurojen tuuliasut päällään. Kuljin itsepalvelukassan kautta ulos. Huomasin, että valtaosa kassoista oli itsepalvelukassoja.

kuva 2

Lopuksi sisäsuunnistus Ikeassa. 

Ensi viikolla on sitten edessä Lappeen Riennon järjestämät SM-kisat. Luvassa on erittäin haastavaa suppamaastoa. Toivottavasti vihoitteleva selkä sallii täysipainoisen osallistumisen.

Ukkosta, rakeita ja vesisadetta Vappurasteilla

Samaan aikaan kun merkittävä osa kansalaisista orientoituu vappuaamuna silliaamiaiselle, monet suunnistajat ottavat suunnan kohti Tuusulan Voima-Veikkojen järjestämiä Vappurasteja. Tähän vappuun mahtuukin paljon suunnistusta, sillä Raisiossa juostiin tänään Huippuliigan sprinttiosakilpailu, josta tuli myös laadukas televisiolähetys. Ja tulevana viikonloppuna suunnistuksellisen vapun tienoon kruunaa vielä tietty Tiomila, jossa riittää seuraamista.

Mutta itse olin tänään Vappurasteilla. Liikkeellä oltiin vain kahden hengen joukkueella, sillä loput pojat olivat sairastuvalla. Keli oli aamulla kolea, mutta kuiva.

Kilpailumaasto oli lentokentän pohjoispuolella. Kilpailuohjeissa sanottiin, että lentokentän aidan yli kiipeäminen johtaa hylkäykseen ja poliisitutkintaan. Harvemmin tällaisia ukaaseja näkee kilpailuohjeissa.

kuva 1 (10)

Valkolakkeja suunnistuskisoissa.

kuva 2 (6)

Tutkijataustasta saattaa olla hyötyä tässä maastossa?

kuva 3 (6)
Kilpailukeskusta. 

Lähtöön hölkätessä keli oli vielä ihan hyvä, joskin kylmää piteli ja oli pientä sateentihkua. Lähdössä verrytteli muiden joukossa Ville Klinga. Juttelin kilpakumppani Samin kanssa ennen lähtökarsinaan menoa.

Lähtöpiipin jälkeen kun juoksi kohti ykköstä, ukkonen jyrähti todella voimakkaasti. Se ei tahtia kuitenkaan haitannut, ykkönen löytyi suoraan.

Suunnistus oli tänään melko helppoa. Näkyvyys oli suurelta radalla suureksi osaksi hyvä, tiheikköjä oli, mutta ne olivat melko pieniä. Maasto oli myös varsin juostavaa, eivätkä korkeuserot olleet kovin suuria paria rinnettä lukuunottamatta.

Tein joitakin pieniä virheitä, eli sellaisia, joissa korjasin rastille pienen koukun jälkeen. Pitkällä välillä ajauduin vähän sivuun, mutta kaikki rastit löytyivät hyvin. Maasto oli aika rikkonainen teiden, voimalinjojen, peltojen ja piha-alueiden vuoksi. Mutta hyvä rata maastoon oli saatu laadittua.

Keli sen kun paheni suunnistuksen aikana. Itse asiassa keli oli epätodellisen huono ukkosen, rae- ja vesisateen sekä kylmän vuoksi. Se ei kuitenkaan menoa haitannut, mitä nyt oli vähän kylmä ja märkä kun yritti vaihtaa repulla kuivia vaatteita. Olisin ottanut dramaattisia sääkuvia kisan jälkeen, mutta sormet olivat niin jäässä, että en pystynyt käsittelemään (kännykkä)kameraa.

Mutta olin todella tyytyväinen kisaan, suunnistus oli hanskassa ja juoksukin tuntui tällä vauhdilla hyvältä. Tuntuu siltä, että suunnistus sujuu tänä vuonna aika hyvin. Kisat ovat menneet aika hyvin, paitsi FinnSpring, jossa kulku oli huonoa rankan maaston ja alavireisen kunnon vuoksi.

