Salpa-Jukola on sitten takanapäin. Seura asetti viesteihin yhteensä kolme joukkuetta. Viime hetken juoksujärjestysten sorvailun jälkeen löysin itseni kakkosjoukkueen ankkuriosuudelta.
Matkalla tapahtumapaikalla näin Haminassa RUK:n rakennuksia (kurssi 194, Kollaa). Hotelli Hilton oli paikallaan, ei tullut ikävä sinne.
Tulin tapahtumapaikalle vasta illalla. Venlojen viesti ratkesi jo automatkalla dramaattisesti. Katso video tästä. Tämä jos mikä oli ns. ratkaisevan hetken videointi. Sattui kuvaaja olemaan oikeassa paikassa oikeaan aikaan.
Siellä sitten katselin paikkoja ja kulutin aikaa Jukolan starttiin. Mietittiin kuka käyttää yöllä mitäkin lamppua ja sen sellaista.
Katselin Jukolan startin paalupaikalta. Ensimmäisten parin sadan metrin jälkeen kärjessä oli yllättäen naapuriseura OK Raseborg!
Päivällinen oli jäänyt väliin ja näin olikin aika hankkia pientä iltapalaa. Kisaravintolan jauhelihapihvit olivat paikallaan puolen yön aikaan nautittuna yöpalana. Hyvät ruuat oli!
Sulattelin pihvejä ja katselin kun kärki tuli vaihtoon. Kovaa menivät.
Sitten menin “nukkumaan”. Korvatulppien ja Peltorien yhdistelmä vaimensi kuulutuksen kohtalaisen tehokkaasti. Nukuin varmaan pari tuntia, yön pimeimmän ajan.
Sitten neljän jälkeen alkoi olla niin valoisaa, että en enää saanut “nukuttua”. Päätin nousta ylös ja mennä katsomaan kisoja ja nauttimaan aamupalaa.
Matkalla tapasin huippuja Pohjanmaalta. Toinen huipuista oli jo tehnyt oman suorituksensa, toinen oli menossa odottamaan vaihtoa. Ammattimaista oli meininki.
Aamupala oli oikein maittava. Join pari kuppia kahvia. Katselin aika pitkän aikaa siinä sitten vaihtoon tulijoita. Näin kun Jorma ja Kalle tulivat vaihtoon.
Sitten lähdin valmistautumaan omaan suoritukseen. Laitoin piilarit, vaihdoin vaatteita. Etsin emitin ja kompassin. Teippasin kengän nauhat. Kaikki piti tarkistaa moneen kertaan niinkuin aina.
Yhteislähtöön sitten kello 9. Aika paljon oli porukkaa siellä. Hiljalleen matkaan joukon mukana.
Osuudesta ei ole paljoakaan sanottavana. Paljon oli porukkaa menossa koko ajan. Aika maltillisesti menin, eli en paljoakaan pyrkinyt ryskimään ohi pusikon kautta. Koko ajan kuitenkin ohittelin vähän.
Hyvin jaksoin juosta sitä hyvin maltillista vauhtia. Rastit löytyivät ihan hyvin. Paria rastia hain muiden mukana, eli kun letka pummasi yhdessä. Tietty ei näin saisi käydä vaan pitäisi olla itse tarkkana. Näissä parissa pummissa meni sen verran aikaa, että suoritus jäi keskinkertaiseksi kokonaisuudessaan.
Siellä juostessa näin tuttujakin ja puheltiin mm. Pirkan hiihdosta ja sen sellaisesta. Aika kuuma oli juostessa, onneksi juomarasteja oli paljon. Joka rastilla join pari mukia.
Maaliin oli kyllä hieno tulla 3 tunnin puurtamisen jälkeen. Ja tietty saada “ok” lausunto emitin luennassa. No, tarkasti leimasin aina.
Paluumatkalla meinasi tulla väsy, sen verran oli rankka reissu vähäisine unineen. Nestehukka oli myös melkoinen, sitä siinä täydensin ajaessa Haminan Lindlistä ostetuilla juomilla.
Hyvä reissu oli, ei siinä mitään. Jukola on melkoinen spektaakkeli. Oma suunnistus oli aika vaisu, ei oikein löytynyt paloa hyökätä metsässä. Ehkä hyvä niin, olisi voinut jäädä rastit löytymättä isommalla koheltamisella.
Mutta tuleehan niitä kisoja, seuraavat on sitten Fin-5 Lohjalla. Ennen sitä pitäisi päästä vähän reenaamaan suunnistusta jonnekin. Onneksi pyöräkin on taas kunnossa ja voi vähän lepuuttaa juoksemisesta kipeytynyttä akillesta.
Vielä vähän videota Jukolan loppuratkaisusta tässä.
Tätä kirjoittaessa sosiaalisessa mediassa Ruotsissa ja Suomessa kohutaan, että Jukolassa olisi ollut virhe hajonnassa…
Nyt monta iltaa menee Jukolan TV-taltiointia katsellessa. Viihdettä parhaimmillaan.
Kuvia:
Suunnistuskilpailuissa kaikki lähtee pysäköinnistä.
Provinssirock… eikun Venlojen palkintojenjako.
Jukola on kansainvälinen tapahtuma. Itärajalle vain 15 km.
Huipuilla on tehokkaat lamput.
Aamu sarastaa ja sauna on päällä.

























