Oravatonni 2015

Mynämäen Suunnistajien järjestämä Oravatonni on yksi kisakalenterin vakiokisoista. Olen osallistunut tähän kilpailuun varmaankin jo viitenä peräkkäisenä vuotena. Maasto on Oravatonnissa ollut usein vähän helpompaa kuin monessa muussa kisassa, järjestelyt ovat aina hyvät ja kesämökin läheisyys tekee kisamatkoista kohtuullisia.

Matkalla kisapaikalla poikkesin ostamassa vettä Mynämäen SEO:lla, jossa yhteiskunnallinen keskustelu oli vilkasta heti aamulla.

Kilpailukeskus oli helposti lähestyttävä, parkista oli loppusuoran varteen vain muutama sata metriä. Olin paikalla niin, että vaatteiden vaihtamisen jälkeen sainkin jo lähteä lähtöpaikalle.

Untitled

Lähtöpaikka oli ison pellon laidalla. Edessä häämötti rinne. Huomasin, että seuraavalla lähtöminuutilla lähti oman sarjani suunnistaja, jonka tiesin tasoltaan olevan kohtalaisen lähellä minua.

Ykkösväli oli melko pitkä. Edessä oli aluksi tiheikkö, jota lähdin kiertämään vasemmalta. Tulin polulle ja ohitin soranottopaikat. Etenin kohti kalliojyrkänteitä ja seurasin kalliorinnettä kohti rastia. Lähestyin rastia hallitusti, mutta yhtäkkiä huomasin edessäni jälkeeni lähteneen saman sarjan suunnistajan. Tulimme rastille samaan aikaan.

Aloitin peesauksen, koska vauhtimme oli hyvin samanlainen. Olisi vaikeaa irrota samaan vauhtia etenevästä suunnistajasta ja toisaalta olisi hullua jäädä jättämään väliä.

Pystyin lukemaan karttaa hyvin tässä vauhdissa. Tulimme kakkoselle ja jatkoimme kolmoselle. Sitten kohti nelosta tien kautta. Irtosimme tieltä polulle ja nousimme rinteeseen. Suoraan rastille.

Viitonen oli helppo, ensin hakkuuaukean ja pellon välistä ja sitten läpi tiheikön suoraan rastille.

Kuutonen oli pidempi ja hankalampi väli koska mentiin mäen yli. Lähdimme suoraan. Tulimme kalliojyrkänteiden jonon kohdalle ja suunta alkoi kääntyä liiaksi oikealle. Huusin tästä “kaverille” ja korjasimme suuntaa etelään. Ylitimme mäen ja tulimme melko hyvin rastin kohdalle. Päätä pyörittelemällä rasti löytyi louhikosta.

Sitten jälleen tykitystä tietä pitkin ja nousu rinteeseen erittäin pienipiirteiselle alueelle. Tulimme suoraan rastille. Seuraava lyhyt väli varovaisesti ja suoraan rastille.

Ysille oli pidempi väli, lähestyimme sitä jousipyssyn kaaren muotoisella reitillä. Tulimme mastolle, josta oli helppo juosta rastille, jolla oli melko paljon liikennettä.

Kymppi oli helppo tien vieressä. Rastille 11 ylitettiin ensin teiden väliin jäävä metsäkaistale ja sitten juostiin tietä pitkin. Pellon reunaa, kuviorajaa ja suoraan rastille.

Seuraava väli lyhyt ja helppo. Rastille 13 pidempi väli, ensin hakkuuaukean yli, alamäkeen ja suon yli. Tulimme hiukan rastista oikealle, mutta paikka oli selvä. Pienellä dialogilla suoraan omalle rastille.

Rastille 14 tarjottiin taas tietä tossun alle. Ensin tietä, sitten pellon reunaa ja tiheikköön. Olenko väärässä kun sanon, että Varsinais-Suomessa on tapana laittaa viimeiset rastit tiheikköön? Kaksi tiheikkörastia löytyivät hyvin.

Seuraava rasti hienossa “vanhassa metsässä” jossa oli samettisen pehmeä sammalpohja. Helposti suoraan rastille. Sitten vain kohti kuulutusta ja viimeistä rastia.

Loppusuoralla kiristin “kaverin” rinnalle, joka huomasi yritykseni ja kiristi tahtia. En pystynyt vastaamaan ja jäin loppusuoralla 10 metriä löysätessäni tahtia.

