Honkahölkkä 2011

Lomat on tällä erää loppu. Yhtenä viimeisimmistä lomatapahtumista voidaan tässä nostaa esiin viime perjantaina juostu 29. Honkahölkkä, johon päätin melko viime hetkellä osallistua. Viime hetkellä siinä mielessä, että viime viikolla tuli urheiltua aika paljon ja paikat olivat vähän kankeina jo etukäteen. Alla oli mm. pari 11 km juoksulenkkiä ja 50 km pyörälenkki.

Lähtöviivalla oli muitakin entisiä piirinmestaruustason hiihtäjiä ja todennäköisesti kovempiakin urhelijoita. Reittihän oli 7 km vaihtelevaa maastoa, asvalttia, hiekkatietä ja latupohjaa. Ajatuksena oli mennä vähän kovempaa kuin normilenkeillä, selkeästi alle 5 min vauhtia.

No, kun pilliin vihellettiin, katselin Garminista, että vauhti oli sellaista 4 min/km ja vielä pieneen ylämäkeen. Tiesin, että tätä vauhtia käy huonosti ja hidastin vauhtia vähän kerrallaan alaspäin. Porukka tiesi aika hyvin vauhtinsa, paljoakaan ei tullut ohituksia.

Viitosen latupohjaa mentiin ja tuntui melko tukalalta. Tiesin tarkasti, koska ylämäet olivat takanapäin ja alamäkeen yritin tulla rullaten ja lisäsin vähän vauhtia. Hiekkatiellä “metsän reunassa” alkoi yhtäkkiä tuntuia paremmalta. Lisäsin vauhtia ja sain kiinni pari selkää, jotka olivat ohittaneet minut hetki sitten. Takana pysyivät.

Perhe kannusti koulun kohdalla, reitti kulki yllättäen pesiskentän poikki, ennen mentiin tietä pitkin. Asvalttia läpsyttelin kevyesti “kirkolle”. Siellä väkijoukosta kuului yksittäinen “Hyvä Pate!”-huuto. Huudosta tuli 1980-luvun koitokset mieleen. Siitä sitten alamäkeen rullaten ja maaliin. Aika 32 min ja vähän päälle. Keskinopeus 4.45. Ihan kohtuuvauhti kuntoilijalle, mutta ei mikään loistava. Sijoitus oli hölkkäsarjassa 12/62. Yleisessä kilpasarjassa olisin ollut viimeinen, eli sarjavalinta oli oikea. 

Seuraava päivä oli lepoa ja sunnuntaina sitten reilu kymppi palauttavaa juoksua vaimon kanssa suurin piirtein samalla reitillä.

Tulokset ja tapahtuman sivu

Pohjanlahden ympäri

Aamulla heräsin klo. 6.30 ja läksin pienelle pyörälenkille. Tavoitteena oli kokeilla uutta reittiä (ks. tästä) jossa kierretään Pohjanlahti.

Ihan hyvä lenkki, tuo Mörbyntie oli varsin hieno. Kunnon metsää. Näin siellä peuroja mutten yhtään ihmistä. Varuskunnan kohdalla näin sauvakävelemässä olevia varusmiehiä (!). Näytti olevan hikiset paikat.

Lenkillä kului aikaa 2.30 h ja kilometrejä tuli 50. Ihan hyvä.

Sitten iltapäivällä hain vähän lisää mustikoita. Sain eilen vinkin paikasta ja nyt paikka olikin parempi kuin viime kerralla. 5 litran ämpäri tuli parissa tunnissa täyteen. Aika kuuma oli metsässä, mutta ei se mitään.

Raybanit päässä mustikassa. Oikeassa kädessä suunnistuskartta 1:15 000.

Nyt on mustikat poimittu ja palataan asiaan puolukoiden merkeissä.

Varsinaista Suunnistusta

Tosiaan 2 päiväiset Varsinaise-Suomen rastipäivät takana. Kilpailupaikkana Nousiainen ja tukikohtana Taivassalo. Kilpailusää oli hyvä, vaikkakin viikonloppuun ajoittain rajujakin ukkoskuuroja. Kisat kuitenkin kisailtiin kuivassa kelissä.

1. päivä (keskimatka):

Teemana koko viikonloppun oli tarkka suunnistus. Sitä lähdin toteuttamaan.

K-1: Tarkasti katsellen kalliot ja kivet oikealla, suon kohtaan sähkölinjalle. Sitten kallion päälle ja sieltä pudotus ykköselle.

1-2: Kallion päälle, iso kivi vasemmalla, eteenpäin ja suoraan rastille.

2-3: Alas kallioltta tiheikkään, siellä isoja kiviä. Vähän kiersin, sitten rastille.