Nyt onkin onkin sitten aika keskittyä AM- ja SM-keskimatkoihin. Hyvin sujuva suunnistus ja nousukierteessä oleva kunto antavat näihin kisoihin hyvät lähtökohdat.

Raportti FinnSpringistä

Keväisen FinnSpringin ajankohta osuu maanviljelijöiden vuosikellossa kylvöaikaan, ainakin tänä keväänä, kun kelit ovat huhtikuun lopussa jo varsin kesäiset. Isot traktorit olivatkin töissä pelloilla, kuin ajoimme kilpailukeskukseen Tenholan, Perniön jo Teijon hienojen maisemien kautta.

FinnSpring on yksi suunnistuskauden suurista kilpailuista. Kaksipäiväisessä tapahtumassa ensimmäisenä päivänä kilpaillaan henkilökohtaiset kilpailut ja toisena päivänä viesti. Tänä vuonna järjestäjänä toimi Angelniemen Ankkuri.

finnspring

Suunnistuskansaa.

Osallistuimme henkilökohtaisiin kilpailuihin neljän hengen joukkueella. Suuren osallistujamäärän ja huonon arvontatuurin vuoksi lähtöajoissa oli paljon hajontaa. Oma lähtöaikani oli alkupäässä ja lapset piti siksi valmentaa huolella menemään oikeaan aikaan omiin lähtöihinsä. Hyvänä käytäntönä otimme käyttöön sen, että kirjoitimme lähtöajan ja kilpailunumeron kunkin lapsen käteen, josta nämä oleelliset tiedot oli helppo poimia. Myöhemmin osoittautui, että lähtörutiinit sujuivat näillä järjestelyillä todella hyvin.

Kilpailumaastosta liikkui etukäteen näkemyksiä, että se olisi korkeuserojen vuoksi raskas ja lisäksi pienipiirteinen. Eli pitkän matkan kisassa tulisi löytymään haastetta sekä fyysisessä mielessä että suunnistustaidon näkökulmasta.

loppusuora

Loppusuoraa.

Juoksin osan matkasta lähtöön Hannun kanssa ja käytiin läpi kauden alun asioita.

Tämän vuoden kisojen trendinä tuntuvat olevan lyhyet ja helpot ykkösvälit. Eilisessä kisassa ykkösväli oli ultrahelppo, jos sai silmät sovitettua ykkösvälin informaatiolle nopeasti. Itselläni tämä ei aivan onnistunut ja koukkasin hieman heti oravapolkumaista ykköstä.

Kakkosväli oli vähän pidempi, pysyin ihan hyvin suunnassa ja kartalla, mutta valitsin vähän hitaan reitin harjun päältä jossa oli kiviä ja muuta juoksemista hidastavaa. Rastiväliviivan oikealla puolella olisi ollut tarjolla nopeakulkuinen kuru, jonka kuitenkin jätin käyttämättä. Rasti löytyi pienellä pysähtymisella ja kartan tsekkauksella.

Kolmonen oli siirtymäväli voimalinjan toisella puolelle ja tarjolla oli jo vettä. Tästä järjestävälle seuralle kiitokset. Juomarasteilla pitää muistaa leimata ja oikea järjestys on ensin leimaus ja sitten juomaa.

Neloselle noustiin viisi käyrää lähes pystysuoraan. Suunnistuksellisesti väli oli helppo, mutta pitää myöntää, että en päässyt jyrkkää rinnettä ihan loikkimalla ylös. Rastin lähellä SK Kangasalan mies kyseli neuvoa ja kerroin näkemykseni, missä rasti on ja juuri siellähän se oli.

Viitosväli oli helppo, mentiin voimalinjan ali taas. Maassa oli hakkuujätettä ja muuta rytöä ja revin uudehkot Trimtex-polvihousut sekä raavin pahasti jalkani. Rasti kuitenkin löytyi hyvin.

naarmu

Pientä pintanaarmua. Yksi kolmesta haavasta.

