Vappurastit 2016

Tuusulan Voima-Veikkojen järjestämät Vappurastit kuuluvat monen suomalaisen vappuun samalla tavalla kuin Ullanlinnan silliaamiainen monelle muulle kansalaiselle. Itse taisin osallistua Vappurasteille neljättä kertaa.

kuvavappurastit

Kuvassa bloggari ja H35-sarjan ylivoimainen voittaja.

Kisasää oli mitä parhain, varmaan kesällä tullaan järjestämään kisoja huomattavasti huonommassa kelissä. Aurinko paistoi ja oli lämmintä. Vapun kisasää ei ole itsestäänselvästi näin hyvä. Muistan samaiset kisat kahden vuoden takaa, jolloin kisasuorituksen aikana saatiin rakeita ja ukkosta.

Kisat järjestettiin aivan Tuusulan keskustan kupeessa. Parkkipaikat ja muut järjestelut olivat näin sujuvat ja helpot.

Maasto oli kaupungin kupeessa oleva runsaspolkuinen metsä. Korkeuserot olivat todella pienet, kulkukelpoisuus pääosin erittäin hyvä.

Suunnistus sujui pääosi oikein hyvin. Pilasin kokonaissuorituksen kuitenkin kolmosella. Lähtösuunta kakkoselta oli väärä ja juoksin selvästi sivuun. Sitä korjatessa meni sitten useita minuutteja.

Toisen, huomattavasti pienemmän virheen tein tiheikkörastille juostessani hivenen ohi. Pääsin kuitenkin rastille nopeasti pellonkulmasta, joten virhe oli vain noin minuutin luokkaa.

Muuten sujui varsin mallikkaasti. Vauhti oli virheestä huolimatta tasan 10 min/km, joka edustaa minulle ihan hyvää kisavauhtia. Sanottakoon, että vauhdit ovat kesän kisoissa pyörineet kaikissa 10-11 min/km tuntumassa, eli varsin kohtalaisesti on mennyt.

Maasto oli yllättävän hyvä ollakseen näin lähellä asutusta. Maastossa oli hivenen märkää. Yhden ojan kahlasin, kun muistin FinnSpringillä sattuneen turhan ojan kierron. Juoksukin kulki mukavasti. Kaiken kaikkiaan oikein mukavat kisat.

Ensi viikonlopun taidan pitää taukoa ja olisiko sitten seuraava kisa OK Raseborgin järjestämä kilpailu.

FinnSpring 2016

Kevään kisoista oli tänä viikonloppuna vuorossa FinnSpring. Kisat järjestettiin Karjaalla Påminnen laskettelukeskuksen toimiessa kilpailukeskuksena. Lauantaina oli henkilökohtaiset kisat ja sunnuntaina viesti ja yhteislähdöllä toteutettu yksilökisa. Järjestelyistä vastasi entinen seurani Karjaan Ura.

Sen verran osallistuin talkoisiinkin, että toteutin kisojen palautekyselyn. Asiakaslähtöisyys ja asiakaskokemus korostuu suunnistuskisoissakin!

Kisasää oli lauantaina varsin vaihteleva. Aamulla kun läksin pyörällä tapahtumapaikalle, satoi rakeita ja räntää. Maa oli kotona valkoinen, mutta kilpailukeskukseen saakka tämä sade ei yltänyt.

pyöräLähikisaan voi mennä ekologisesti pyörällä.

Näillä keleillä pukeutuminen on aina vähän vaikeaa. Luottaako sitä pärjäävänsä lyhyellä paidalla vai kannattaako pukeutua pitkähihaiseen? Yleensä pitkähihainen on virhe ja hiki nousee pintaan metsässä juostessa. Päädyin kuitenkin lyhythihaiseen, joka oli ihan hyvä valinta.

pilvet

Uhkaavat pilvet roikkuvat kilpailukeskuksen yllä. 

