Onnistuminen

Pääsiäisen aika on ollut aika intensiivistä suunnistuksen näkökulmasta. Syynä kevään hidas eteneminen ja sen vuoksi siirretyt kisat.

Ensin perjantaina oli oman seuran järjestämä kevätkilpailu Billnäsin keskimatka Dalkarbyn maastoissa (ks. kisasivu). Kisasää oli mitä mainioin, aamulla vähän satoi, ja kisat sujuivat hyvin.  Omat hommani liittyivät tiedottamiseen, eli lähinnä kisasivujen ylläpitämiseen sekä lähdön toimintaan. Pientä kiirettäkin piti joidenkin pikkuseikkojen kanssa.

Mallikartta herättää kiinnostusta lähdössä.

Eilen pääsin sitten tositoimiin FinnSpringissä Yläneellä. Pitkä matka, rata 8,8 km pitkä. Aivan loistava kevätsää. Kun puin suunnistusvaatteita kilpailukeskuksessa, vanhat/vanhemmat äijät kertailivat vieressä Lapin hiihtoreissujaan ja painottivat päivän maaston haasteellisuutta. Koko ajan kuulemma on syytä pysyä kartalla.

Painotin itselleni, että nyt mennään varovasti. Nyt ei saisi käydä samalla tavalla kuin Ankkurirasteilla. Lähdössä olin niin keskittynyt, että unohdin laittaa Garminin päälle. Siksi todistusaineistoa alkoi kertyä vasta ykkösrastin jälkeen.

Maastossa oli yhtäältä vaativaa pienipiirteistä avokalliota ja toisaalta helpompaa osuutta. Oli myös märkää ja peitteistäkin. Reitti löytyy härvelistä. Ks. siis sarja H40.

Kilpailu oli selkeästi allekirjoittaneen paras pitkän matkan kilpailu koskaan. Maltoin mennä sen verran hiljaa, että pystyin lukemaan koko ajan karttaa. Pitkilläkin väleillä menin välietappien kautta, enkä suunnalla sinnepäin. Pari pientä koukkua tuli tietenkin, mutta ne eivät tässä nyt merkitse mitään.

Suunnistusväki taas koolla.

Koska vauhti oli kohtuullista, enkä juossut metsässä päättömästi edestakaisin, fyysisesti kilpailu oli varsin helppo. Ei ollut raskasta lainkaan. Hevoskuurin kisajuttu FinnSpringistä täällä.

FinnSpringin hyvän suorituksen jälkeen tämä päivä onkin sitten välipäivä, kenties käyn vähän irroittelemassa jalkoja pyörällä. Tietty pitää seurata miten käy FinnSpringin viesteissä.

Suunnistusmuodin kohutuin uutuuskenkä, pinkki Boldi.

Huomenna sitten mennään taas. Eli edessä Siljarastit ja vaihteeksi keskimatkaa. Siellä samassa sarjassa ainakin yksi entinen maailmanmestari. Taas pitää saada tärkeimmäksi asiaksi mieleen maltti ja kartan lukeminen.