Raportti Kankaanpää-rastien keskimatkasta

Viime viikonlopun kisoissa suunnistus sujui varsin hyvin parista mojovasta virheestä huolimatta. Niinpä oli helppo arvata, että tänä viikonloppuna oltiin taas toisessa äärilaidassa. Eli ei sujunut lainkaan.

Untitled
Kilpailukeskukseen kuljettiin viljapellon läpi.

Tapahtumapaikkana Kankaanpää-rastit, maasto parin vuoden takainen SM-maasto. Päivä oli kuuma ja kisat todella pienet osallistujien määrällä mitattuna.

Vein pojan lähtöön ja juoksin omaan, toisessa suunnassa olleeseen lähtöön. Ehdin ihan hyvin muutaman minuutin marginaalilla.

Ykkösväli oli helppo, mutta pummasin jo sitäkin etsien rastia rinteestä liian aikaisin.

Kakkoselle pääsin kohtuullisesti, mutta oli kyllä vaikeuksia päästä sinuiksi kartan kanssa. Sama vaikeus jatkui kolmoselle mennessä, jossa aloin lukea rastiväliä edempää kuin missä olin, mutta huomasin sitten virheeni. Kolmoselle reitinvalinta oli jokatapauksessa liian suora, rastinotto olisi ollut helpompi alemmalla reitillä. Koukkua siis kolmoselle.

Nelosväli oli helppo ja siinä ei sentään ollut ongelmaa.

Viitonen oli pitkä väli. Vedin ihan hyvin, lopussa kaarsin liikaa oikealle, vaikka olisi ollut mahdollisuuksia ottaa tukevaa kirkontornia rinteessä olevista kivistä ja jyrkänteestä.

Kuutoselle helppoa, mutta samaistin väärin suon reunassa olevat kivet ja muut jutut.

Seiskalla oli peitteisyyttä ja juoksin vähän ohi.

Kasille sitten taas onnistuneesti.

Ysille pitkä väli, lähtö ja alku ihan ok. Sitten oksa iski silmään ja piilolinssi lensi mäkeen. Tuskin se silti oli syynä loppurastivälin tunarointiin. Juoksin hälläväliä tyyliin ja aloin kaartaa etelään, sitten en enää tiennyt missä olin ja haahuilin siellä aikani.Nyt kun katsoo gepsiä niin siellä olisi ollut varsin hyviä paikannuspisteitä tarjolla.

Samassa maastonkohdassa oli ainakin puolentusinaa suunnistajaa kyselemässä “missä ollaan”, enkä minä ainakaan osannut neuvoa.

Alkoi olemaan kiire, sillä kyyti kotiin painoi päälle. Niinpä lähdin hakeutumaan kohti maalia. Gepsistä näkyy, että melkein löysin vahingossa sille ysille.

Sitten nopeat pesu ja kotimatkalle.

Näin. Paremmalla keskittymisellä olisi ollut ihan helppo rata. Mikä lie, mahtoiko loman loppuminen haitata ajatuksia. Peitteinen maasto ei antanut armoa kun suunnistin huolimattomasti.

Viikon päästä sitten uusi yritys AM-pitkällä.

Raportti Varsinais-Suomen Rastipäiviltä

Kisakalenterissa on ollut muutama viikko taukoa, mutta nyt päästiin taas tositoimiin. Perhe asetti rastipäiville peräti nelihenkisen joukkueen, ja paikan päällä Varsinaisessa Suomessa viivyttiin kisareissulla kaksi yötä. Katselin tuloksista, että yhtä isoja perhejoukkueita oli pari kolme, taisi “voittaja” tässä mielessä olla viisihenkinen perhejoukkue.

Kun perjantaina lähdettiin matkaa, Karjaa oli ukkosmyrskyn ja sitä seuranneen tulvan vuoksi valtakunnallisissa otsikoissa. Matkallamme huonoja kelejä riitti aina Paimioon saakka, mutta sitten alkoi kirkastua. Määränpäässä oli 27 astetta lämmintä ja aurinko helotti pilvettömältä taivaalta.

Kisapaikka oli siis Yläne (nykyään Pöytyä). Kilpailukeskus oli Kalikan leirintäalueella Pyhäjärven rannalla. On muuten iso järvi tämä Pyhäjärvi. Olin siellä vastarannalla muutama viikko sitten Eurassa suunnistamassa ja nyt oltiin siis toisella puolella.

Untitled
Pyhäjärvi.

Isolla perhejoukkueella on omat kuvionsa. Varusteiden kanssa on aina pientä säätöä. Lähtöajat ovat keskeisessä roolissa. Pienimpiä pitää opastaa lähtöön ja tietty sitä aina haluaisi nähdä kun jälkikasvu juoksee maaliin.

Tällä kertaa maali ei ollut kilpailukeskuksessa, jotta suunnistajien ei tarvinnut ylittää vilkasliikenteistä tietä. Tämä oli hyvä ratkaisu ja järjestelyt toimivat hyvin. Tosin loppusuoralla oli niukanlaisesti porukkaa.

