Husqvarna-rastit, KESK

Useimmiten olen suunnannut kohti Uudenmaan itäisiä osia suunnistuskauden päättävän Raatojuoksun merkeissä. Nyt ensimmäistä kertaa ohjelmaani mahtui Sibbo-Vargarna-seuran järjestämä Husqvarna-kilpailu, joka kisattiin eilen sunnuntaina.

Vaikka on jo loppukesä tai alkusyksy, sää oli epätodellisen helteinen. Kilpailukeskus oli louhoksella, jonka kalliopohja tarjosi kilpailukeskukselle jykevät ja jopa “kuumaiset” puitteet.

Untitled

Olin paikalla sopivalla aikataululla, tein valmistelut ja läksin lähtöön. Lähtöpaikka oli harvassa kuusikossa ja aurinkovalo siivilöityi havupuiden oksistojen läpi. Lähtöpaikalla oli tavanomainen tunnelma, suunnistajat juttelivat niitä näitä. Oli  myöhästyneitä ja otettiin vahingossa vääriä numeroita.

Piipistä liikkeelle ja kohti K-pistettä, jonka jälkeen maasto muuttui heti hidaskulkuisemmaksi risukoksi. Suunnitelmana oli juosta tiheikön läpi kalliolle, jonka takana rasti olisi tiheikössä. Kalliolla vielä nastarit rapisivat oikeaan suuntaan, mutta tiheikössä juoksin rastin ohi. Palasin takaisin rastille. Ensimmäinen virhe heti ykköselle.

Suunta kohti kakkosta. Lähdin hivenen tyhmästi puskemaan vihreän läpi, vaikka oikealta olisin voinut seurata selkeää kuviorajaa. Ilmeisesti vauhtia oli liian paljon, sillä kakkonenkaan ei ilmoittautunut suoraan. Pieni turhautuminen alkoi hiipiä mieleen.

Kolmonen. Suoraan läpi vihreän, laskin mäet ja tulin rastia edeltäneelle suolle. Nousin mäen ylös, mutta en ollut ihan varma missä kohtaa mäkeä olin ja jouduin hieman etsimään rastia. Ei vieläkään hallittua suunnistusta.

Neloselle oli lyhyt helppo väli, rinteessä oli vain korkeuskäyriä ja pieni kallionlaki. Kolmen suunnistajan ryhmä paahtoi suurinpiirtein oikeaan suuntaan. Juoksin ensin perässä, mutta korjasin sitten omalle rastille kun muut jatkoivat. Kohtalainen väli.

Viitonen oli pitkä väli. Suora toteutus näytti epämiellyttävältä, hakkuuaukean, vihreän ja korkeuserojen vuoksi. Päädyin suunnitelmaan, jossa rastia lähestyttiin oikealta tietä ja polkua pitkin. Suunnitelma oli ihan hyvä, etenin tiellä 5 min kilometrivauhtia tai ainakin melkein. Löysin oikean polun ja juoksin kohti rastia. Irtosin polulta, enkä pystynyt paikantamaan itseäni hienon laakean avokallion päältä.

Pyöriskelin aikani ja tajusin, että nyt meni aikaa alkuradan virheiden lisäksi. Lyhyellä keskimatkalla ei montaa virhettä tarvita suorituksen romahtamiseen. Päätin lyödä hanskat tiskiin ja lähdin lenkkeilemään kohti kuulutusta. Poimin matkalta vain yhden rastin, vaikka tietysti olisin voinut harjoitusmielessä suunnistaa radan loppuun. Kävin ilmoittautumassa maalissa ja kävelin repulle, vaihdoin vaatteet ja lähdin veke. Sen pituinen se. Jani Lakanen kertasi kenttäkuulutuksessa rauhalliseen tahtiin omaa suoritustaan kun kävelin pois alueelta.

