VR:n lippu-uudistus ja muuta

Viime aikoina julkisuudessa on riittänyt puhetta VR:n lippu-uudistuksesta. Tällä viikolla sain asiasta ensimmäiset omakohtaiset kokemukset.

Vaikka järjestelmät olivat toimintakunnossa, uuden lipun ostaminen asemalta oli huomattavan paljon hitaampaa kuin aikaisemmin. Ei siinä mitään, asia hoitui kuitenkin Karjaan hyvinpalvelevalla asemalla hyvin.

Junassa sitten havaitsin konduktöörin lukevan uusittuja lippuja optisesti kun niitä aikaisemmin “vilkaistiin”. Optisessa luvussa tuntui olevan hankaluuksia. Lukijan piti olla tietyssä asennossa, “voitteko pitää lippua vähän ylempänä”. Eikä lukeminen onnistunut läheskään aina, jolloin lipun koodi jouduttiin naputtelemaan koneeseen. Proseduuriin kului moninkertainen aika vanhaan systeemiin verrattuna. Ainakin näin alussa tuntuu siltä, että asiakkaiden ohella toinen kärsijä uudistuksessa on VR:n työntekijä, sen verran hankalalta näyttää työteko.

Viikon urheilut ovat olleet melko vakiomuotoisia. Pilatesta alkuviikosta, yksi pyörälenkki pimeässä Gölen suunnalla ja vauhtikestävyystyyppinen juoksulenkki pimeässä lampun kanssa.

Vähän teki mieli mennä tänään Inkooseen hölkkään, mutta päätin säästellä jalkoja ja tehdä muuta. Siellä olisi kuitenkin tullut juostua ylikovaa ja toipuminen olisi vienyt monta päivää.

Niinpä suuntasin Kayapon nokan aamulla kohti Snappertunaa. Oli todella kylmä, siinä ennen kahdeksaa lämpömittari näytti vielä nollaa. Sormet palelivat.

Vaihdoin suunnistuskamat Snappertunan koululla ja läksin muutaman viikon takaiselle Uran maanantairastien A-radalle.

Kylmän kankeaa oli juoksukin aluksi. Kiertelin rauhalliseen tahtiin radan. Mukava vaihteleva rata. Vesi oli märissä paikoissa kylmää, alkaa olla aika laittaa thermosukat jalkaan suunnistaessa. Sitten pyöräilin takaisin. Matkan varrella näin lampaita.

Ensi viikonloppuna tulee varmaan tehtyä samantyyppinen omatoiminen suunnistusharjoitus. Espoossa olisi vielä viikonloppuisin parit kuntorastit, mutta paremman harjoituksen saa täällä kun pyöräilee metsään (vrt. jyskyttää tunnin autolla).

Eurajoella sattuu sopivasti olemaan parin viikon päästä kuntorastit lauantaina, johon on mahdollisuus osallistua. Sitten alkaakin olla Raatojuoksu lähellä.

Puolella silmällä seurasin SM-yötä tänä viikonloppuna. Jos joskus ehtisi harjoittelemaan yösuunnistusta, niin voisi yökisojakin harkita.

Uutena liikunta-asiana on kansalaisopiston “miesten liikunta”, johon olen ilmoittautunut.

Raportti Oravatonnista

Eilen oli ohjelmassa yksi kisakalenterin parhaista tapahtumista, eli Oravatonni Nousiaisissa. Kärkirankkaus kisalle erinomaisten järjestelyjen ohella siitä, että nuorisolle painotetussa kilpailussa kannustuskilpailuineen on rutkasti enemmän tunnelmaa kuin peruskansallisissa. Fiilispuolta parantaa lisäksi tiivis kilpailukeskus ja joukkueiden “sotamaalaukset”, joita havaittiin ainakin nouskilaisten kasvoilla.

Ensin kilpailuvuorossa olivat perheen nuorimmat, joista toisen näyte loppukiristä alla olevassa videossa.

Muun perheen jo syödessä lettuja ja makkaraa oli allekirjoittaneen vuoro. Hölkkäsin lähtöpaikalle, ilma oli mitä hienoin, aurinko paistoi ja T-paidassa tarkeni hyvin.

Samalla lähtöajalla oli lähdössä H21A-sarjan voittaja. Itse kun hain vielä K-pistettä kartalta ja arvioin lähtösuuntaa, Peltola oli jo kadonnut horisonttiin. Puolipitkä ykkösväli meni kuitenkin erittäin hallitusti ja etenin tarkasti rastille.