Kuutosväli oli taas pidempi. Väli meni vähän hitaasti, olisi kenties löytynyt vähän vähemmän kiipeämistä sisältävä reitti. Rasti löytyi ihan hyvin, mutta raavin lisää jalkoja risuihin pystyvihreällä kuvatussa maastossa.

Seiskalle tein pienen pummin. Samassa paikassa oli myös pääsarjalaisia silmät ymmyrkäisinä ihmettelemässä, missä rasti on. Menin vähän rastin ohi, mutta huomasin olevani väärällä kivellä ja korjasin hyvin.

Rastien 8, 9 ja 10, 11 osalta ei mitään erikoista raportoitavaa. Rasti 12 oli taas juomarasti. Järjestäjien edustaja otti kuvia, mutta ei minusta. Voimalaitoksen jälkeen noustiin helpolle rastille 13 jyrkkää ylämäkeä. Maitohappo kohisi jaloissa. Rastille 14 oli vielä isompi jyrkkä nousu ja hyvä kun pystyi kävelemään mäen ylös.

Rastille 15 reitti vei saman kurun kautta, jota olisi voinut hyödyntää jo kisan alkupuolella. Kurussa oli paljon liikennettä, mm. naisten pääsarjan voittahja Saila Kinni juoksi ohitseni. Rasti oli tiheikössä, jonne löysin tarkalla suunnalla hyvin.

Rastit 16 ja 17 löytyivät hyvin tarkalla suunnistuksella. Pohja oli vähän vaikeakulkuista ja rytöistä.

Rastille 18 tulin lähelle oikein hyvin, mutta vihreässä etsin rastia parin pyörähdyksen verran. Nousin taas todella jyrkkää rinnettä rastille 19.

Rastiväli rastille 20 ei ollut vaikea ja suoriuduin kohtalaisesti. Ote herpaantui rastia lähestyttäessä ja pudottauduin liian alas. Sieltä oli sitten vähän hidas kiipeäminen rastille. Joku iso mies kaatui rytisten sammalikkoon voimasanojen kera. Onneksi ei kaatunut terävään oksaan.

Rasti 21 voimalinjan ali taas kerran, jyrkkä kiipeäminen ja helpohko lähestyminen tiheikön läpi. Kankaanpään Suunnistajien vanhempi suunnistaja pyyhki ohi, mutta oletettavasti takana ei ollut samaa matkaa kuin minulla. Rastilla oli trafiikkia aika paljon ja liikenteen virta vei seuraavalle helpolle rastille 22.

Sitten tien yli ja toiseksi viimeinen rasti tiheikössä. Rasti ei löytynyt heti, pyörin hetken, sain ojasta kiinni ja rastille. Viimeisen rastin jälkeen entisen seurani edustaja oli katsomassa kilpailua nauhan takana – en kuullut kannustusta. Edessä oli enää loppusuora, joka oli melko jyrkkään alamäkeen. Maalileimaus ja “ok” emitin luvusta.

Meni kyllä huonosti. Kunto ei riittänyt raskaaseen maastoon, pari hidasta reitinvalintaa ja muutama pieni koukku. Virheitä varmaan noin 10-12 minuuttia, joka on tietysti liikaa.

Rasteja oli radalla paljon, johtuen varmasikin pitkälti siitä, että voimalinjat pilkkoivat maaston osiin ja “teknisiä” rastipisteitä tarvittiin sen vuoksi runsaasti. Mutta maasto oli hieno ja rata kokeneen ratamestarin työnäyte.

Nuorempi sukupolvi pärjäsi taas paljon paremmin. Tulokset olivat hyviä. Vanhin poika hävisi loppusuoran kuninkuuden sekunnilla omassa sarjassaan. Ehdin näkemään loppusuorajuoksun livenä.