Suoritus oli kauden ylivoimaisesti heikoin. En saanut missään vaiheessa kunnollista otetta maastosta ja kartasta. Keskittyminen oli olematonta. Fyysinen puoli sen sijaan tuntui kesän harjoittelun jäljiltä lupaavalta ja kenties suunnistusta haittasi juuri (liian) rivakka eteneminen. Kuten kaikki suunnistajat tietävät, omalla tasolla onnistunut kisasuoritus tuo aina hyvän flown, tällä kertaa se jäi saavuttamatta.

Metsässä päätin, että taitaa olla aika pitää pieni tauko suunnistuksesta. Illalla kuitenkin mieli muuttui ja ilmoittauduin peräti kahdelle kilpailupäivälle ensi viikonlopun eGamesiin. Katsotaan miten suunnistus sujuu Kopparnäsin avokallioilla.

AM Pitkä Uusimaa

Parin kesäisen kuntosuunnistustapahtuman (Rauma ja Raasepori) jälkeen oli aika palata suunnistuksen suhteen tositoimiin, eli osallistua kansallisiin kisoihin. Tapahtumapaikkana Hyvinkään Rastin järjestämät pitkän matkan AM-kisat.

Maastona oli legendaarinen Usmi Kytäjän alueella. Maaston varmasti yksi haastavimmista ainakin Etelä-Suomen alueella. Maaston piirteitä ovat suuret korkeuserot ja jyrkät mäet, peitteisyys ja pienipiirteisyys. Kun tähän lisätään vielä se, että maastopohja on monin paikoin hidasta, on kattaus haastavalle suunnistustapahtumalle valmis. Isompia kokonaisuuksia ajatellen maastossa on runsaasti mäkiä, joiden väleissä on soisia solia.

Untitled

Lähtöön oli matkaa 600 metriä ja menin lähtöpaikalle hyvissä ajoin. Lähdössä samaan aikaan oli mm. maailmanmestari Jani Lakanen. Rastimääritteistä havaitsin, että rata oli lyhyt (maasto hidaskulkuinen) ja rasteja oli vähän, kuten pitkän matkan kisassa kuuluukin olla. Kartta oli mittakaavaltaan 1:7500.

Kisan kulku oli seuraavanlainen:

K-piste oli jyrkän mäen päällä. Ratamestari oli juoninut heti ykkösvälin haasteelliseksi.  Väli oli 1.5 km pitkä ja rastivälin suoraa toteuttamista haittasivat poikittain kulkevat mäet ja solat. Harkittuani rastivälin toteutusta kiertäen, päädyin melko suoraan toteutukseen. Ajatus oli hyödyntää solia, jotka kulkivat suurinpiirein oikean suuntaisesti. Aamukahvipöydässä väliä katsoen ja nyt maaston hidaskulkuisuuden tietäen, oikealla kulkevien urien hyödyntäminen olisi ollut paikallaan.

Rastivälin alussa ajauduin liiaksi vasemmalle, mutta pystyin paikantamaan itseni tieltä. Tulin järven rannalle ja kiersin järven oikealta. Löysin oikean solan, joka olo melko hidaskulkuinen ja puskin sitä pitkin kohti rastia. Sola loppui ja ylitin vihreän alueen, sain kiinni jyrkänteestä ja tiesin olevani menossa oikeaan suuntaan. Etenin suuntaa katsellen kohti rastia, mäistä ja soisista solista tiesin missä olin menossa. Rasti lähestyi, toinen suunnistaja oli epävarma paikasta, kerroin oman näkemykseni ja jatkoin matkaani. Löysin rastille vievän solan ja etenin sitä pitkin samalla jyrkänteitä sivuilla bongaillen. Tuntui huippuhienolta, kun lähestyin rastia ja olin täysin varma haastavassa maastossa, että olen “oikealla tiellä” ja varmasti kohta rastilla.

Untitled

Kakkosväli oli lyhyempi. Suunitelmani oli juosta mäen päällä ja seurata mäen reunaa. Suunnitelma toimi hyvin, mäen päällys oli hyväkulkuista. Tarkkailin korkeuskäyriä ja mäkimuodostelmia, näistä pystyin seuraamaan tarkasti etenemistä. Rastia lähestyttäessä nuorempi suunnistaja kysyi “missä ollaan”. Uhrasin puoli minuuttia omasta suorituksestani kun kerroin oman näkemykseni sijainnista. Rastia lähestyttäessä tuli jälleen hyvä fiilis, kun tiesin varmasti mistä olin tulossa rastille.