Maalin jälkeen kättelin “yhteistyökumppania” ja vaihdoimme muutaman sanan. Olen ennenkin juossut samaan tahtiin saman kilpakumppanin kanssa, mutta aina jäänyt kyydistä. On merkittävää, että tällä kertaa pysyin hyvin kyydissä ja pystyin vielä suunnistamaankin. Vauhti oli varsin lähellä maksimia, mitä pystyn suunnistuksellisesti metsässä etenemään.

Näin on tämän kauden ja syksyn kansalliset kisattu. Edessä on vain Raatojuoksu ennen talven hiihto- ja harjoittelukautta.

SM-yö (KESK)

SM-yö on yksi suunnistajan vuosikellon kohokohtia. Lahden Suunnistajat järjesti kilpailun Vierumäellä viime yönä. Olen osallistunut laskujeni mukaan kolmeen SM-yöhön tätä ennen. Kisa ei ole koskaan ollut helppo, joskin olen aina aikaisemmin saanut hyväksytyn suorituksen.

calling elvis

Hämärässä kuvassa Elvis ja minä. 

Lähtöön oli pitkä matka, 2700 metriä. Se kuitenkin taittui ripeästi hyväpohjaisia teitä ja polkuja pitkin. Keskittymisaikaa jäi lähtöpaikalla käytettäväksi noin vartin verran.

K-pisteelle oli 80 metriä ja oma ykkönen oli suunnassa, joka edellytti kääntymistä jyrkässä kulmassa pois tieltä. Hyppäsin metsään ja huomasin maastopohjan olevan hidaskulkuista. Etenin ja ylitin ojan ja pyrkin vasemmalle, koska luulin kulkeneeni hivenen liikaa oikealle. Yritin etsiä kiviä, jotka johdattaisivat rastille. Kiviä ei kuitenkaan tullut ja tulin polulle. Olin juossut liiaksi oikealla. Käänsin suuntaa kohti rastia ja pian lamput alkoivatkin vilkkumaan lupaavasti osoittaen, että rasti oli lähellä. Tulin ensin väärälle rastilla ja korjasin sitten oikealle.

Rastilla toinen suunnistaja puhutteli minua, sanoen hänen olevan samassa sarjassa kuin minä. Kuulemma olimme ottaneet aikaisemmissa kisoissa kovastikin yhteen, mutta nyt kisaa ei enää synny, koska kuulemma minä olen niin kovassa kunnossa nykyään. Huikkasin jotain välttävästä suunnistustaidostani ja lähdin kohti kakkosta.

Ylitin suon ja nousin mäkeen sen jälkeen. Tulin tielle, mutta en tiennyt tarkasti missä kohtaa olin. Ylitin tien ja haparoin eteenpäin. Maasto oli erittäin vaikeaa, samantyppistä muotoa oli joka paikassa, enkä saanut mistään kiinni. Pyörin aikani ja hain vauhtia tieltä. Edelleen oli epäselvää, missä kohtaa olin tarkalleen. Lopulta löysin rastin. Aikaa meni todella paljon ja tiesin, että edes kohtuullinen suoritus ei enää olisi mahdollinen.

Kolmoselle tarjottiin ensin tietä alle. Juoksi vauhdilla tietä pitkin kääntöpaikalle saakka ja otin sitten suunnan kohti rastia. Mentiin alas mäkeä, sitten tuli oja ja nousin kalliomäelle ja rastille. Mäen päällä oli valkoista jäkälää, joka oli märkää ja lähti liikkeelle nastarin alla. Liukastelin alas mäkeä kohti nelosta.

Suunnistin kohtalaisesti kohti nelosta. Näin pari jyrkännettä ja tulin suolle, jonka takana rasti oli. Tulin suoraan rastille. Leimaus ja kohti seuraavaa.

Valitsin tiekierron, koska suoraan meneminen olisi edellyttänyt hakkuuaukeankin ylittämistä. Jolkottelin tietä pitkin ja pidin peukaloa siinä kohdassa, jossa etenin. Tie kulki kartan yläreunassa, tien oikealla puolella oleva metsä ei näkynyt enää kartassa. Pomppasin juuri oikeassa kohdassa metsään ja suunnistin ihan hyvin rastille.