Lähtöön oli lauantaina pitkä matka. Lähtökarsinassa minulla oli oma karttaämpäri hieman hukassa. Olin ryhmittynyt D45-karttojen kohdalle, mutta joku ystävällismielinen suunnistaja (jota en tuntenut) kutsui minua nimeltä ja sanoi, että olen väärässä paikassa.

Rata oli melko helppo, koska näkyvyyttä riitti hyvin. Toisaalta maasto tarjosi helposti nähtäviä suuria maastonkohteita, joiden perusteella oli helppo suunnistaa. Maastossa oli myös runsaasti teitä ja polkuja, jotka jouduttivat matkaa. No, kaikki tämä tarkoitti sitä, että vauhti oli kisassa kova ja pienetkin virheet kostautuivat.

Suunnistin ihan hyvin, kenties hieman liian varovaisesti ja tiekiertoihin luottaen. Kerran ajauduin reitiltä sivuun ja jouduin korjaamaan “optimireitille”. Toisaalta aivan lopussa juoksin väärään kallionkoloon, mutta tiesin heti missä olin ja pääsin hyvin rastille. Kisan aikana saatiin myös raesadetta. Narskuttelin rakeita suussani ja sain näin nestettä.

Sunnuntaina osallistuin yhteislähdöllä toteutettuun yksilökisaan. Kisasää oli varsin kolea ja tällä kertaa päädyin pitkään paitaan.

Suunnistus sujui taas ihan hyvin. Näkyvyyttä riitti ja hyödynsin hyödynsin polkua juostessani Gölen sivua kohti kakkosta. Rastit löytyivät taas hyvin. Perhoslenkit oli sijoitettu pienipiirteisen kallion laelle ja sieltä sitten tehtiin lenkkejä. Korkeuseroa löytyi ja maasto oli louhikkoinen. Suunnistus oli hyvin hallinnassa perhoslenkkienkin osalta ja lähdin lenkit selvitettyni jolkottelemaan viimeisille rasteille.

Leimasin toiseksi viimeisellä rastilla ja juoksin kohti maalia. Seppo Väli-Klemelä oli kameran kanssa mäen päällä. Hän huusi ottavansa kuvan, jotta saan sen blogiini. Kiittelin jo etukäteen ja jatkoin matkaa.

Pahaksi onneksi valokuvaus ja hyvin sujuneen suunnistuksen tuoma hyvänolontunne johti siihen, että juoksin lauantaista uraa pitkin viimeisen rastin ohi. Jouduin palaamaan hieman. Näin jäi jälleen kerran saavuttamatta täysin virheetön suunnistussuoritus.

pauli

Kohti viimeistä rastia. Kuvan toinen suunnistaja on Angelniemen Ankkuria edustava Helena Havia-Kinnala. Kuva: Seppo Väli-Klemelä.

Mutta suunnistusviikonloppu oli hieno. Oli mukavaa välttää pitkä autolla ajettu kisamatka ja taittaa matka kilpailukeskukseen pyörällä. Suunnistus on kaikissa kauden neljässä kisassa sujunut oikein hyvin. On tullut vain pieniä virheitä. Valitettavasti juoksukunto ei ole parasta luokkaa kuntohuipun osuttua ikävästi marraskuuhun. Mutta nythän on hyvä aika ja kelit hioa juoksukuntoa Karjaan pururadalla tulevia kisoja varten. Seuraava startti on  viikon päästä Vappurasteilla.

Ankkurirastit ja Silja-Rastit 2016

Ylimenokauden jälkeen suunnistuskausi alkoi tänä viikonloppuna Ankkurirastien ja Silja-Rastien merkeissä. Ennen kisaraportteja muutama sana siitä, mitä on tapahtunut kausien välissä.

Kauden loputtua on tyypillistä, että mieleen tulee “ens kauella”-tyyppisiä ajatuksia. Suunnitelmana on olla paremmassa kunnossa kuin aikaisemmin ja tietysti suunnistaa paremmin. Sitten kun kausi alkaa huomaa, että on ihan siinä samassa kunnossa kuin aikaisemminkin. Suunnistustaitokin on siinä jamassa, mikä oli tilanne edellisellä kaudella.

