Paiskoin rautaa Raumalla

Tosiaan on tätä juoksutaukoa. Viikolla ehdin kaksi sellaista parinkympin pyörälenkkiä tehdä.

Viikonloppuna tein Raumalla kahtena päivänä seuraavan setin. Paikallisella erinomaisella kuntosalilla (Gymppikunto) tunnin treeni, jossa tein seuraavat harjoitteet. Luettelo on vähän epämääräinen kun en tunne laitteita virallisilta nimiltä.

– Alkuverkka crosstrainerilla 5 min

– Etureidet sellaisella linkkusysteemillä

– Jalkaprässi

– Takareidet sellaisella linkkusysteemillä

– Reiden lähentäjät

– Reiden loitontajat

-Jalkojen nosto (alavatsalihakset siis)

– Rintalihakset

– Talja niskan taakse

– Vatsalihaslaite

– Selkälihaslaite

– Selkälihasliike

– Hauiskääntö käsipainoilla

– Käsipainoilla nosto ylös, ts. sellainen ojentaja-olkapääliike

– Päkiöille nousua penkin reunalta

– Loppuverkka 5 min crossarilla

Joka laitetta tein 3 x 15, oli aina 2 tai 3 liikettä kerralla, jossa tein noita sarjoja. Eli sellaista “lepo-aikaa”, jossa vain istuskellaan tai ihmetellään, tuli mahdollisimman vähän.

Molempina päivinä oli ohjelmassa lisäksi 1000 m vapaauinti Rauman uimahallissa. Aika hyvin kulkee uinti, esim. hengitys joka viidennellä vedolla riittelee.

Lauantaina iltasella seurailin myös Kevätyön viestiä, hienosti pelitti tulospalvelu.

Lumet on nyt alkanut sulamaan kunnolla, todella kesäinen keli oli tänään. Saas nähdä uskaltaako sitä tällä jalalla mennä Finn-Springiin.

Joka tapauksessa ens viikolla ehtii vähän enempi treenailemaankin. Ehkä vähän pidempi pyörälenkki viikonloppuna tai jotain.

Kaivoin Tunturin esiin

No nyt kun juoksu on lääkärin mahtikäskyllä kielletty, olen kaivanut Tunturin esiin. Neljä lenkkiä on tällä viikolla heitetty, ensin yksi 10 km totutteleluajo, sitten pari 20 km lenkkiä ja tänään huipennuksena 54 km. Tämänpäiväinen reitti tässä. Ekan pyöräilyviikon jälkeen on jo yli 100 km mittarissa kun viime vuonna ei tullua tonniakaan yhteensä koko harjoituskaudella.

Tuo tämänpäiväinen lenkki oli aika kylmää kyytiä. Lämpötila oli siinä nollan tietämissa. Lukkopolkimien vuoksi kun on aika avonaiset nämä pyöräilykengät alapuolelta, niin sieltä tuli kylmää jalkapohjiin. Suihkussa niitä sulattelin, eikä ollut kovin mukavat tuntemukset.

Näillä pyöräilyillä ja kuntosalilla ihan ok harjoitusviikko on määrän ja laadunkin puolesta takana. Toiveikkaasti tuntuu, että jalan rasitusvamma olisi mennyt parempaan suuntaan. Pidän vielä juoksutaukoa kun ei kausikaan paina vielä päälle. Jos Finn-Springissä tapahtuisi avaus, niin siihen saakka voisi aika pitkälle huilata jalkaa juoksuhommista.

Lumitilanne on kuuma puheenaihe suunnistuspiireissä. Ensi viikolla on Turussa Kevätyön viesti, jota on aikaisemmin juostu jos jonkinmoisissa keleissä. Eilen oltiin Turun suunnalla ja katselin metsiä suunnistajan silmin. Aika paljon lumitilanne vaihteli, mutta kymmeniä senttejä oli lunta vielä varjoisimmissa paikoissa. Toisaalta osa rinteistä on jo paljaana. Muutama viikkoa tässä vielä menee jotta maa on lumesta vapaa. Läntisellä Uudellamaalla lunta on enemmän kuin Varsinaisessa Suomessa.

Samaan aikaan kun kirjoitan tätä, Karjaalla sataa taivaan täydeltä uutta lunta.