Oli kuuma! Tankkailin nestettä koko ajan ja mielessä oli viime vuoden rastipäivien jonkinlainen kuivahtaminen kun juomahuollossa oli hivenen toivomisen varaa.

Keskimatka

Saatettuani lapsia omiin lähtöihinsä pääsin itse tositoimiin. Strategiana oli taas kerran mennä mahdollisimman tarkasti. Niin, että koko ajan tietäisin missä ollaan menossa. Toinen prinsiippi oli pitää suunnasta kiinni koko ajan.

Homma toimi erinomaisesti. Suunnistus oli “edessä” ja tulin omille, oikeille rasteille suoraan. Kaikki toimi kuin unelma rastille nro. 10 saakka, jossa tein sen pakollisen, joka kisaan väkisinkin tulevan virheen.

Kymppivälillä vastaan tuli seurakaveri, joka oli jättänyt ysin väliin. “Harmitteli” tätä siinä mennessään ja ilmeisesti se sotki omia pasmojani sen verran, että viimeinen kallio ennen rastia oli väärä ja huomasin, että en tarkasti tiennyt, millä kalliolla olin. Siinä sitten pientä pyörimistä ja lopulta rastille muun liikenteen hivenen auttamana.

Loppu meni taas oikein hyvin, joskin olin aika väsynyt. Ajatukset juoksivat väkisinkin seuraavan päivän pidempään ja raskaampaan hellekisaan.

Keskimatka oli siis suurelta osin varsin onnistunutta toteutusta, ikävä herpaantuminen tuli yhdellä rastilla. Muuten suoritus olisi ollut kenties kaikkien aikojen eheintä suunnistusta. Eikä se liikkuminenkaan ihan tolkuttoman huonoa ollut.

Iltapäivällä tankkailin jäätelöllä, vissyllä, Gainomaksilla, riisillä ja sen sellaisella. Lisäksi kävin parisen kertaa uimassa. Saunomisessa ei ollut mitään järkeä nestetasapainon kannalta, mutta en pystynyt vastustamaan kiusausta kesästä nauttimisesta.

Pitkä matka

Pitkän matkan alla pitkälti samat kuviot kuin edellisenä päivänä. Lapsia vein lähtöön ja yhden maaliintulon ehdin nähdä itse.

Siinä odotellessa juttelin OK Raseborgin suunnistajan kanssa ja oli jännittävää seurata kuulutuksia toisen pojan ollessa mukana oman sarjansa kärkikamppailussa. Kilpailija yksi toisensa jälkeen menetti mahdollisuutensa murtautua terävimpään kärkeen. Näin perheeseen tuli kakkossija, joka voidaan lukea perheen parhaimpiin urheilusaavutuksiin moneen vuoteen.

Pojan kanssa tankkasimme vettä, samalla hanalla oli maajoukkuesuunnistaja Tuomo Mäkelä. Toinen paikalla ollut huippu oli naisten pääsarjassa juossut Saila Kinni.

Sitten olikin oma vuoro. Heti alkuun oli tehtävä valinta suoraan tai tien kautta. Lähdin tielle, eikä se varmaan ihan huono valinta ollut. Alussa oli vettä tarjolla lähes joka tienhaarassa ja otin sitä mukillisen aina kun tarjottiin. Ykkönen löytyi suoraan.

Kakkonen oli vähän paha, mutta pienellä korjausliikkeellä pääsin leimaamaan.

Kolmoselle oli tarjolla hieno kumpareiden sarja, jota seuraamalla pääsin lähelle rastia ja päätä pyörittelemällä lippu näkyi.

Neloselle oli lyhyt helppo väli ja vitoselle iso jyrkkä mäen nyppylä ohjasi suoraan. Vitosella oli yllättäen juomaa tarjolla ja kippasin taas mukillisen kurkkuun.

Suunta kohti kuutosta, mäen päälle. Ennen mäkeä oli alavaa tasaista jäkälikköä, jossa näkyvyys oli todella hyvä. Tuli mieleen, että harvinaisen hieno maastonkohta. Käyttäisin jopa sanaa kaunis.

Kaksi rastia helposti tältä mäeltä ja sitten kasille. Kasilla yhytin keltapaitaisen suunnistajan, joka oli samalla radalla. Menin edellä, hakkuuaukean reunalla vaihdoimme koodit ja totesimme olevamme samalla radalla. Reitinvalinta seuraavalla kuitenkin oli erilainen.

Itsellä oli suorempi reitinvalinta ja olin ensimmäisenä rastilla. Leimaus ja hiivin eteenpäin, yritin edetä niin, että en paljastaisi rastin paikkaa.

Kympille suunistin hienosti ja keltapaita hengitti niskaan. Rasti 11 oli helppo ja sinne tulimme keltapaidan kanssa yhdessä. Avasimme kartat täyteen mittaan ja huokaisimme nähdessämme erittäin pitkän välin. Keltapaita totesi, että “tässä on työmiehen väli” ja “löytyisikö tähän joku helppo ratkaisu”.

Keltapaita lähti tielle, itse lähdin suoraan. Suunnitelmani oli vetää linjan alta ja tien yli ja sitten “uuden hakkuun” kulmaan ja siitä sitten tarkasti eteenpäin.