Seuraavalle rastille olisi voinut mennä oikealta tai vasemmalta tietä pitkin. Päädyin kuitenkin menemään suorempan ja seuraamaan tiheikön reunaa. Se ei kuitenkaan osoittautunut hyväksi ratkaisuksi, koska tiheikön reuna ei ollut selvä. Siksi vaihdoin suunnitelmaa ja pyrin tielle. Tulinkin tielle ja etenin oikeaan tienhaaraan ja pyrin sieltä rastille. Suunnan kanssa oli kuitenkin epävarmuutta ja tulin uudestaan tielle. Palasin metsään ja totesin, että en pysty yhdistämään karttaa ja maastoa. Vilkaisin kelloa ja totesin, että on aika lähteä veke.

Jolkottelin sitten polkuja ja teitä pitkin kohti kilpailukeskusta. Leimasin viimeisellä rastilla ja juoksin maaliin.

Kävin suihkussa ja olin valmis lähtemään kotiin.

Tuloksia katsoessani huomasin, että sarjassa osa sunnistajista oli käyttänyt huomattavankin ajan metsässä. Radan loppuosa oli huomattavasti helpompi kuin alkuosa. Kenties luovutin liian helposti. Mutta toisaalta suunnistus ei kyllä sujunut eilen lainkaan ja varmaankin loppuosallakin olisi ollut vaikeaa. Maasto oli todella haastava, liian haastava tällä kertaa minulle. Yleensä en keskeytä helpolla, mutta nyt päätös syntyi nopeasti.

Eipä tässä sitten mitään, reissu yöhän oli mukava muuten. Ensi viikolla kokeillaan sitten uudestaan Oravatonnissa.

AM-yö (Suunnistava Uusimaa)

Yökisat kuuluvat suunnistajan syksyyn. Eilen kisailtiin Suunnistavan Uudenmaan AM-kisat Rasti-Jyryn järjestämässä tapahtumassa Siikaranta-opistolla. Kädessä oli ensimmäistä kertaa uusi Garmin 620.

pauli2

Olin paikalla noin tuntia ennen lähtöaikaa, joka oli 21.37. Pikkuhiljaa laitoin varusteita kuntoon ja otin paikolliset selfiet (jutun kuva). Fyysinen vire tuntui hyvältä ja kisasää mainiolta. Pientä sateen tihkua oli ilmassa, mutta ei häiritsevästi. Lämpötila oli sopiva niin, että pitkähihaista paitaa ei tarvinnut pukea.

Lähtö oli pururadalla ja K-piste oli muutaman metrin etäisyydellä lähtökarsinasta polkujen haarassa. Lähdin juoksemaan oikeaa polkua, mutta hetikohta tulin risteykseen, josta valitsin oikean puoleisen polun, vaikka luulin juoksevani vasemman puoleista polkua. En pystynyt paikantamaan olinpaikkaani ja tein ison lenkin ennenkuin sain kiinni kartasta.

Tämän jälkeen suunnistus alkoi sujua kohtuullisesti. Seurasin mäen rinnettä ja lähestyin ykköstä. Pienen pyörähtämisen jälkeen leimasin rastilla.

Kakkoselle noustiin ensin jyrkkää rinnettä, sitten polun yli ja monimuotoisella alueelle, jossa oli kalliolouhikkoa sekä kumpareita. Suoraan rastille.

Kolmonen oli helppo, juoksin suon yli sen takakulman ja rasti näkyi jo kauas. Seurakaveri juoksi ohitseni.

Neloselle mäen laella. Juoksin pitkin polkua ja kohti rastia. Tulin vitoselle, vaikka piti mennä neloselle. Rasti oli ihan vieressä, joten ei suurta virhettä. Näin vitoselle reitti oli jo tuttu.

Kuutoselle oli pitkä väli. Tähtäsin suon ja järven väliin ja pidin huolta suunnasta, joka oli etelään. Alitin sähkölinjan ja olin hyvin kiinni kartassa. Etenin hallitusti rastille.

Seiska oli rinteessä suon laidassa. Etenin suunnalla ja ajauduin vasemmalle. Löysin kaksi rastia ennen omaa rastiani. Nopeasti kasille, joka oli jo tiedusteltu etukäteen.

Ysille hallittua suunnistusta suon poikki ja rinteeseen nousten. Valoja välkkyi siellä täällä.

Kympille haksahdin hivenen suunnassa, mutta ojasta huomasin korjata oikeaan suuntaan. Rasti ilmoittautui hyvin.

Rasti 11 oli avokallion takana pienen jyrkänteen alla. Alueella ei ollut suuria muotoja ja pyörin hivenen.

Rasti 12 hyvin suunnalla ja maaston muotoja seuraillen. Rasti oli avokalliolla ja trafiikkia alkoi olla radan loppuosalle tyypilliseen tapaan.