Ensi viikko taitaa kiireiden vuoksi jäädä vähän tuollaiseksi kevyemmäksi viikoksi harjoitusmäärän suhteen. Mutta välillä sellaisiakin on hyvä pitää.

Ruokapuolella muuten pääsiäisenä tein tätä. Varsin suositeltavaa. Työasioissa kirjoittelin tällaisen blogin tuossa viikon aikana.

Lauri Tähkä ja pitkät hiihtolenkit

Tosiaan tässä pääsiäisen aikaan on ehtinyt vähän enemmän urheilemaan ja myös paistelemaan makkaraa maastossa.

Torstaina katselin aika intensiivisesti telkkarista, kun Lukko pisti Jokerit kesälomalle. Ihan oikein Jokereille, näin lyhyesti sanottuna.

Perjantaina-lauantaina hiihtelin sellaisia perus 20 km lenkkejä Karjaan urheilukentän “maastossa”. Pakkopullaa se on, mutta jotain sitä tarvii tehdä.

Perjantaina ohjelmassa oli vaihteeksi jalkapalloturnauksessa käkkimistä Inkoossa.

Lauantaina kävin katselemassa vähän HiKin pääsiäisleirin treenejä Karjaan kortteliviidakossa ja otin vähän kuvia. Lauantaina illalla vielä pojan jalkapallotreenien aikaan pelasin toisen pojan kanssa sulkapalloa tunnin verran. Pari vuotta kun menee niin häviän.

Sunnuntaina heräsin jo kuudelta ja ajelin Västerbyhyn hiihtelemään vähän pidemmän lenkin. 3 tuntia hiihtelin ja 40 km tuli mittariin noin suurinpiirtein. Ks. reitti tästä. Tällaiset vähän pidemmät lenkit on mukavia, se kolmas tunti on vähän jo sellainen, että tuntee olevansa lenkillä. Muuten meni hyvin, mutta aluksi oli todella kylmä ja näpit ja korvat jäässä. Loppuvaiheessa myös kaaduin pari kertaa, ensimmäinen kompurointi tapahtui kovassa vauhdissa ja luulin jo, että kävi huonosti, jalka vääntyy tai jotain, mutta selvisin sillä että vain sattui.

Oltiin sunnuntaina myös uimahallissa. Hienoa, että sitä ei oltu pistetty kiinni juhlapyhiksi. Uin ekaksi sen vakiotonnin ja sukeltelin sitten poikien kanssa. Hienoa sukellella, kun aurinko paistoi ikkunasta ja altaassa oli kirkasta.

Tänään hiihtelin vähän lyhyemmän lenkin samassa paikassa, 2 tuntia tai 30 km sai riittää. Hiljaista siellä on on kun siinä seitsemän aikaan pukkaa sivakat ladulle. Tällä kertaa en kaatunutkaan.

Oltiin sitten vielä parin pojan kanssa paistelemassa makkaraa laavulla hiihtelyn jälkeen. Oltiin myös lintutornissa. Jäät vielä tiukasti järvessä, ei lintuja siis.

Urheilut on tätä nykyä mitä on. Kuntosalilla olen ollut ja tuota hiihtelyä on harrastettu, mitä nyt vielä pystyy. Jalkaa on katsottu lääkärin toimesta ja lepoa sille on määrätty. En usko, että sitä saadaan entiseen kuntoon. Näiden vaivojen (noin 7 kpl) kanssa sitä vaan on tultava toimeen. En muista koska ei olisi jostain paikasta kolottanut.

Kirjoittelin vähän työblogiakin, tässä. Toinen työblogi on valmiina päässä, sen kuin rämpyttää sen koneelle junamatkalla huomenna.

Instagrammia olen ottanut käyttöön, kuten sivupalkista ilmenee ja tässä linkki koko galleriaan.

Otsikko viittaa levyostokseen, jonka tein Karjaan ABC:lta. Kelpaa ajella suunnistuskisoihin kun samalla kuuntelee “Syyskuun kyytä”.