Treenasin melko maltillisesti kausien välissä. Syksyllä tuli juostua aika paljon (juoksua 2015 yhteensä 1330 km). Kuntohuippu ajoittui varmaan joulu-marraskuulle. Sitten talven pienen hiihtelyn (noin 600 km) ja kuntosalilla käymisen ja maltillisen juoksentelun (noin 160 km) jälkeen kunto on ihan ok, mutta huonompi kuin loppuvuonna kuntohuipun aikaan. Kun pitäisi juosta pitkiä ylämäkiä metsässä, toivoisi hivenen enemmän vääntöä. Sinänsä positiivista on se, että kauden alkaessa ei ole mitään vammoja.

Ankkurirastit

Kisasää oli erinomainen, lämpöä yli 1o astetta ja oli mahdollista suunnistaa lyhyessä paidassa. Lähtöön oli 2000 m ja juoksu tuntui hieman kankealta. Lähtöaikani oli aivan viimeisten joukossa.

13010052_1877269065833399_1992217199_o

13009788_1877269042500068_1169605608_o

Ykkösväli oli melko lyhyt ja helppo. Nousu kallion laelle ja mäen syrjää pitkin laskettelya kohtia rastia, joka näkyi jo kaukaa. Kauden ensimmäinen ykkönen tuli otettua puhtaasti. Sanottakoon, että minuutin takaani lähtenyt Kim Fagerudd ohitti minut juostuani noin puolet välistä.

Kakkonen oli pulmallisempi. Rinnerasti, jota aloin etsimään hieman liian aikaisin. Virheen suuruus oli 2-3 minuuttia, eli ei mikään totaalinen katastrofi. Väliajat paljastivat, että moni oli pummannut tätä rastia aika paljonkin.

Kolmonen lyhyt ja helppo.

Neloselle kiivettiin ensin kallion laelle, ajauduin hieman liikaa oikealle ja korjasin suuntaa. Tulin täydellisesti rastille louhikon keskelle.

Viitonen oli tiheikön takana hakkuu-aukean reunassa. Kiersin tiheikön suosiolla ja tulin rastille hakkuuaukean laitaa.

Kuutonen oli sitten pitkä väli. Vaihtoehtoja oli a) suoraan, b) tietä pitkin ja sitten suoraan c) iso tiekierto. Tiekierto houkutti, koska juoksunopeuteni tiellä on kaksinkertainen metsään verrattuna, voimia säästyy eikä tarvitse myöskään suunnistaa. Jolkotin tietä pitkin ja löysin myös hyvän baanan rastinottoon kalliomuodostelmien kautta.

Seiska oli myös pitkä väli. Olisi ollut mahdollista mennä tietä pitkin, mutta valitsin tällä kertaa suoraa menemisen. Oli melko tiheää ja myös mäkeä. Ehkä tässä olisi voinut hyödyntää sitä tietä. Rastipiste ei ollut helppo, mutta tulin hyvin suoraan rastille.

Kasi oli helppo, mäen yli ja rasti takarinteessä.

Ysille noustiin todella jyrkkää mäkeä, joka oli “avohakattu”. Rastille suoraan.

Kympille rinnettä pitkin, suoraan rastille.

Rasti 11 helppo mäen päällä, suoraan rastille.

Rasti 12 tien ylitys ja helposti suoraan rastille.

Sitten vain loppusuoralle jossa ohitin kaksi samaan aikaan maaliin juoksevaa.

Kaiken kaikkiaan kauden avauskisa meno todella hyvin. Ainoastaan pieni parin minuutin virhe. Pientä viilausta olisi voinut tehdä reitinvalintaan, mutta tehdyillä valinnoillakin oli puolensa.

Silja-Rastit 

Jos oli Ankkurirasteilla lämmintä, niin Silja-rasteilla oli kylmää ja märkää. Lähtöaikani oli aivan alussa ja sain autoni kilpailukeskukseen.

