Eilen oli iltakilpailuna Espoossa järjestetty Suunnistavan Uudenmaan AM-keskimatka. Suuntasin kisoihin suoraan töistä. Kyseessä oli keväisten arvokisojen ensimmäinen kilpailu. Ensi viikollahan kilpaillaan saman matkan SM-mitaleista Lappeenrannan seudulla.
Yleensä maastosuunnistuskisoihin ajetaan aamuisin pitkin hiljaisia valtateitä. Tällä kertaa siirtyminen Helsingin keskustasta tapahtui pahimman iltapäiväruuhkan aikaan, jota valtiovierailun liikennejärjestelyt edelleen pahensivat. Liikenneruuhkassa seisominen ei ole hyvää valmistautumista kilpailuun, mutta tällä kertaa sitä ei voinut välttää.
Valtiovierailun musta auto kiitää Helsingissä poliisin saattamana.
Kilpailukeskukseen kuljettiin Olarissa korkeiden kerrostalojen katveessa. Liikenneruuhkasta huolimatta ehdin kilpailukeskukseen hyvissä ajoin.
Maastona oli siis Espoon keskuspuisto, jossa on suhteellisen runsaasti polkuja ja teitä. Kerrostalojen keskeltä esiinpistävät jyrkänteet antoivat osviittaa siitä, että lähiön alle on aikanaan jäänyt varsin hyvä suunnistusmaasto. Toki Olarin sokkelo nykyisellään tarjoaa sprinttisuunnistuksen haasteita.
Kerrostalo nousee jylhän jyrkänteen takaa.
Spreijattu jyrkänne.
Kuvan oikeassa reunassa näkyy pitkä WC-jono.
Lähtöön oli lyhyt matka ja lähdöt oli toteutettu tiiviisti, eli samalla minuutilla maastoon lähetettiin monta suunnistajaa. Koska numeroita ei ollut käytössä, lähdössä toteutettiin turvallisuussyistä armeijatyylinen nimenhuuto.
Ykkösväli oli näissäkin kisoissa lyhyt ja helppo. Toteutuksen sai näin hyvin käyntiin. Maasto oli helppoa ja nopeakulkuista. Teitä ja polkuja pystyi hyödyntämään varsin hyvin ja tämän jälkeen apuja antoivat kalliot ja kuviorajat.
Helpohkossa maastossa suunnistus sujui varsin hyvin. Ainoa jonkinasteinen virhe tuli rastilla 7, jossa ajauduin hieman vasemmalle. Onneksi selkeästä kivimuodostelmasta sai hyvin kiinni ja sain korjattua rastille, joka oli noin 50 metrin päässä.
Rastille kahdeksan oli pitkä väli. Tämän toteutin varsin konservatiivisesti teitä ja polkuja pitkin. Selän pieni oireilu esti kunnon tykityksen.
Teiden alitukset oli toteutettu alikulkukäytävien kautta. Viimeiselle rastille pitkin jalkakäytävää juostessa ohitin vanhemman miehen, joka puhisi ”Stna mitä metsäsuunnistusta”.
Aivan radan loppuun ratamestari oli järjestänyt vielä pientä purtavaa. Viimeisiä rasteja oli nimittäin lähekkäin kaksi, koodit 100 ja 200. Lyön vetoa, että esimerkiksi omassa sarjassani tulleet pari hylsyä olivat tulleet nimenomaan viimeisellä rastilla. Itsekin tulin ensin väärälle rastille, mutta tarkistin onneksi koodin tarkasti. Viime vuonnahan otin hylsyn nimenomaan tällä AM-keskimatkalla leimaamalla huolimattomasti. Odottamaton hylsy ei ole mukava tunne.
Mutta tänä vuonna kaikki leimat löytyivät leimantarkastuksessa. Matka taittui keskinopeudella 9.39, joka taitaa olla aikalailla parasta kilpailuissa mitattua vauhtia, jos erittäin nopeakulkuisessa kangasmaastossa juostua Jämin suunnistusmaratonia ei oteta huomioon.
Vaihdon vaatteet, ostin vitosella yhden makkaran, sämpylän ja suklaapatukan ja kävelin autolle. Olin tyytyväinen suunnistukseen. Kisajärjestelyt olivat hyvät. Urbaaniin ympäristöön oli onnistuttu loihtimaan varsin hyvä maastosuunnistusrata.
Tuloksissa jäin muutaman minuutin Samille, jonka löin Vappurasteilla erittäin niukasti. Voitot ovat nyt 1-1. Tappio oli selvä, omaa suoritusta en hirveästi olisi pystynyt parantamaan. Ainoa tarjolla oleva selitys on selän oireilu, joka pakotti etenemään hivenen rauhallisemmin.
Kisan jälkeen olisi ollut mahdollisuus myös pizzan nauttimiseen.
Otin suunnan kohti Ikeaa, josta oli määrä noutaa pari juttua. Ikeassa ostoksilla käyminen muistuttaa varsin pitkälle suunnistusta. Pitää olla suunnitelma ostokselta (rastilta) toiselle, jota sitten huolella toteutetaan. Tällä kertaa suunnitelma jäi tekemättä ja pummasin. Jouduin palaamaan alakerran matto-osastolta yläkertaan. Aikaa ja voimia meni hukkaan. Huomasin, että Ikeassa oli muitakin suunnistajia suunnistusseurojen tuuliasut päällään. Kuljin itsepalvelukassan kautta ulos. Huomasin, että valtaosa kassoista oli itsepalvelukassoja.

Lopuksi sisäsuunnistus Ikeassa.
Ensi viikolla on sitten edessä Lappeen Riennon järjestämät SM-kisat. Luvassa on erittäin haastavaa suppamaastoa. Toivottavasti vihoitteleva selkä sallii täysipainoisen osallistumisen.

