3-4: Hakkuuaukean yli, pellon reunaa, isolle kivelle, sitten suoraan rastille.

4-5: Poikittain, kallio-hakkuuaukea, kallio-jyrkänteet-tiheikkö, pelto näkyi vasemmalla, kallio, poku ja siitä rastille.

5-6: Solaa ja ojaa pitkin, metsäautotietitien kääntöpaikka, polku, hakkuuaukea, yläs kalliolle ja suoraan rastille.

6-7: alas kallioolta, pudotus suoraan rastille.

7-8: suon laitaa seuraten suoraan rastille.

8-9: pitkä väli. Ensin suolle, sitten linjalle tarkasti missä kohdassa ollaan, sitten suon silmäke kallion päällä, kivet siellä, iso suo, kallion laelle ja rasti sen takana.

9-10: väärä lähtäsuunta tiheikkään. Noin 4 min pummi. Takaisin samoja jälkiä, uusi suunta ja suoraan rastille.

10-11: suunnalla kohti isoja kiviä, pientä rinnettä, helppoa.

11-12: polun yli vaan, vähän liikaa vasemmalle, tajusin heti ja korjasin omalle rastille. Vauhdilla loppuun.

12-13: maaliin.

Oikein hyvä kisa kaiken kaikkiaan, Koko ajan olin hyvin kartalla. Yksi pummi lopussa oli noin 4 min ja kun rata oli lyhyt, maksoi yhden minuutin kilometrivauhdissa. Tyytyväinen suoritukseen silti.

Illalla savustin ahvenia, uintia ja saunomista.

2. päivä (pitkä matka):

Ensin katsomaan kun pojat lähtivät RR-radalle. Hienolta näytti. Siellä oli maailmanmestareita ja muita suuruuksia lähdössä huoltojoukoissa.

Sitten hölkkäsin omaan lähtöön.

K-1. Helppo aloitus. Polkua pitkin, hakkuu-aukea ja sen takan mäki jonka takana kivi ja rasti. Suoraan rastille.

1-2: Kallion päälle, alas soiseen tiheikkään, ylös sähkölinjalle, siitä sitten tielle. Otin idioottivarmasti kohdan tieltä. Sen verran monta kertaa on tullut ryskittyä väärään suuntaan tieltä. Eli hain tuntuman risteykseen, siitä sitten soiseen tiheikköön, laskin ojat ja suoraan rastille.

2-3: Puskin tiheikköä ja hypin ojia. Edessä kallio jonka kiersin oikealta. Hyvin meni, väärästä välistä kallion päälle kuitenkin, ei suurta ongelmaa, takaisinpäin ja rastille.

3-4: Tarkka suunta, havainnoin mäet ja ojat, tulin rastiympyrään, pyöritin päätä ja rasti löytyi.

4-5: Alas pellon reunaan, leimaus, viitoitusta yli tien.

5-6: Havaitsin, että nyt pitää olla tarkkana. Tiheikön läpi, sitten kalliolle. Olin kiinni kalliossa, katselin, että vasemmalla jyrkänne ja jatkoin eteenpäin. Kun kallio loppui, loppui uskokin, katsoin väärän rastin ja funtsin, että tuolla oma ja suoraan sinne.

6-7: Alas tiheikkään, hakkuuaukea, suoraan rastille. HELPPO!

7-8: Sitten vähän haastetta. Kiersin ensin kalliota pitkin ja pudotin hakkuuaukealle. Sieltä metsään, yli suon, kallioiden ja tielle. Tarkka paikka oli selvillä, ylös kalliolle ja solaa pitkin rastiympyrään…. päätä pyöritelle rasti löytyi.

8-9: Suo ja sen keskellä iso kivi, siitä vierestä ylös kalliolle ja kallion syrjää rastille. Helppo.

9-10: Alas hakkuuaukealle, tielle ja jolkottelua eteenpäin. Nyt leimaus kympillä ja juomarastille.

10-11: Tietä pitkin… helppoa, risteykset, soranottopaikka, pieni hakkuu, kalliolle ja leimaus.

11-12: Yli tien, uusi kallio, helppoa, leimaus.

12-13: Sitten pitkä väli veti vakavaksi. Suunnitelmana vetää ensin tuttuun risteykseen, kiersin tiheikän ja risteykseen. Sitten tiheikköön ja sieltä kiinni mäen syrjään. Tarkka suunta ja eteenpäin. Hakkuu-aukea tuli vastaan. Eteenpäin, siellä oja ja sen mutka johton tarkasti. Eteenpäin, kallio nousi edessä, jyrkänteet vasemmalla. Ylös kalliota, isot kivet huomioiden kiinni kartassa koko ajan, sitten vasemmalle rastille.