Varusteiden pakkaamisen jälkeen käytiin Salossa Subissa syömässä ja sitten kotiin.

Seuraavat kisat ovatkin keskimatkan kisoja, joissa kunto saattaa riittää vähän paremmin. Seuraava koitos Vappurasteilla ensi viikolla.

Raportti Silja Rasteilta 2014

Kisakauden toinen kilpailu oli viikko sitten sunnuntaina. Kyseessä OK Raseborgin Tenholassa järjestämä kilpailu. Olimme matkassa kolmen hengen joukkueella, kaksi suunnistajaa H10RR sarjassa ja yksi H40 sarjassa. Maasto oli avointa ja nopeaa, itse pääsin tällä kertaa harvinaisen vähillä ja pienillä virheillä. Virhettä tuli ehkä vain pari minuuttia kokonaisuudessaan. Pojista toinen onnistui todella hyvin saavuttaen kivikovassa H10RR sarjassa neljännen sijan.

raseborg

Pojat matkalla kilpailukeskukseen hienossa maastossa.

Eilen oli sitten ensimmäisten isojen kisojen vuoro. Paimion Rastin järjestämille Silja Rasteille oli ilmoittautunut suunnistajia yli 1900. Suuntasimme Paimioon peräti neljän hengen joukkueella. Sarjat H40, H12 ja kaksi kertaa H10RR. Katselin lähtöluetteloita ja tein havainnon, että neljän hengen perhejoukkueita oli muutamia muitakin, mutta ei nyt niin kovin monia. Tällaisilla juokkueilla liikkeellä olemisessa on omat kuvionsa, esimerkiksi varusteita on aika paljon matkassa ja ne pitää ennen reissuja ensin löytää ja sitten pakata.

Varsinais-Suomessa on tehty mallikasta työtä lähestyvän Louna-Jukolan markkinoimiseksi. On myös luotu “Polku Louna-Jukolaan“, jossa on erilliset polut kilpailijoille, kuntoilijoille ja kumppaneille. Osana polkua tänä vuonna järjestettiin suunnistuksen “Superpääsiäinen”, johon kuului erilliset kilpailut torstaina, perjantaina, lauantaina ja sunnuntaina.

Mutta me siis osallistuimme vain Silja Rasteille. Kilpailukeskus oli Paimion parantolan/sairaalan läheisyydessä. Kyseessähän on Alvar Aallon suunnittelema 1930-luvulla valmistunut funktionalistista suuntausta edustava rakennus. Tänne ehkä pitää tulla käymään erityiselle ekskursiolle joskus, nyt käveltiin vain ohi kilpailukeskukseen.

paimionsairaala

Paimion parantola.

Kilpailusää oli mitä loistavin. Varsin usein kevään ensimmäisissä kisoissa on kylmä ja muistelen palelleeni kaksi vuotta sitten juuri Silja Rasteilla pahemman kerran.

Saattelin poikia kahteen eri otteeseen lähtöön ennen omaa lähtöäni. Lähtöön oli itselläni matkaa peräti 3,3 kilometria. Maisemat matkalla lähtöön viittasivat tyypilliseen paimiolaiseen maastoon – isot korkeat harjut nousivat laajoilta peltoaukeilta.

Samoilla lähtöminuuteilla oli lähdössä muun muassa Petteri Muukkonen, joka vitsaili kanssakilpailijan kanssa “omasta hyvästä suorituksesta”.

Ykkösrasti oli samantyyppinen kuin viikko sitten kisoissa, lyhyt väli ja rasti selkeän mäen takarinteessä. En mennyt ihan suoraan mäen laen yli, rasti löytyi kaartaen kuitenkin hyvin.