Kakkonen hyvin ja kolmoselle myös suoraan. Kolmosella kanssakilpailija ontui ja irvisteli todella pahasti nillkaansa. Kysyin sattuiko pahasti, vähän vaan oli kuulemma mennyt nilkka ympäri.

Neloselle ensin tietä pitkin ja mutkasta ajattelin, että tangentin suuntaan vaan metsän puolelle. Oli vähän epämääräistä maasto siinä ja sinänsä ihan helpossa paikassa pummasin. En löytänyt heti ja kaarsin takaisin tielle päin ja isoilta kiviltä hain suunnan rastille. Sain pelastettua siis, mutta minuutteja tuli.

Sitten monta väliä hyvin tai jopa erinomaisesti. Kasilla kaaduin kivikkoon ja kanssakilpailija kysyi, kävikö pahasti. Sanoin että ei ja leimasin. Sitten pitkä vaativa väli ysille. Tulin tiheikön reunaan enkä ollut ihan varma missä olin. Otin varman päälle ja vedin vähän sivuun hakkuuaukean reunaan. Siinä sitten huomasin, että olin menossa vitoselle vaikka piti mennä ysille. Ei siinä mitään, oli ihan hyvä suunta ja jatkoin ysille.

Kymppi oli tien ylityksen kohdalla, siitä eteenpäin. Rastille 11 toinen pieni pummi ihan helpossa paikassa taas. Vedin taas nopeasti viimeiseen varmaan ja sieltä pelastus.

Loput rastit ihan hyvin kaikki. Jopa tyypillinen varsinaissuomalainen paha tokavika (jossa kävi kalpaten Pöytyällä) tiheikössä suoraan rastille. Ja sitten maaliin yleisön hurratessa (siellä oli se kannustuskilpailu, jossa sai pisteitä myös muiden seurojen kannustamisesta). Alamäkeen en uskaltanut juosta ihan täysillä kun oli epätasaista.

Maalissa tiesin, että meni hyvin ja hyvä fiilinki siitä. Kun Varsinais-Suomen rastipäivätkin menivät kesällä hyvin, tuntuu Mynämäen-Nousiaisten seudun maasto olevan melko hyvin hallussa. Varsinais-Suomesta on tullut allekirjoittaneelle kolmas suunnistuksellinen painopistealue Uudenmaan ja Satakunnan lisäksi.

Reittihärveli tässä.

Lisää videoita Oravatonnista täällä.

Kisat oli sitten tältä kaudelta tässä, Raatojuoksu epävirallisena kilpailuna vielä marraskuussa ohjelmassa. Kausianalyysiä tekisi jo mieli kirjoitella, se on tulossa lähiaikoina.

Loppuun vielä asiaan kuulumaton kuva, eli metsäretken antimia parin viikon takaa.

Pummailua Pöytyällä

SM-keskimatka Pöytyällä on takanapäin. Jälkipolville ei jäänyt paljoakaan kerrottavaa.

Tässä vaiheessa näytti vielä lupaavalta.

Karsinta

Tein virheen ykköselle, mutta en suuren suurta. Kakkoselle hyvin, sitten kolmoselle toinen virhe. Molemmissa taisi mennä 3 minuuttia, joka on varsinkin keskimatkalla todella/liian paljon. Sitten neloselle olisi pitänyt mennä suoraan, mutta tuli vähän kaarrettua. Tässä ei hirveästi aikaa mennyt mutta kuitenkin. Loput rastit hyvin.

Keskimääräinen etenemisvauhti oli sellaista parasta kisavauhtia mitä tänä vuonna nyt on kisoissa ollut. 3 km radalla tuli noista virheistä 2 min km-vauhtia vielä lisää. Suhteellisen tyytyväinen olin kuitenkin. Noita virheettömiä suorituksia on tullut nimittäin aika harvoin.

B-Finaali

Finaalista ei kannattaisi paljon puhella.