13000391_1877268969166742_1399160508_o

pafo

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lähtöön oli vain 0,5 km. Juoksin lähtöön, matkalla tein fist bumbin Otto Loukkalahden kanssa.

Ykkösväli oli pitkä. Alku oli helppoa ja selkeää. Hakkuuaukean reunaa, kalliolle ja tielle. Sitten löysin hyvän polun, jota pitkin juoksin yli vetisen suon ja varsin lähelle rastia. Nousu jyrkän mäen laelle ja leimaus.

Kakkonen oli helppo väli, rasti oli mäen päällä hakkuuaukean takana. Suoraan rastille.

Kolmonen oli tiheikön takana. Olin vähällä katsoa kalliomuodot väärin, mutta vältin virheen ja tulin suoraan rastille.

Nelonen oli taas pitkä väli. Ensin pienipiirteistä avokalliota pitkin, sitten tulin samalle suolle, jota pitkin juoksin ykköselle. Seurasin kalliomuotoja hakkuuaukealle ja suoraan rastille.

Viitonen tiheikön takana, putosin johonkin erikoiseen kuoppaan, mutta en loukannut. Rastille suoraan.

Kuutoselle ensin tietä pitkin, sitten metsään ja rastille suoraan.

Seiska oli vaikea. Välillä oli vihreää ja harhauduin hieman suunnasta oikealle. Kävin hakemassa vauhtia ja sitten suoraan rastille. Virheessä meni ehkä 3 minuuttia ja ainakin yksi sija.

Kasi oli helppo. Ajatukset taisivat olla virheestä hieman sekaisin, sillä tein turhan kierron tien kautta. Valinta oli hölmö, mutta jäin yllättävän vähän tällä välillä kuitenkin.

Ysille juostiin mäkeen. Kohtasin Jyrki Kiviniityn, tervehdimme ja jatkoimme matkaamme omiin suuntiimme. Suoraan rastille.

Kympille ajattelin ensin mennä tien kautta, mutta meninkin sitten suoraan. Taas noustiin mäen päälle, etenin melko hitaasti, mutta rastille suoraan.

Rasti 11 helppo, suoraan rastille.

Rastille 12 etenin ensin hakkuuaukean yli ja sitten tietä pitkin rastin lähelle. Tielle olisi voinut leikata edullisemmassa kulmassa, mutta tämäkin toteutus oli ihan ok. Rastille suoraan.

Rastille 13 oli jo paljon porukkaa menossa samaan suuntaan. Kaaduin, mutta onneksi en loukannut mitään, vaikka maasto oli kivikkoista. Leimaus viimeisellä rastilla ja lönkyttely maaliin. Huippuliigan oli juuri starttaamassa ja pääsin televisiokuviin.

Tämäkin kisa meni mukavasti, pientä virhettä tuli. Puhtaammalla suorituksella suorituksesta olisi voinut nipistää muutaman minuutin. Kilometrivauhti oli muuten viikonlopun molemissa kisoissa ihan samaa luokkaa, eli noin 11 min/km, joka edustaa minulla sellaista hyvää perustasoa.

Näin on kausi saatu ihan hyvillä suorituksilla käyntiin. Molemmat viikonlopun kisat olivat taattua Varsinais-Suomalaista laatua hienoissa maastoissa, kiitokset Angelniemen Ankkurille ja Paimon Rastille.

Ensi viikolla ohjelmassa FinnSpring Karjaalla.

Suunnistuskauden arviointia

Untitled

Varsinais-Suomen rastipäivät.

Suunnistuskausi on ohi ja tähtäimet on siirretty seuraavaan kauteen. On aika pohdiskella hieman kulunutta kautta. tiivistän kausianalyysin ajan hengen mukaisesti kolmeen pointtiin.