Heti kakkoselle tuli sitten koko kisan suurin virhe. Oli vähänlaisesti luettavaa, maasto kalliota ja varvikkoa ja rasti tiheikössä, josta juoksin ohi. Tajusin virheen ja kaarsin takaisinpäin. Aika helposti löysin rastin virheen jälkeen. Näissä on aina mahdollisuus jäädä pyörimään pidemmäksikin ajaksi.

Kolmoselle oli pitkä väli, jolla oli yhteensä viisi ylitettävää kalliomuodostelmaa. Ensimmäiset kolme olivat selkeitä ja pysyin hyvin kartalla ja suunnassa. Loppuväli oli vähän vaativampi ja monimuotoisempi. Viimeistä mäkeä ennen oli oja, josta tiesin tulleeni rastin lähellä hyvin. Nousin hiukan väärään kohtaan mäkeä, mutta pystyin korjaamaan omalle rastille hyvin. Vähän virhettä kuitenkin tuli.

Neloselle erittäin hallitusti. Samoin vitoselle. Vitosvälin alku oli hieman haastava kun oli peitteistä, mutta suuntasin kartalla näkyvälle hakkuuaukealle ja juoksin sen laitaa rastimäen juurelle.

Kuutoselle mennessä näin todella hienon kivimuodostelman, jota en kuitenkaan jäänyt ihailemaan, vaan hyvin suunnassa pysyen juoksin suoraan rastille. Samoin seiska löytyi suoraan.

Kasille mennessä suora reitinvalinta olisi edellyttänyt melko märän suon yli juoksemista. Kanssakilpailija ennen minua putosi suohon kainaloitaan myöten, joten etsin toista reittiä. Vasemmalta löytyikin erittäin hyvin juostava baana. Tässä kohden Hiidenkiertäjien Mikko Patana juoksi oman reittini poikki todella kunnioitettavaa vauhtia. Rastille tullessa tein sitten virheen. Nousin väärään mäkeen, mutta pystyin korjaamaan rastille heti. Virhettä kuitenkin tuli.

Loppuvälit menivät ihan hyvin. Porukkaakin alkoi olemaan aika paljon suht koht samoja välejä juoksemassa, rasteja oli kuitenkin paljon ja piti olla tarkkana oman suorituksen kanssa.

Koska ilma oli varsin lämmin, pientä vesitilkkaa olisi kenties jo loppumatkasta kaivannut. Pienen suon yli sitten loppusuoralle. Juostessani kuulin pojan kannustushuudon “Hyvä isä!”. Virheistä huolimatta olin varsin tyytyväinen omaan suoritukseen. Myös fyysisesti jaksoin jyrätä kohtalaisesti. Reitti on kokonaisuudessaan alla.

reitti

Virheet näkyvät koukeroina.

Repulla sitten kuulin poikien suorituksista. Toisilla oli mennyt hyvin ja toisilla oli ollut pientä haaveria. Tällaista on urheilu. Itsellä ehkä suurimpana terveysongelmana suorituksen kannalta vuodenvaihteessa murtunut isovarvas (oletan, että se on murtunut), joka oireilee suunnistuksessa. Toivottavasti varvas pysyy mukana kauden edetessä.

Ajettiin sitten Saloon ja ajatuksena oli mennä Subiin syömään. Paikka oli kuitenkin pääsiäisen vuoksi odotetusti kiinni ja jouduttiin tyytymään ABC:hen, joka on lähes aina auki. ABC on eittämättä pääsiäisen suuri voittaja, sen verran täynnä ne ovat olleet pääsiäisen pyhinä.

Illalla sitten kerrattiin ja analysoitiin tuloksia. Pojat piirtelivät reittejään karttaan ja käytiin näitä läpi. Se muuten täytyy sanoa, että lasten radat ovat toisinaan varsin haastavia kun katselee alla olevassa kuvassa olevaa polkuhässäkkää. Yllättävän hyvin lapset kuitenkin näistä radoista useimmiten suoriutuvat.

analyysiä

Poika analysoi suoritustaan illalla

Kaiken kaikkiaan oli varsin onnistunut kisapäivä. Maasto oli hieno, porukkaa paljon ja kisat hyvin järjestetty. Louna-Jukolasta on mitä ilmeisimmin tulossa hieno tapahtuma.