Rastille 13 alas mäen rinnettä, sitten sähkölinjalle ja polulle ja toiselle pienemmälle polulle. Jyskytin letkassa joka jatkoi kauemmas. Onneksi huomasin hypätä juuri oikeassa kohdassa pois ja etenin suoraan omalle rastille.

Viimeinen rasti oli helppo, palasin polulle ja juoksin sitä pitkin suoraan rastille. Leimaus ja pieni loppukiri. Emit-tarkistuksessa tuli “ok”.

Ykkösen virhettä lukuunottamatta oli kohtuullista yösuunnistusta. Kuten aina, virhe olisi ollut melko helposti vältettävissä pysähtymisellä ja tarkemmalla kartanluvulla. Todella hienoa oli yösuunnistaa. Tästä on hyvä jatkaa ensi viikon legendaariseen SM-yöhön.

 

Kahvihetkiä ja pitkiä lenkkejä pyörällä

Tavoitteeni oli tänä vuonna pyöräillä tuhat kilometriä osana muuta liikkumista. Tavoite tuli täyteen pari viikkoa sitten ja tarkka kilometrilukema on 1005. Aikaa tähän pyöräilyyn kului 45 tuntia ja pyöräilykertoja oli yhteensä 22. Jos kaikki kilometrit ajaisi kerralla ja lähtisi liikkeelle Karjaalta, olisi suurinpiirtein Sodankylässä (ks. kartta).

kartta

Vuosien varrella olen pyöräillut tuhansia kilometrejä, kirjanpitoni mukaan itse asiassa 10 850 kilometriä maasto- ja maantiepyörällä vuodesta 2005.

Pyöräily on aina ollut minulle sivulaji. Liiallinen juokseminen on aiheuttanut minulle helposti erilaisia rasitusvammoja ja ikävää tauon pitämistä liikkumisesta. Pyöräily on ystävällistä jaloille ja varsinkin pidempää lenkkiä  on hyvä tehdä pyörällä.

Vuosia pyöräilin maastopyörällä pitkin Karjaan metsäautoteitä. Kun nämä tiet kävivät kovin tutuiksi, hankin maantiepyörän.

Maastopyöränä minulla on äärimmäisen hyvin palvellut Tunturi Kayapo, joskin se on nyt pojan käytössä, enkä todennäköisesti  saa koskaan pyörääni takaisin. Maantiepyöränä on Bianchin Via Nirone, jonka ostin Ristolta.

Kohtuullisista kilometreistä huolimatta olen aina kyllästynyt melko helposti pyöräilyyn. Pitkät yli sadan kilometrin lenkit ovat puuduttavia. Paras kohta pyörälenkkiä onkin sen alku. Myös loppukesästä mieleen hiipii yhä useammin ajatus pyörän laittamisesta talvisäilytykseen. Ilman määrällistä (1000 km) tavoitetta pyöräily jäisi varmastikin helposti vähemmälle. pyörä1

Pyöräily on hyvien kelien laji. Esimerkiksi juoksua voi hyvin harrastaa kelillä kuin kelillä, eikä esimerkiksi suunnistaessa keliä edes huomaa. Mutta pyöräilyssä kylmä ja märkä on epämieluisaa. Maastopyörällä tilanne on toki hieman erilainen, tietty ravan roiskuminen kuuluu maastopyöräilyyn.

Pyöräily on hauskaa, koska maisemat vaihtuvat melko nopeaan tehtiin. Kotiseutua voi sahata ristiin rastiin. Esimerkiksi Länsi-Uudellamaalla on paljon hienoja reittejä sekä maantie- että maastopyöräilyyn. Vuodenaikojen vaihtelu näkyy reittien varrella hienosti kevätkylvoistä syystöihin. Kesän ohella alkusyksyn illat tarjoavatkin hienoja kelejä pyöräilylle.

Pyörälenkkiin voi yhdistää kahvitauon mukavassa kahvilassa. Pyöräillessä pieni tankkaus ei haittaa suoritusta samalla tavalla kuin juoksussa.

pyörä2

pyörä3

Erikoisuutena olen nyt kolmena vuonna tehnyt yhden työmatkan Karjaalta Helsinkiin (80 km) pyörällä. Sama on todennäköisesti ohjelmassa ensi kesänä ennen lomia.