Kolmoselle oli jälleen pitkä väli, käytännössä kartan laidasta toiseen laitaan, pituutta noin 2 km. Ja tietysti mentiin poikittain yli mäkien ja solien. En keksinyt merkittävää kiertosuunnitelmaa, joten lähdin menemään suoraan. Tämä oli helppoa, koska suunta oli suoraan itään, eli kompassin katsominen oli helppoa (neula poikittain). Katselin jälleen etenemistä isompien mäkien, solien ja soiden mukaan. Isompana välitavoitteena oli puolivälissä oleva järvi. Eteneminen oli hidasta mutta varmaa.

Lähellä järveä kulkukelpoisuus parani ja laskettelin järven rantaan alamäkeen. Järven rannassa oli polkuja, joita rymisteli useampikin suunnistaja samaan aikaan. En kuitenkaan antanut heidän häiritä omaa suoritustani. Etenin ensin karkeasti suunnalla ja otin sitten kiinni isosta jyrkänteestä ja aloin suunnistamaan kohti rastia tarkasti. Oltiin jo lähellä rastia, kun kaksi suunnistajaa lähti etsimään rastia mielestäni väärästä suunnasta. Pidin oman näkemykseni ja kohta rasti pilkotti näkökentässäni. Leimatessani äsken rastia väärästä paikasta etsineet ja aikaisemmin minut ohittanut suunnistaja tulivat rastille.

Nelosväli helpompi lyhyt väli. Kulkukelpoisuus oli hyvä. Aloin etsimään rastia hiukan liian aikaisin rinteestä, mutta löysin hyvin.

Viitonen myös helppo lyhyt, mutta kuitenkin tarkasti toteutettava väli. Suoraan rastille.

Kuutonen oli taas vähän haasteellisempi pituuden ja maastonmotojen vuoksi. Juoksin kapeaa soista solaa pitkin, sitten mäen päälle, suolle ja kohti rastia, joka löytyi suoraan.

Seiska oli samantyyppinen väli, luin tarkasti karttaa, nousin yhden mäen turhaan (olisi pitänyt kiertää), mutta tulin tarkasti rastille.

Loppu alkoi häämöttää, kasiväli oli helpompia ja trafiikkiakin oli enemmän. Tapahtui kuitenkin jotakin melko harvinaista. Oksa nimittäin raapaisi silmää ja piilolinssi lähti irti. Tätä ei ole koskaan tapahtunut suunnistaessa. Näkö sumeni merkittävästi, mutta onneksi miinuksia on vain vähän. Toteutus lähti hiukan lapasesta ja juoksin suunnalla kohti rastia tietäen, että rasti on pellon reunassa, joka kyllä pysäyttää. Tulin pellon reunaan ja korjasin hiukan rastille. Sitten hölkkää polkua pitkin viimeiselle rastille, maalisuora ja repulle.

UntitledSuoritus oli kokonaisuudessaan hidas, mutta olin todella tyytyväinen, kun pysyin haasteellisessa maastossa erinomaisesti kartalla. Ykkösvälin toteutus oli haparoiva, muuten suoritus oli aika hyvin hanskassa. Silmälasin irtoamisen lisäksi tuli hieman pieniä ruhjeita, mutta ne kuuluvat asiaan.

Pesupaikka oli mukavan järven rannassa. Peseytymisen jälkeen ostin kahvin ja ruisleivän Kytäjän ABC:lta ja suuntasin kohti jalkapallokenttää Nummelassa, jossa jälkikasvu pelasi (voittoisasti) paikallista vastustajaa vastaan.