Ykköselle heti virhe, sitten kakkoselle hyvin ja kolmoselle hyvin. Neloselle oli pitkä väli ja siinä sekosin. Nousin legendaarisesti väärään mäkeen eikä siellä mitään rastia ollut… Toisen suunnistajan kanssa sitä siellä päiviteltiin ja lähdettiin sinne oikeaan mäkeen sellaista vauhtia, etten ole ennen metsässä juossut. Rasti löytyi ja samoin seuraava ja seuraava. Sitten tuli musta hetki ja sekosin taas, vaikka ei siinä mitään erikoista pitänyt olla. Lopulta sinne seiskalle. Seuraava helppo. Tokavika oli peitteisessä maastossa lähellä kuulutusta jo. Sinne menin huolimattomasti sinne päin eikä meinannut löytyä taas millään. Siitä sitten maaliin ja äkkiä kotiin.

Kun jälkeenpäin katselin finaalin tuloksia ja väliaikoja niin ihmeellisen vähän tuli pummiaikaa noissa töpeksimisissä. Metsässä tuntui siltä, että hakemisessa meni tuntikausia. Ykkösväli kun meni huonosti, tunnelmat laskivat ja ote löystyi.

Olosuhteet olivat liejuiset. 

Analyysi kisaviikonlopusta on aika yksinkertainen: Huolimaton suunnistus kostautuu tällaisissa vaativissa maastoissa varmasti. Syytä siihen, miksi suunnistus on huolimatonta, voi etsiä lähinnä korvien välistä. No, kohta alkaa valmistautuminen Pirkan hiihtoon ja siinä ei tarvitse kuin hiihtää uria pitkin.

Äkkiä nämä kisat unohtuu. Ensi viikonloppuna taas hienot kisat eli Oravatonni, jonne myös perheen paremmat suunnistajat lähtevät. Sitten on vielä Raatojuoksu ja kausi on paketissa.

Ennen viestejäkin voi jo sanoa, että merkittävin tapaus SM-kisaviikonlopulta on Topi Anjalan loistava juoksu, jossa Thierry G:kin joutui taipumaan.

Kesä jatkuu

Sen verran lämpimiä ja aurinkoisia ovat olleet päivät tänäkin viikonloppuna, että otsikko ei ole järin paljon liioiteltu.

Alkuviikosta olin työmatkalla Tampereella. Asemalle kävellessä nappasin pari kuvaa kännykkäkameralla. 

Tuli käytyä Tampereella myös Vapriikissa, joka oli oikein hieno paikka.

Sitten viikon liikuntapuolen erittelyyn. Keskiviikkona juoksin aika rankassa vesisateessa peruslenkin 11 km loppua kohti kiristäen. Todella hyvin kulki juoksu. Akillesjänne se vaan kipeytyy juoksusta aika pahasti. Laitoin sille jäitä lenkin jälkeen.

Torstaina sitten normi pyörälenkki 30 km Fiskarsin kautta.

Lauantaina kävin juoksemassa Kalle S:n tekemän A-radan Gölessä. Tämä oli todella hyvä harjoitus. Maasto oli hyvin juostavaa ja avonaista, mukavaa oli suunnistaa alun melko rankastakin sateesta huolimatta. Hirvikärpäsiä oli vain hiukan.

Sain sitten idean kokeilla vähän pidempää yhdistelmäharkkaa sunnuntaina. Eli pyöräilin 15 km Dalkarbyhyn jossa juoksin Billnäsin keskimatkan H21A sarjan radan pituudeltaan 7.3 km. Sitten taas pyörällä kotiin. Ja juoksua tietty lähtöpaikalle runsaat 2 km taisi olla.

Hieno maasto tämäkin ja hyvä harkoitus. Kun ei ollut mikään helle kuitenkaan niin nestehukkakaan ei vaivannut. Menin tarkasti ja aika hitaasti, teemana kartan lukeminen ja ne viimeiset varmat. Turha sitä on itseään teloa hakkuuaukeilla.

Kun näitä ilmoja piteli kerran niin pakko sitä oli vielä vähän grillata.

Grillatessa näkyi taivaalla myös tavallisuudesta poikkevaa liikennettä.

Ensi eräs keskeisin tapahtuma on tietty keskimatkan SM-kisat Pöytyällä. Järjestäjät epäilevät kelien olevan syksyisen vetiset.

Ai niin. Pitkän harkinnan ja harjoittelun jälkeen sain blogin banneria hiukan kehitettyä. Tämä on kuitenkin vasta välivaihe ja uusi banneri julkaistaan lopullisessa muodossaan… tässä syksyn aikana.