Pyöräilin tänä kesänä keskimäärin 50 kilometrin lenkkejä. Tein pari yli sadan kilometrin lenkkiä ja alkusyksystä töiden jälkeen muutaman 20 km pikaisen lenkin. Kuten sanottua, satasen lenkit ovat vähän puuduttavia, mutta toisaalta 20 km lenkit vähän turhan lyhyitä pyörällä tehtäväksi.

Pyöräilen mielelläni armeijatermein sanottuna “omaan rauhalliseen tahtiin”. En juuri pidä vauhdinpidosta vaan pyöräilen kohtuullista vauhtia.

Pyöräily on välineurheilua, mutta en ole pitkään aikaan hirveästi innostunut pyörän tai varusteiden trimmaamisesta.

Pyöräilyssä on myös vaaransa. Toiset autoilijat ohittivat pyöräilijän todella läheltä ja tietyillä tieosuuksilla reunaviivan oikealla puolella ei ole pyöräilijälle lainkaan tilaa.

Pyöräily on myös yhteisöllinen laji, useimmat maantiepyöräilijät moikkaavat toisiaan kohdatessa moottoripyöräilijöiden tapaan. Ja jos vauhti ja suunta sattuu olemaan sama, voi pyöräilijöiden kesken sukeutua pitkiäkin keskusteluja, pyöräilystä tietenkin.

eGames 2015

Espoon Suunnan järjestämä kaksipäiväinen eGames kuuluu suunnistajan alkusyksyyn. Tapahtumapaikkana tällä kertaa Kopparnäs Inkoossa, joka on tunnettu laakeista avokallioistaan ja toisaalta erittäin pienipiirteisistä alueista. Edellisen kerran näissä maastoissa kisattiin vuonna 2010, jolloin olin myös mukana.

Kisasää oli erinomainen ja matkaa kisapaikalle vain vähän. Puitteet hyvälle kisaviikonlopulle olivat siis hyvät.

Untitled

 

Parkkeeraukseen kiinnitetään suunnistustapahtumissa huomiota, vrt. esim. jalkapalloturnaukset .

Untitled

Suunnistajat ovat tiellä. 

Keskimatka

K-pisteeltä kohti ykköstä, väli oli melko “valkoinen”. Rasti oli suolla, jonne pystyi sihtamaan hyvin suota ja ohitettavaa kalliota pitkin. Suoraan rastille.

Kakkonen avokallion laella, suuntaa sai pidettyä hyvin tarkkailemalla vasemmalla olevaa kalliota ja viimeisenä varmana iso kivi. Suoraan rastille.

Kolmoselle nastarit rapisten yli avokallion. Rasti oli alhaalla rinteessä kampajyrkänteiden välissä. Suoraan rastille.

Neloselle lyhyt väli kallion reunaa pitkin varovaisesti, suoraan rastille.

Tämähän sujuu hyvin!

Viitoselle lyhyt väli suota seuraten. Ohi rastin ja paluu takaisinpäin. Ensimmäinen virhe.

Kuutoselle pitkä väli. Suunnitelmana ylittää kallio ja jatkaa polkua pitkin. Polku löytyy hyvin. Huomaan kalliomäen loppuvan polun oikealla reunalla. Loikkaan polulta kohti rastia. Aktiivista pään pyörittelyä ja rasti näkyy. Tuomo Mäkelä leimaa hieman minua aikaisemmin.

Seiskalle yli kumpareiden, suo näkyy oikealla. Näen jyrkänteet ja suuntaan kohti rastia, joka löytyy hyvin.

Kasille helppoa, korkeuskäyrää seuraten ja suoraan rastille.

Ysille tarkasti kumpareelta kumpareelle edeten. Suoraan rastille.

Kympille pidempi väli. Soita ja kalliota ja sitten isomman avokallion laelle. Kallion laki on yllättävän peitteistä, ajaudun hivenen oikealle. Tulen väärälle rastille, korjausliike vasemmalle.

Huomaan, että oikean jalan reisi alkaa krampata. Jatkan eteenpäin, edessä ratamestarin laatimat viimeiset kiusaukset, eli rastit erittäin pienipiirteisen louhikkomaisen kallion laella. Suunnitelmana rysäyttää kapealle suokaistaleelle, jota pitkin mahdollista juosta rastille. Suunnitelma toimii! Suo löytyy ja rasti nro 11 heti kohta.

Rastille 12 tarkasti karttaa lukien.

Sitten pudottautuminen alas kalliolta polulle, viimeinen rasti ja maalisuora. Reisilihas aivan jumissa, onnun repulle.