Näin on syksyn Raatojuoksuun päättyvä suunnistuskausi saatu käyntiin. Lähiajan kisoja ovat Husqvarna-kisat, eGames ja sitten alkaakin olla yökisojen aika. Oravatonni luonnollisesti kuuluu syksyy.

 

Fin5 2015 – viides päivä

Neljännen päivän palauttelu sujui mökillä saunomisen, uimisen ja tankkailun  merkeissä. Kilpailupäivän aamuna edellisen päivän suoritus tuntui jonkin verran. Keho ei ollut herätessä kovin vetreässä kunnossa, mutta tilanne parani nopeasti.

Kisapaikalle tullessa katselin hetken maaliintulevia ja havaitsin kelin jälleen kuumaksi. Monet suunnistajat juoksivat hihattomassa paidassa ja näkyipä maaliintulleiden joukossa myös runsaasti shortseja.

Kävelin koko matkan lähtöön, mitä sitä turhaan rehkimään. Olin varttia ennen lähtöä paikalla ja istuskelin ylimääräisen ajan varjossa. Paikalle tuli eliittisarjojen suunnistajia, eräskin huippu oli tähdännyt tulonsa minuutilleen oikein.

Kartan saatuani havaitsin ykkösvälin tällä kertaa pitkäksi. Tein suunnitelman, että välietappina olisi keskellä oleva hakkuuaukea ja pyrkisin pitämään tarkan suunnan ja lukemaan käytännössä kaiken mitä välillä tulisi eteen. Etenin suunnalla ja ohitin hakkuuaukean, pystyin lukemaan koko ajan soita, kiviä, ojia ja kumpareita. Tulin hyvin rastimäelle, jonka takarinteessä rasti oli. Otin rastin juoksemalla rastimäen yli. Olin tyytyväinen, mutta en liian tyytyväinen ykkösvälin onnistumiseen.

fin_2

Kakkonen oli ohjaava rasti tien risteyksessä. Sinne oli helppo suunnistaa ja juosta teitä pitkin. Luin tiellä juoksiessani jo tulevia rastivälejä.

Kolmoselle oli risteyksestä kulunut jo melko selkeä ura, luin kuitenkin tarkasti maastonmuotoja ja tulin suoraan rastille.

Taistelin mieleen hiipivää “tämähän sujuu hyvin”-fiilistä vastaan ja otin suunnan neloselle. Väli oli lyhyt, pientä haastavuutta toi se, että rasti oli pienen tiheikön takana. Suoraan rastille kuitenkin.

Viitoselle mentiin tien yli ja rasti oli tien takana tiheikössä. Väli oli samantyyppinen, jolla on tullut tehtyä virheitä viime aikoina. Viimeksi eilen. Tämä jyskytti takaraivossani ja päätin tehdä idioottivarman toteutuksen. Juoksin ensin tienmutkaan ja sitten ojia hyödyntäen rastin lähelle ja suoraan rastille. Rastiväliajoista huomasin, että toteutukseni oli vallan mainio, ilmeisesti useampikin kilpakumppan oli hakenut rastia tiheikössä.

Kuutonen oli pieni siirtymäväli puron ylittävän sillan kupeessa, helppo.

Seiska oli tiheikön takana rinteessä, juoksin tarkalla suunnalla ja suoraan rastille.

Rastiväli kasille oli hakkuujätteen ja ajourien täyttämä. Rastinottosuunnitelma puuttui ja juoksin rastista ohi. Rastin takana oli kuitenkin oja ja polku, jonka mutkasta korjasin suoraan rastille. Virhe oli ehkä 3 minuuttia. Hämmästyttävästi väliaika oli kuitenkin todella hyvä. Rasti oli siis ollut muillekin paha.

Ysille oli pitkä väli. Suora toteutus olisi edellyttänyt juoksemista huonopohjaisella alustalla ja lisäksi luettavia maastonkohteita oli vähänlaisesti. Päätin siksi mennä tietä pitkin niin paljon kuin mahdollista. Olisin voinut oikaista tien risteyksessä metsän kautta ja voittaa tässä ehkä parisen minuuttia, mutta laiskuuttani en tehnyt edes tätä. Pitkän välin loppuosalla en pystynyt lukemaan maastoa ja pyrin vain juoksemaan suunnalla. Onnekseni tulin pellon kulmaan, josta oli helppo juosta rastille.