13-14: Tarkka suunta, katselin suot ja kallion muodot. Tulin jyrkkään solaan, jossa jyrkänteet molemmilla puolilla. Leimaus.

14-15: Tarkka suunta ja tarkkaa kartan lukua, vetistä solaa ja oikeassa paikassa ylös. Leimaus.

15-16: Erittäin lyhyt väli. Tiheikköön ja siellä kallio jonka kupeessa rasti. Hiukan pyörin, mutta hyvin löytyi.

16-17: Loppu häämötti, alkoi olla aika selvää uraa. Sähkölinjan alle ja suunnalla eteenpäin. Pientä haparointia, ajauduin pellon reunaan ja sieltä korjasin suunnalla suoraan rastille.

17-18: Suunta, hakkuu-aukean laitaa, tiheikkään, siellä kumpare ja sen takana rasti. Leimaus.

18-19: Tarkalla suunnalla suoraan rastille.

19-2o: Sitten vaan jolkotusta kohti kuulutusta. Leimaus ja loppusuoralle.

Kaiken kaikkiaan erittäin hyvä kisa. Ei oikeastaan suurta virhettä yhtään pari kolme pientä, mutta sellaista sattuu.

Visuaalinen esitys em. sepustuksista on katsottavissa reittihärvelistä.

Olin tosi tyytyväinen koko viikonloppuun. Pojatkin suunnistivat erinomaisesti (siis paljon paremmin kuin isä). Pistelivät molempina päivinä sellaista 8-10 min km-vauhtia RR-1o radalla.

Tästä on hyvä jatkaa syksyn kisoihin. Nyt muutama viikko harjoittelua ja seuraava kisa E-Games Inkoossa. Sitten pitkän matkan SM-kisat Kankaanpäässä. Sitten varmaan Oravatonni ja olisiko kausi sen jälkeen Raatojuoksua vaille valmis.

Tänään 31 km pyörällä, huomenna varmaan 11 km juoksua, ke ehkä pidempi pyörälenkki.

PS. Kaikki Icebugit näytti olevan rajussa alessa kisapaikalla.

Rasteilta marjaan

Parin päivän rankka sairastaminen alkaa olla takana. Varmaan viisi elokuvaa on tullut katsottua. Jopa legendaarinen Top Gun, tärkeä sotaspektaakkeli Platoon sitten “hivenen” kovaotteinen Pedon kehto sekä ranskalaiset Kimpassa ja Kolkytviis ja jotain. Nämä ranskalaiset olivat tosi hyviä. Poikien kanssa katsottiin vielä Wipe Out USA… 

Rastien etsimisen jälkeen oli mustikoiden hakemisen vuoro.

Kävin ensin yhdessä tunnetussa paikallisessa mustikkapaikassa. Paikka tuntui jo aika tyhjältä ja kokeilin toisesta (suunnistusmaastosta). Siellä alkoi sitten olla marjoja.

Kolmisen tuntia siinä meni ja saalis oli 5 litraa. Harvakseltaan oli marjoja. Mukava oli poimia, ei ollut kylmä, kuuma eikä märkä. Eikä itikoitakaan.

Fin-5 päättyi keskeytykseen

Tosiaan keskeytys ensimmäisellä rastiiviikolla on tosiasia. Syynä sairastuminen. Torstaina aamulla olo tuntui hieman epämääräiseltä kisoihin lähtiessä. Sitten maaliin tullessa olo olo todella heikko. Kotona mittasin kuumetta ja mittari näytti yli 38 ja nousi vielä yli 39:sän. Samat lukemat perjantaina. Ei hirveästi edes harmita.

Pientä yhteenvetoa viikosta voi silti tehdä.

Ensimmäinen osakilpailu maanantaina meni siis todella hyvin. Yksi parhaimmista kisoista koskaan.

Toinen osakilpailu tiistaina meni heikosti kahden isomman pummin takia. Onnistumisen edellytykset olisivat olleet olemassa, mutta viimeistely ontui.

Kolmas osakilpailu (sairaana) meni täysin penkin alle. Heti ykkösen kanssa isoja ongelmia. Samoin kakkosen, kolmosen, nelosen. Vitonen hyvin, kutonen ei meinannut löytyä. Loput ok. Haluan ainakin uskoa, että sairaudella oli tähän kömpimiseen osuutta.

No, ei tässä mitään. Yritetään parantua ja ensi viikolla olisi Varsinais-Suomen rastipäivät. Jotensakaan ei nyt kuitenkaan ihan palavaa intoa ole suunnistukseen tässä olotilassa.