Tosiaan 2 päivää Fin-5:sta takana. Tämä on väliraportti. Molempien päivien reitit on piirretty reittihärveliin joka löytyy tulossivuilta.
1 päivänä matkana lyhennetty keskimatka. Olosuhteet melko helteiset. Lähtöpaikka jyrkkään ylämäkeen. Pääsin heti hyvin kiinni karttaan. Ykköselle pientä koukkua mutta ihan hyvin löytyi. Siitä sitten eteenpäin. Maasto oli melko avonaista, oli helppo katsella olennaiset maastonkohteet. Lisäksi teitä ja polkuja oli paljon, jotka olivat hyviä välietappeja. Ei tullyt pummeja, hyvä veto ja hyvä tulos.
2. päivänä oikein kunnon pitkä matka. Vähän sateinen, pilvinen päivä, joka kääntyi aurinkoiseksi. Matkaan ylämäkeen, ykkösväli oli aika paha, ei ollut selkeää luettavaa, tai sis samanlaista jyrkännettä mäen syrjällä. Pienellä pyörimisellä oma löytyi.
Sitten kakkonen todella hyvin, katselin, että vauhti oli alle 9 min/km…
Kolmoselle pitkä väli. Erittäin hyvin alku. Harkitusti hakkuuaukealle, polulle, katselin jyrkänteen oikealla ja hukuin vihreään… Pohjalaisen huippujoukkueen suunnistaja tuli paikalle ja pyysin konsultaatiota. Suurin piirtein oltiin hehtaarilla ja räpistelin rastille.
Sitten nelonen. Suoraan. Ideana oli puskea ensi vihreää ja pyrkiä sitten avokallioiden kautta rastille. Ihan ok meni, mutta kämmäilin sen avokallio-osuuden eli rastinoton. Siellä taisi olla muita suunnistajia häiritsemässä jne. Paha paha virhe. Harhailin vitoselle saakka melkein ja siitä sitten koukkasin neloselle.
Vitonen suoraan kun oli kerran hyvin tiedusteltu reitti.
Kutonen oikein hyvin. Suoraan, kiertelin jyrkänteet, vihreässä oli hyvät urat. Suoraan rastille. Siellä ulkomaalaalaiset kyselivät “Where are we?” ja selitin sitten. Rastille suoraan.
Seiskalle suoraan.
Kasille päätin katsella polkua alle ja se löytyi hyvin vasemmalta. Hienosti juomarastille jossa vettä naamariin. Sitten paha kämmi. Suunnalla alarinteessä olevalle rastille ilman tuntumaa karttaan. Meni liikaa vasemmalle. Pyörin siellä todella kauan ja siitä sitten rastille. Argh.
Ysi hienosti suoraan tiheikön keskelle.
Kympille helposti. Ensin juomaan, sitten polkua ja hakkuuaukeaa havainnoiden rinnerastille.
Pudotus alas polulle. Polkua pitkin aikansa, irti polusta ja sitten metsään. Siellä oli uraa. Ylös mäkeä ja rastille nro 11.
Rasti 12 helppo, kuulutus siellä jo möykkäsi.
Rasti 13 ihan helposti ympyrään mutta siellä pientä pyörimistä ja löytyi.
Rasti 14 helppo.
Siitä sitten kohti maalia ja leimaus loppusuoran päässä.
Summa summarum: Maalissa tuntui, että meni huonosti, reitinvalinnat olivat päin prinkkalaa jne.
Analyysin jälkeen tuntuu kuitenkin siltä, että pienestä oli kiinni. Itse asiassa kahdesta rastinotosta, jotka menivät pipariksi. Muuten ihan kivasti ja jopa hyviä vetoja monelle rastivälille.
Mutta “melkein hyvä” ei tässä lajissa riitä. Vähän kuin korkeushypyssä, että se rima putoaa jos putoaa.
Mutta huomenna välipäivä suunnistuksesta ja päivä Helsinki Cupissa katselemassa vanhimman pojan pelaamista. Sitten vielä 3 osakilpailua Fin-5:sta, ja tarkasti taas mennään…
ps. A-M Fincken uudessa blogissa kiteytyy paljon suunnistuksesta muutamassa rivissä ilmaisten.