Kymppi oli helppo, sillä pystyin hyödyntämään polkua, suoraan rastille.

Rasti 11 oli kumpuilevassa maastossa, joka edellytti tarkkaa lukemista. Nousin oikean harjanteen päälle ja juoksin suoraan rastille.

Rastille 12 oli melko “tyhjää” maastoa ja menin vain suunnalla suon väistäen. Pienellä päänpyörittelyllä rasti löytyi hakkuuaukean laidasta.

Rasti 13 oli viimeinen metsässä oleva rasti. Rastille johti hyvin selkeä ura ja myös trafiikkia oli paljon. Juoksin kolmen suunnistajan ryhmässä, löysin rastin ensimmäisenä ja juoksin maaliin.

Maalisuoralla tiesin, että nyt meni hyvin. Kuulin myös yksittäisen “Hyvä Pauli”-kannnustushuudon.

fin_3

Kuva: M. Loukkalahti.

Kisa meni hyvin, suunistuksellisesti ei tullut isoja virheitä. Suunnistuksessa oli tällä kertaa malttia ja suunnistus pysyi hyvin “edessä”. Pystyin lähes koko ajan yhdistämään kartan ja maaston. Fyysisesti oli myös helppoa helteestä huolimatta. Tästä on hyvä jatkaa syksun koitoksiin.

fin_1

 

Fin5 2015 – neljäs päivä

Rastiviikot eivät koskaan ole mahtuneet kunnolla kesäohjelmaani. Muutama vuosi sitten Lohjalla olin aikeissa juosta koko rastiviikon, mutta ruokamyrkytys tai jokin muu pöpö pakotti keskeyttämään viikon kesken kaiken.

Tänä vuonna ohjelmassa on kaksi päivää Fin5-rastiviikkoa, joka suunnistetaan Varsinais-Suomessa. Sijainti on oivallinen, koska samaan pakettiin on mahdollista leipoa mökkeilyä seudulla.

Tänään oli siis ohjelmassa neljänteen päivään kuuluva pitkä matka. Keli oli helteinen ja fyysinen vire ehkä hivenen herkkä alkuviikon 160 km:n pyöräilyn vuoksi. Etureidet ilmoittelivat vielä tuosta reisssusta.

Olin matkassa täysin yksin. Saavuin kilpailukeskukseen poikkeuksellisen täpärästi, eli lähtöön oli aikaa 45 minuuttia.

Untitled

Juuri kun tulin paikalle, kuulutettiin Elvis Loukkalahden tulevan maaliin ja ottavan ylivoimaisen johtoaseman.  Vaihdoin “kisakuteet” päälle ja aloin lompsia lähtöön.

Aika samalla lähtöajalla lähtöön oli menossa myös Janne Salmi. Jostain syystä olemme viime aikoina olleet varsin usein samaan aikaan lähdössä.

Lähdön hetkellä jännitti kuten tavallista, maasto vaikutti mallikartassa haasteelliselta.

Ykkönen ilmoittautui heti ja kisa lähti näin hyvin käyntiin. Samoin kakkoselle tulin kuin telkka pönttöön.

Kolmonen oli lyhyt väli, jossa tein virheen, koska kaarsin oikealle ja jouduin palaamaan takaisinpäin. Muistan hyvin hyvänolontunteen, joka valtasi mielen hyvän alkun jälkeen ja edelsi virhettä.

Neloselle oli pitkä rastiväli, jota toteutin hitaasti, mutta ihan hyvin. Lopussa ote hieman herpaantui ja pyörin hieman rastia etsimässä.

Viitonen oli aika haastava, koska rasti oli tiheikön laidalla. Tein kuitenkin aivan suvereenin rastinoton lohjenneelta kiveltä ja tulin rastille suoraan.