Roskaiset ladut

Tosiaan tätä edellisessä postauksessa mainostettua jalkaa kuvattiin keskiviikkona. Melkein tunti siinä meni radiota kuunnellessa koneen uumenissa. Biiseistä jäi mieleen “It’s a Sin” ja “Simply the Best”. Perjantaina kuulin röntgenlääkärin lausunnon ja sääressä kuulemma näkyy luukalvon rasitusärsytystä. Ensi viikolla ihmettelen toisen lääkärin kanssa kuinka paljon jalka tarvitsee vielä lepoa vai tarvitseeko yhtään. Mahdollisesti tarvitaan vielä yhden lääkärin (ortopedin) asiantuntemusta ennenkuin päästään eteenpäin. Näin se kansantuote kasvaa.

Torstaina oli ohjelmassa hienoa jääkiekon play-off-tunnelmaa Hämeenlinnassa. HPK voitti mitäänsanomattoman JYP:in.
Untitled

Nämä pelit näyttävät muuten menevän ennakkokaavailujen mukaisesti, mutta Lukko kehittämässä todellista suuryllätystä laittamalla hanttiin pääkaupungin rahajoukkueelle. Respect!

Perjantaina tuli seurattua Huuhkajien hienoon tulokseen päättynyt matsi Espanjaa vastaan. Erikoinen pelihän se oli, yhtä maalia, mutta hieno lopputulos. Liput Suomi-Espanja-kotiotteluun on hankittu syyskuulle.

Lauantaina olin pojan kanssa Hiidenkiertäjien testijuoksussa, josta otin muutaman kuvan tänne. Itse jätin juoksun jalkasyistä väliin.

Tänään sitten jalkapalloturnauksen aikana hiihtelyä Tammisaaressa. Reitti täällä. Hienoa oli hiihtää järven jäälle vedettyä latua pitkin ja muutenkin. Kuusikossa oli aika paljon roskia ladulla. Luistelukelithän nyt olisi, mutta olen hiihdellyt pertsaa lääkärin määräyksestä.
Untitled

Ehkä nämä lumet alkavat sulaa parin viikon sisällä ja sitten jossain vaiheessa pääsee metsäänkin.

 

Tibian alueen rasituskipu

Pitkään on saanut kirjoitella tätä blogia ilman sen suurempia urheiluvammoihin liittyviä valituksia. Nyt sitten, juuri kauden kynnyksellä, jotain tuntuisi olevan ilmassa, tai siis jalassa.

Eli viime viikon lopussa havahduin, että sääriluussa on jotain outoa kipuilua. Googlailu viittasi penikkatautiin ja jopa sääriluun rasitusmurtumaan.

Hakeuduin sitten urheilulääkärin pakeille. Olen pitänyt ohjenuorana, että lääkärien tulee olla vähintään maajoukkuetasoa. Niinpä nytkin sitten menin erään palloilulajin maajoukkueen lääkärille ja sainkin siellä varsin hyvää vastinetta rahoille (77 e). Näkemys oli, että “Oikealla tibian alueen rasituskipu, maks arkuus tibian etupinnalla 9cm malleolikärjestä proks suuntaan”. Tätä sitten lähdetään kuvaamaan magneetilla ensi viikolla. Samalla käytiin läpi vanhempia vaivoja, että mikä niiden tilanne on.

Juoksutaukoa tästä sitten tuli, nyt jo viikon verran takana. Hiihdellyt olen muutaman kerran. Ehkä pääsen säikähdyksellä jalan suhteen, sen verran vähän noita oireita tuntuu olevan. Parempi silti olla ennakoivasti liikkeellä ,eikä väkisin vääntää juoksua huonoissa olosuhteissa jalkaa pahentaen.

Kipuilut varmaan johtuvat liukkaalla juoksemisesta tässä talven aikana. Toinen vaihtoehto on se, että Pirkan hiihdosta tuli rasitusta. Jälkimmäistä en kyllä usko.

Eilen oltiin Varsinais-Suomessa vähän hommissa, kelit oli todella hienot, alla pari kuvaa siltä reissulta.

Nyt tuntuisi siltä, että suunnistuskausi alkaa Rasti-Lukon kansallisissa Raumalla 14.4.

Ehkä on kuitenkin parempi jättää väliin ensi viikon HiKinn testijuoksu.

 

FIG5

FIG4

FIG3

FIG2

FIG1