1) Harrastettuani suunnistusta intensiivisemmin kuusi vuotta en ole oppinut suunnistamaan. Tosin kukaan muukaan maailmassa ei ole toistaiseksi oppinut suunnistamaan täydellisesti. Virheitä tulee siis edelleen. Loogisesti vaikeassa maastossa ja kovemmassa vauhdissa virheitä tulee enemmän. Keskeistä on edelleen suorituksen hallinta ja keskittymisen ylläpitäminen. Muutamassa kisassa keskittyminen oli erinomaista ja tulos oli hyvä. Toisaalta kauden aikana oli esimerkkejä siitä, kuinka ajatus karkasi muihin asioihin ja herpaantuminen johti virheisiin. Suunnustustaidossa on kuitenkin tapahtunut parantumista, mutta varaa olisi edelleen parantaa nimenomaan paremmalla keskittymisellä.

2) Fyysinen  kunto oli loppukautena parempi kuin alkukaudesta. Erityisesti kevätkisojen jälkeen käy usein niin, että fyysinen kunto laskee ja paranee taas loppusyksystä. Tämä saattaa olla yhteydessä grillikauteen. Tänä vuonna loppukauden aikana olin taas selvästi paremmassa kunnossa. Esimerkiksi Oravatonnissa peesasin kilpakaveria, jonka kyydistä olen aikaisemmin jäänyt hyvin helposti. Samoin Raatojuoksussa pystyin jättämään kilpakumppaneita, joille olen aikaisemmin hävinnyt.

3) Kausi tarjosi jälleen hienoja hetkiä suunnistuksen parissa. Kisoja oli jälleen hienoissa paikoissa luonnossa. Toisaalta hienot hetket liittyivät kilpailutapahtumiin, esimerkiksi kiriin kilpailukaverin kanssa loppusuoralla ja sen jälkeiseen kättelyyn tai muuten mukaviin kisareissuihin. Onnistuneet suoritukset antoivat hyvän fiiliksen, joka kestää ainakin pari päivää kisan jälkeen.

Rankisijoitus H45-sarjassa oli 283/432. Paras rankisijoitukseni on toistaiseksi ollu H40-sarjassa vuonna 2020 ollut 255.

Osallistuin kauden aikana 17 kisaan, joista kaksi päättyi keskeytykseen. Seuraavassa vielä luonnehdintaa kilpailu kilpailulta.

03.04.2015 Billnäsin keskimatka: Hyvä kisa, pari pientä koukkua.

12.04.2015 Rasti-Lukon kevätkansalliset: Hyvä kisa, pari pientä koukkua.

19.04.2015 JukolaPrologi ja SiljaRastit: Erinomainen kisa, vain pieni kaarros ykköselle, helppo rata.

25.04.2015 FinnSpring: Heikko kisa, alku erinomainen, sitten eksyminen ja peesailua  loppumatka.

01.05.2015 Vappurastit: Heikko kisa, yksi eksyminen pilasi suorituksen.

03.05.2015 43. Uudenmaan Rastipäivät: Melko hyvä kisa, todella paljon rasteja, eikä keskittyminen riittänyt kaikkiin.

24.05.2015 SM-keskimatka finaali: Hyvä kisa, tosin hyödyin melkon toisista suunnistajista.

24.05.2015 SM-keskimatka karsinta: Eksyin heti alussa, ei minkäänlaista kosketusta kumpuilevaan maastoon.

17.6.2015 Louna-Jukola: Heikko suoritus, eksymistä.

02.07.2015 Fin5-suunnistusviikko, 4. päivä: Virheitä tuli.

03.07.2015 Fin5-suunnistusviikko, 5. päivä: Hallittua suunnistamista, yksi kauden parhaista kisoista.

15.08.2015 Uudenmaan ja Päijät-Hämeen Am-pitkä matka: Vaikeassa maastossa ykköselle epävarma suoritus, mutta sitten erittäin hyvä suunnistamista.

23.08.2015 Husqvarna-kisa: Epävarmaa suoritusta, sitten eksyminen ja keskeytys.

29.08.2015 eGames 15: Kohtuu hyvä suoritus, pientä horjumista.