Vain yksi merkittävä virhe, eli meni ihan hyvin. Hyvänä puolena se, että pysyin lähes koko ajan hyvin kiinni maastossa ja pystyin lukeman karttaa.

1:7500 kartta tuntui hyvältä; karttaa oli hieman ikänäköisenkin hyvä lukea.

Pitkä matka

Untitled

Viitoitus lähtöihin alkoi tästä. 

Untitled

“Kauppakatu”

Sunnuntaina pitkä matka. Jalka ei ollut ihan oireeton, mutta pystyin starttaamaan.

K-pisteeltä kohti ykköstä, väli ei ollut vaikea, mutta ajauduin hivenen oikealle. Juoksin suolle ja korjasin suuntaa kohti rastia. Tarkistin sijainnin kallion laella olevasta kivikasasta ja tulin hyvin rastille. Pieni harminpoikanen takaraivossa tehdystä virheestä johtuen.

Kakkosta kohti pitkin avokalliota. Hiukan on homma hakusessa edelleen ja ajaudun oikealle. Virhe ei kuitenkaan ole suuren suuri ja leimaan rastilla.

Sitten alkaa sujua. Luen kallionmuodot, suot ja jyrkänteet ja etenen varmasti kohti rastia. Viimeinen varma isosta kivestä ja suoraan rastille.

Neloselle suunnistan kivien kautta ja jyrkänteitä seuraten. Suoraan rastille. Seuratoveri juoksee ohitseni niin nopeasti, että en edes ehdi rekisteröidä kuka oli kyseessä.

Viitoselle tarkasti suunnistaen, iso jyrkänne, pieni jyrkänne ja suoraan rastille. Tunnen kivun reidessä. Yritän juosta mahdollisimman rennosti.

Kuutoselle lyhyt väli. Tarkistan etenemisen kahdesta jyrkänteestä ja tulen suoraan rastille.

Seiskalle mahdollista mennä suoraan kallioita pitkin tai pudottautua polulle. Juoksen pitkin polkua, kalliomäen laelle ja suoraan rastille.

Sitten noin 2 kilometriä pitkä väli. Teen suunnitelman, juoksen yli kallion ja lopuksi polulle, joka vie suoraan rastille. Toimii hyvin, kalliota ja polkua on hyvä lasketella. Tulen juomarastille, jolla juon kaksi mukia vettä. Vielä pieni puristus tiheikön läpi ja leimaus rastilla.

Ysille polun kautta varmasti. Olisi voinut mennä myös suoraan, mutta polun kautta oli hyvä mennä.

Kympille suon reunaa pitkin, nousin kalliolle ja suoraan rastille.

Rastille 11 kallion lakea pitkin, rasti on tiheikössä, suoraan rastille.

Rastille 12 aluksi vähän vaikeakulkuista, sitten helppoa. Leimaus.

Huomaan, että seuraava väli on vaikea. Päätän mennä varmasti sähkölinjaa pitkin, mutta reitti osoittautuu vaikeakulkuiseksi eli hitaaksi! Irtoan linjalta ja menen vähän tuurilla kohti rastia. Rasti tulee näkyviin ja on oma!

Sitten jäljellä enää toiseksi viimeinen rasti. Se on jälleen legendaarisella pienipiirteisellä kalliomäellä. Päätän lähestyä rastia takakautta, jotta vältän nousun ja epämääräisen kallion laen. Suunnitelma toimii hyvin. Pääsen ottamaan rastin kahden ison kiven kautta. Leimaus ja kohti viimeistä rastia.

Reisi on niin jumissa, että pystyn hädin tuskin juoksemaan. Leimaus viimeisellä rastilla ja loppusuora. Valokuvaaja ottaa kuvan ylittäessäni maalilinjan, mutta kuva ei syystä tai toisesta ilmesty kisasivuille.

Suunnistus sujui varsin mallikkaasti, kipeytynyt reisi ehkä vaivasi hivenen, mutta olin tyytyväinen suoritukseen.

Maasto oli todella hieno ja radat vaihtelevat. Kilpailukeskuksen järjestelyt olivat todella hyvät, matka parkista lyhyt.

Edessä on pieni tauko suunnistuksesta ja syyskuussa sitten AM- ja SM-yö ennen Oravatonnia ja Raatojuoksua. SM-kisat joudun jättämään väliin juniorijalkapalloturnauksen järjestelyjen vuoksi.