Jytky

Eduskuntavaalien ohella eilinen päivä oli merkityksellinen Ankkurirastien merkeissä alkaneen suunnistuskauden vuoksi. Yli 1000 suunnistajaa osallistui pääosin yhteislähtöinä ja perhoslenkkeinä toteutettuun kisaan. Maastossa oli lunta, mutta ei haitaksi asti. No miten meni?

Suunnistus sopii kaiken ikäisille.

Yhteislähdöstä mukavasti matkaan lumihankeen ylämäkeen ja suoraan ykköselle. Kausi alkoi siis hyvin kun eka ykkönen löytyi. Kakkonen heti perään hyvin. Seuraavaksi oltiinkin jo ensimmäisen kerran keskusrastilla. Leimaus siellä ja juoksin ensimmäiselle perhoslenkille. Lenkin kolme rastia löytyivät kaikki erinomaisesti ja siitä sitten takaisin keskusrastille.

Uusi perhoslenkki, pidempi väli, suoraan rastille. Sitten taisi tulla hyvän olon tunne. Seuraavalle rastille suoraan mentäessä oli tiheikkö, joka oli vielä notkossa. Päättelin, että siellä olisi lunta ja lähdin kiertämään ylempää kallioiden kautta. No, lähtösuunta oli ihan hyvä, mutta jousipyssyn kaari ei taittunut kohtia rastia vaan jatkoin suoraan ja paha pummi oli tosiasia. Hyvän olon tunne mureni hetkessä.

Yli puolet rasteista oli jäljellä. Jotkut löytyivät hyvin, toiset huonommin, pari todella huonosti. Tallustin kuitenkin harjoitusmielessä loppuun, enkä keskeyttänyt. Mitä tuosta nyt sitten voi sanoa? Alku meni asiallisesti. Olin todella hyvin kiinni kartassa ja suunnistus oli sujuvaa. Sitten annoin mennä autopilotilla sinne päin ja heti karahti, eikä paluuta sujuvaan suoritukseen ollut. Yksinkertaisesti en käyttänyt järjestäjien kilpailijoille jakamaa apuvälinettä. En lukenut karttaa enkä peilannut maastoa ja karttaa. Syytä on vaikea sanoa. Jonkinlaista henkistä laiskuutta se on. Eli päätelmänä se, että en ole talven aikana oppinut suunnistamaan.

Fysiikkapuoli oli ihan kunnossa, joskin lopussa pitkähköksi venähtänyt lenkki alkoi tuntua jäsenissä. Uudet Integratorit toimivat erinomaisesti. Ilman lämpösukkia olisi ollut aika jäätävää kastella varpaita ojissa, mudassa ja lumihangessa.

Henkisesti tilanne oli nollattu kotimatkan aikana. Kisojahan piisaa, lauantaina pitkän matkan uusinta Finn-Springissä ja viikon päästä maanantaina Silja Rastien keskimatka. Katsellaan sitten viikon päästä mikä tilanne.