Kuutosväli oli samantyyppinen kuin keväisen FinnSpringin pitkä väli, jolla tein virheen. Tietysti tein virheen nytkin. Vaikka rastivälin alussa oli tarjolla isoja muotoja, tulin epätarkasti tielle. Enkä tiennyt tasan tarkkaan missä kohdassa olin tiellä. Siten loppuväli meni epävarmasti ja tein pitkän koukun ja monen minuutin virheen.

Seiskalle oli pitkä väli, tein defensiivisen reitinvalinnan, eli menin tietä. Se ei ollut huono valinta. Nousin korkealla rastikalliolle ja pienellä kaarroksella leimasin rastilla.

Kasi oli lyhyt pieni siirtymäväli ja helppo. Suoraan rastille.

Ysille menin jälleen tien kautta samalla juomaa hakien. Otin pari välipistettä rastia lähestyttäessä ja etenin suoraan rastille.

Kympille menin aika lailla suuntaa ja edessä vilkkunutta sinivalkoiseen paikataan pukeutunutta toista suunnistajaa hyväksi käyttäen. Tälle välille oli kulunut myös selvää uraa.

Tulin rastille suoraan ja havaitsin em. sinivalkoiseen paitaan pukeutuneen suunnistajan jäävän taakseni etsimään rastia kun säntäsin viimeiselle rastivälille. Viimeiselle rastille etenin kuulutusta ja lopun uria hyväksikäyttäen. Leimaus ja loppusuora.

Maalissa törmäsin suunnistusblogistikollega Jorma Karvoseen, joka hyrisi tyytyväisyydestä, koska oma suoritus oli mennyt hyvin.

fin_pelto

Suunnistus oli kohtalaista paria virhettä lukuunottamatta. Fyysisesti oli vaikeaa, eli ei oikein kulkenut. Lisäksi muljautin taas nilkkaa kerran ja toisen kerran tuli yliojennus; onneksi ei kuitenkaan syntynyt vahinkoja.

Ratamestarille kiitos hyvästä radasta, eli pitkän matkan radalla ei ollut liikaa rasteja ja piti tehdä myös reitinvalintaa. Järjestäjille kiitos myös hyvästä juomahuollosta, eli nestehukka ei päässyt vaivaamaan. Tarjolla oli jopa urheilujuomaa, joka suunnistuskisoissa ei ole itsestäänselvyys.

Huomenna sitten uusi koitos ja ennustusten mukaan tämänpäiväistäkin kuumemmassa kelissä!

Louna-Jukola

Tätä kirjoitettaessa merkittävä osa yhteislähdössä lähteneistä suunnistajista Louna-Jukolassa on vielä matkalla. Itse juoksin avausosuuden ja kotiuduin Karjaalle noin puoli neljä aamuyöstä. “Hyvinnukutun” yön aikana voittajat olivat herätessäni selvillä.

Saavuin kilpailupaikalle hieman kello 20 jälkeen, käväisin katsomassa lähtö- ja vaihtoalueen ja seurasin hieman Jukola-tiimin haastattelua tapahtuman päälavalla. Loppusuoran kupeessa otetun selfien jälkeen lähdin valmistautumaan seuran tuulisuojalle.

Untitled

Untitled

Untitled

Ensimmäiset sadat metrit juostiin asvaltoidulla alustalla. Baana oli melko kapea ja lähdössä näytti tapahtuvan muutamia kaatumisia. Maasto oli kuiva ja metsän puolelle päästyä pölyä nousi ilmaan paljon. Heti metsän puolelle päästyä joku astui kantapäälle ja sanoi “sori”. Kenkä irtosi jalasta, mutta sain sen nopeasti paikalleen.

Ensimmäinen väli ykköselle oli melko pitkä, välillä oli kuitenkin paljon suuria muotoja, joita pitkin pääsi etenemään helposti varsinkin kun oli vielä hyvin valoisaa. Tulin suoraan rastille. Alin rastit menivät muutenkin hyvin, porukkaa oli liikkeellä paljon ja jonossa mentiin.