Ensi viikolla sitten samalla porukalla toiseen isoon kevään suunnistustapahtumaan, eli Angelniemen Ankkurin järjestämään FinnSpringiin

Suunnistuskauden availua

Tänä vuonna kevään viivästyminen ei ole haitannut suunnistuskauden avaamista. Suunnistamaan on päässyt metsässä jo pitkään (tai käytännössä lähes koko talven) ja kevään kisat on voitu pitää suunnitellusti.

Talvikausi meni kuten ennenkin, mutta hiihtokilometrit jäivät sattuneesta syystä vähäisiksi. Kauden lopun (jokavuotiset) suunnitelmat tulevan kauden kovemmasta kunnosta ovat vaihtuneet havainnoksi, että olen samassa kunnossa kuin aina ennenkin.

Harjoittelukauteen vuodesta toiseen osuvat työkiireet, perheen jalkapallo-rumban pyörittäminen, yksi sairastelujakso ja jokin pieni vamma takaavat sen, että merkittävää parannusta ei pääse syntymään. Ja vuosi vuoden jälkeen kuntoa on aina vaikeampi parantaa.

No, tilanne on toki kohtalainen, vaikka huippukunto jäikin kevään osalta saavuttamatta. Toisaalta voi olla tyytyväinen, että harjoittelun ja kilpailemisen suoraan estäviä vammoja ei näin suunnistuskauden alussa ole. Kausihan on pitkä ja kelit sen kuin paranevat.

Ja kausi on jo avattu. Kisakauden alla kävin tekemässä peräti yhden suunnistusharjoituksen Ryövärinmäellä tai -mäessä (miten se sanotaankaan).

Kauden ensimmäinen kisa oli Karjaalla järjestetty Billnäsin keskimatka. Kilpailu oli tässä lähellä Fagervikissa ja maasto oli menneiden vuosien maanantairasteilta tuttua. Muistelenpa jopa, että ensimmäinen suunnistukseni Karjaan seudulla muutama vuosi sitten tapahtui juuri tässä maastossa.

kuva (8)
Vaikka ei ehkä siltä näytä, tässä on 800 kilpailijan kisan kilpailukeskus.

Kilpailussa oli paljon osanottajia, noin 800. Määrä on suuri kevätkisoille, mutta lumettomuus arvatenkin liittyy aktiiviseen osanottoon. Paikalla oli myös runsaasti huippusuunnistajia.

Maasto oli helpohko, sillä pääosin näkyvyys oli hyvä ja maasto selkeäpiirteinen. Sillä oikeastaan ainoalla peitteisellä rastivälillä onnistuin kuitenkin eksymään pienimuotoisesti ja kun piti tulla kolmoselle, löysinkin ensin rastin nro 4. Siinä meni sitten muutama minuutti ja kisa oli tuloksen näkökulmasta pilalla. Muuten sujui ihan hyvin ja pystyin liikkumaan maastossa  kohtuullisesti.

Kisassa ei ollut mitään erikoisia tapahtumia, rastilta 12 kun lähdin, pääsarjan Antti Parjanne oli käymässä samalla rastilla. Aioin ensin iskeytyä peesiin, mutta huomasin, että Parjanen oli menossa eri rastilla ja suuntasin sitten omalleni

Näin on siis kausi avattu ja muutaman tunnin päästä uusi startti OK Raseborgin kevätkisoissa Tenholassa. Ja hyvät kisat jatkuvat Varsinais-Suomen suunnalla kun ensi viikolla  on Silja-rastit ja sitten Finn-Spring. Uudistuneen kilpailukalenterin myötä kevätkaudella on tarjolla myös keskimatkan SM-kisat Lappeenrannan suunnalla.