30.08.2015 eGames 15: Erinomainen suoritus, yksi kauden parhaista kisoista.

15.09.2015 Alueen yömestaruudet: Ykkönen oli hukassa, sitten alkoi sujumaan.

26.09.2015 SM-yö, finaali: Vaikeassa maastossa ei sujunut lainkaan. Keskeytys.

04.10.2015 Oravatonni: Peesaten yksi kauden parhaista suorituksista. Fyysinen kunto riitti hyvään roikkumiseen.

1.11.2015 Raatojuoksu: Hyvää suunnistamista ja fyysinen kunto hyvä.

Ensi vuoden kilpailukalenterissa on taas paljon hienoja kisoja kohtuullisen ajomatkan päässä. Seuraavassa alustava kilpailukalenteri. Ensi kaudella tavoitteena on (jälleen kerran) olla paremmassa fyysisessä kunnossa kuin tänä vuonna ja suunnistaa paremmin.

Alustava kilpailukalenteri vuodelle 2016

9.4. XVI Saaristorastit, Pargas IF

10.4. Kevätkansalliset, Rasti-Lukko

16.4. Siljarastit, Paimion Rasti

17.4. Ankkurirastit, Angelniemen Ankkuri

23.4. FinnSpring, Karjaan Ura

1.5. Vappurastit, Tuusulan Voima-Veikot

7.-8.5. Uudenmaan Rastipäivät, Rajamäen Rykmentti.

14.5. Karkkirastit, Karkki-Rasti

15.5. RaVin kevätkansalliset, Rasti-Vihti

21.5. Kevätkisa, OK Raseborg

22.5. AM-Pitkä, Mäntsälän Urheilijat

5.6. SM-keskimatka, Hämeenlinnan Suunnistajat

11.-12.6. Suunto Games, Helsingin Suunnistajat.

18.6. Jukolan viesti, Lappeen Riento

2.7. Jyry-rastit, Rasti Jyry

30.7-31.7. Varsinais-Suomen rastipäivät, Suomusjärven Sisu

6.8. Pihkarastit, Pihkaniskat

21.8. Husqvarna-kisa, SibboVargarna

27.-28.8. eGames, Espoon Suunta

3.-4.9. SM-pitkä matka, Koovee

11.9. HPV-kansallinen, HPV

24.9. SM-yö, Vaajakosken Terä

2.10. Oravatonni, Mynämäen suunnistajat

15.10. SM-erikoispitkä, Tampereen Pyrintö

Raatojuoksu 2015

Suunnistuskausi päättyy perinteisesti Sibbo Vargarna-seuran järjestämään Raatojuoksuun. Olen osallistunut tähän tapahtumaan varmaan viisi kertaa. Yleensä olen juossut tarjolla olevan 10 kilometrin matkan, kerran olen juossut 15 kilometrin mittaisen radan.

Untitled

Innostunut ilme ennen kisaa.

Lähtö oli (ilmeisesti uimarannan) parkkipaikalla, joka oli pitkä ja kapea. Oma “lähtöruutuni” oli noin joukon keskivaiheilla. Liikkeelle päästiin kohtalaisesti kapeasta baanasta ja suuresta väkijoukosta huolimatta. K-pisteelle oli erittäin lyhyt matka, väkijoukossa en huomannut K-pistettä lainkaan ja ajauduin vain virran mukana.

Virta vei kuitenkin ihan hyvään suuntaan ja ykkösvälin toteutus alkoi lammen sivua polkua pitkin. Ykkösväli oli luonnollisesti pitkä, koska ratamestari halusi hajottaa joukkoa ennen ykköstä. Toteutus sujui hyvin, polkuja riitti melko pitkälle, sitten mentiin sähkölinjan alta ja seurattiin mäensyrjää kohti rastimäkeä. Rastille johti hieno kapea sola, jota pitkin eteneminen oli sujuvaa ja varmaa. Tulin suoraan ykköselle.