Radan alkuosalla muljautin pitkästä aikaa vasemman nilkan ja myöhemmin oikean, mutta kummallakaan kerralla mitään ei mennyt rikki ja pienen kipuilun jälkeen asia oli mahdollista unohtaa.

Jukolalle tyypilliseen tapaan juostiin paljon letkoissa ja letkat tulivat pääsääntöisesti melko hyvin oikeille rasteille. Putkipätkillä, esimerkiksi alkumatkan muutaman rastin muodostamalla lenkillä mukavuusalue hiipi mieleen ja letkoissa heitettiin letkeää juttua.

Ratamestari oli kuitenkin varannut suunnistajille yllätyksiä. Hajonnoilla letkat pysähtyivät, kartat levähtivät auki ja virheitä alkoi siunaantua. Ensimmäinen tälläinen hetki tuli, kun hienon avokalliomäen laen ja sitä seuranneen loivan laskun jälkeen juostiin tiheikköön. Ensimmäinen virhe oli tosiasia.

Rastin löydyttyä haparointi jatkui. Seuraavaa rastia hain hetken väärästä mäestä.

Pitkällä välillä oli mahdollista lähteä kiertämään oikealta tietä ja polkuja pitkin, mutta lähdin muiden mukana suoraan, joka olikin hyvä ratkaisu. Maastoon oli kulunut jo selkeä ura.

Seuraavallekin rastille oli tarjolla tiekiertoa, mutta tie ei löytynyt aivan yhtä helposti kuin kärkisuunnistajilla, kun katsoin avausosuuden kulkua aamulla televisiosta.

Juomarastin jälkeen tein ehkä isoimman virheen ja etsin rastia jonkin aikaa pienipiirteisesti mäestä.

Lopussa ei tapahtunut muuta merkittävää, kuin että kärjen kakkososuuden suunnistajat ohittivat minut. Huomasin silmänurkastani Haldenin rynnivät vasemmalta ohi. Hetken kuluttua KR:n Hannu Airila huusi kapeassa kohdassa takanani “latua” ja pyyhälsi ohi. Sitten olinkin jo viimeisellä rastilla ja alla jälleen asvalttia. Juoksin karttatelineelle ja annoin kartan seuraavan osuuden juoksijalle.

Katsoin kelloa ja huomasin aikaa vierähtäneen pitkän tovin. Perusvauhti oli ihan kohtuullinen, mutta parin kolmen rastin hakeminen aiheutti isot miinukset virhesarakkeeseen ja vastaavasti plussaa aika- ja sijoitussarakkeeseen. Suoritus ei tällä kertaa kokonaisuutena ollut häävi.

Fyysisesti oli lopulta ihan ok olo flunssasta huolimatta. Diesel jaksoi vääntää pitkän lenkin tasaisesti. Pummit Jukolan avausosuudella ovat sikäli tylyjä, että porukkaa lappaa rastia haettassa runsaasti ohi, eikä tilannetta hevillä korjata.

Maasto oli monipuolinen ja radat vaativat. Louna-Jukolan järjestelut olivat jukolamaiseen tyyliin jämäkät ja sujuvat.

Tapahtuma on ottanut myös hyvintoteutettuja lisäaskeleita lisähuomion ja painoarvon hankkimiseksi tapahtumalle ja lajille. Tässä keinoina esimerkiksi julkkiksista koottu Jukola-tiimi, laajat ennakkojutut ennen tapahtumaa eri medioissa, Varsinais-Suomen suunnistustapahtumista muodostettu Polku Louna-Jukolaan  sekä laaja ja suunnitelmallinen sosiaalisen median hyödyntäminen. Eräät harrastajajoukkueet ovat muodostuneet myös tapahtumaan liittyviksi ilmiöiksi sosiaalista mediaa hyödyntämällä (esim. Team SOSE).  Jukola elää ajassa ja kehittyy.

Seuraavaksi numerolappu laitetaan jälleen rintaan Varsinais-Suomessa, eli Fin-5 Rastiviikolla Mynämäen seudulla.