Kakkos-, kolmos- ja nelosvälit olivat lyhyitä ja helppoja. Liikennettä oli melko paljon ja letkassa mentiin. Kaikki tiesivät, että tämä oli ns. “putkipätkää” ennen ensimmäistä hajontaa.

Viitoselle oli sitten pidempi väli. Alkuksi oli järkevää juosta pellon päähän ja sieltä olisi kaksi vaihtoehtoa edetä: linjan kautta tai vasemmalta. Koska linjan alusta oli jo aikaisemmin havaittu vaikeakulkuiseksi, päädyin menemään vasemmalta. Reitti oli aluksi ryteikköistä ja tiheää, mutta parani sitten. Etenin kolmen miehen ryhmässä. Mäen päällä huomasimme, että edessä siintää masto ja rasti olisi sen vasemmalla puolella. Ryhmässämme juossut mies sanoi, “Harvoin olen saanut apua ylhäältä, mutta nyt näyttää hyvältä.” Maston lisäksi apuja tarjosi metsässä ollut viivasuora linja, joka johti juuri oikeaan suuntaan. Rastia lähestyessäni eteeni rymisteli kookas mies, jonka selässä luki “Mahtisonni”.

Viitonen oli keskusrasti ja sen yhteydessä oli ensimmäinen hajonta ns. salmiakilla toteutettuna. Hajontavälit olivat melko lyhyitä ja helppoja. Otin keskusrastilta hiukan nestettä ja jopa rusinaa, koska huomasin energiatason olevan hivenen alhainen. Kartan kääntelyssä sai olla tarkkana, kerran huomasin olevani menossa ysille vaikka piti mennä kuutokselle. Hylsy oli lähellä.

Edessä oli siirtymäväli seuraavalle keskusrastille. Aluksi linjan alla olevaa uraa pitkin ja sitten kohti rastia. Väli oli hivenen haastava, koska oli peitteistä ja melko monimuotoista. Porukkaa oli kuitenkin koko ajan menossa oikeaan suuntaan siten, että ongelmia ei ollut. Juoksin taas salmiakin sivut ja edessä oli lopun putkipätkä.

Ylitin lähtöpaikan ja hain polkua tossun alle. Maalin lähestyessä väkeä alkoi pakkaantumaan isommiksi letkoiksi. vauhti oli ihan kohtalaista ja korkeuserot olivat melko merkittäviä. Rastille 18 noustiin jyrkkää mäkeä ja jouduin ottamaan kävelyaskelia muiden tapaan maitohapon jyskyttäessä jaloissa.

Lopun rastiväleissä ei ollut juuri erikoista. Kaikki tuntuvat ottavan melko turvallisia ja helppoja polkuratkaisuja, itse jäin hieman harmittelemaan, että 18-19 välin olisi voinut toteuttaa suorempaan ja nipistää näin pari “ratkaisevaa” minuuttia.

Loppusuoralle tulin naapuriseuran miehen kanssa samaan aikaan. Olin jo aikaisemmin huomannut, että tänään ei olisi välttämättä hänen päivänsä ja otin loppukirin ohi saamatta minkäänlaista vastusta. Loppukiri oli sen verran kova, että tulin hengitys vinkuen maaliin, vaikka minulla ei mitään astmaa olekaan. Harmi, että sykemittaria ei ollut päällä, mitä ilmeisimmin kierrokset nousivat poikkeusellisen korkealla loppusuoralla.

Sijoitus oli 91/254, joka taitaa olla parhaita ellei paras suositukseni Raatojuoksussa. Matkavauhti oli 9.40, joka myös hyvä vauhti minulle. Vähän huomasin, että piilareilla näkö ei ole enää paras mahdollinen, kenties on syytä päivittää piilolinssit ensi kautta ajatellen.

Näin on kausi saatu pakettiin. Kausianalyysi tulossa blogiin lähiaikoina. Nyt on aila harrastaa heki muita lajeja välillä ja palata suunnistuksen pariin sitten keväällä.