Suunnitelma toimi aluksi hyvin. Mutta sitten en nähnyt mitään “uutta hakkuuta”. Siinä vaiheessa olin aika kevyin eväin liikkeellä, eli en tiennyt tarkasti missä olin.

Jatkoin matkaa ja yritin pitää suunnan hyvänä ja yritin lukea itseäni kartalle. Ojista ja tiheiköistä tämä melkein onnistuikin, mutta samaistin väärin.

Lopulta totesin, että homma on menossa pipariksi ja aloin korjata kurssia itäänpäin. Samalla paikalla tupsahti nuorehko miessuunnistaja, jonka selässä luki “New Zealand”. Katseemme kohtasivat ja molempien kasvoilta paistoi kysymys “Where are we?”. Vaihdoimme koodeja ja totesimme olevamme menossa samalle rastille.

Aikamme kompuroimme yhdessä, löysimme kiviä ja niiden perusteella parin samaistusvirheen jälkeen löysimme oikealle rastimäelle. Sielläkin vielä pyörittiin ja lopulta löyisin rastin. Huusin “It’s here!” ja “uusiseelantilainen” hölkkäsi kiitollisena paikalle.

Siitä sitten oli lyhyt matka maaliin ja juoksimme sinne tämän uuden kaverin kanssa jotakuinkin yhtä matkaa.

Maalissa kaikki leimat löytyivät ja kippasin vettä kurkkuun monta lasia. Käveltiin yhdessä kilpailukeskukseen. Paljastui, että kaveri olikin venäläinen, jolla oli Uuden-Seelannin maajoukkuepaita. Juteltiin siinä sitten suunnistusasioita, kuulin muun muassa, että Leonid Novikovin maailmanmestaruus ei ollut Venäjällä mikään yllätys, vaikka siitä yllätyksenä kisoissa puhuttiinkin.

Tankkailin kisan jälkeen nestettä, kävin uimassa ja lähdettiin kotimatkalle. Yksi pojista oli viipynyt maastossa vähän kauemmin ja oli siellä yhyttänyt MS Parman nuoren suunnistajan, jonka kanssa oli sitten ratkottu yhdessä suunnistustehtäviä.

Kustavintiellä jouduin vielä yllättäen “doping-testiin”, sillä poliisi pysäytti ja ohjasi levähdyspaikalle. Nopeutta oli sallittu määrä ja muutkin lukemat pelkkää nollaa, joten matka jatkui.

Lopuksi

Kisaviikonloppu oli todella hieno. Kelit suosivat ja oltiin isolla porukalla liikkeellä. Suunnistukseen yhdistyi mukavasti uimista. Maasto oli todella vaativa, Ryhmä nro 1:n SM-kisathan järjestettiin täällä parisen vuotta sitten. Katselin poikien karttoja ja voi kyllä sanoa, että aikuisillakin olisi ollut tekemistä esimerkiksi H12 sarjan ratojen kanssa.

Järjestelyt pelasivat mielestäni hyvin, erityisen hyvää oli se, että juoma oli pitkällä matkalla tarjolla runsaasti. Tosin alkumatkasta, mutta siinä sai sen verran tankattua, että nestettä riitti koko matkalle.

Suunnistin 95 prosenttisesti hyvin, mutta viikonloppuun mahtui kaksi isompaa virhettä. Voidaan kuitenkin sanoa, että suunnistus oli parasta tällä kaudella ja tästä on hyvä jatkaa jo tällä viikolla Kankaanpää-rastien keskimatkan ja seuraavan viikon AM-pitkän matkan merkeissä.

Keskimatkan reitti

Pitkän matkan reitti

Untitled
Inoveista on lähtenyt kaksi nastaa! Takana näillä kengillä on 170 kilsaa suunnistusta.

Muurikkapannu ja Maiden

Kesän ehdoton hitti on ollut parisen viikkoa sitten hankittu Muurikkapannu. Grilliä ei ole tullut laitettua päälle pannun hankkimisen jälkeen. Pannulla on tullut kokeiltua koko liuta uusia juttuja, joiden reseptit löytyvät Raaseporilaisesta keittiöstä. Ajatuksissa on kirjoitella tuonne toiseen blogiin myös artikkelin tapaista näistä uusista avauksista.

Untitled

Lomaviikolla Varsinais-Suomessa tuli käytyä myös suunnistamassa Rymättylän Kuralassa. Hieno avokalliomaasto siellä. Panin merkille, että Satarasteilla ei näytä olevan tapana kirjata metsään menijöitä. Asiastahan on käyty keskustelua aika ajoin mm. Pesupaikalla. Eihän siinä mitään muuta kuin jos jotain sattuu.

Untitled

Kulttuuripuolen tapahtumana voidaan mainita eilinen Iron Maidenin konsertti Helsingissä. Setti oli takuuvarmaa jyräystä, biisilistaa dominoivat vanhemmat klassikkobiisit. Hattua pitää nostaa sille kun jaksavat vetää tuollaisia keikkoja tuon ikäisinä.

Ensi viikolla jatkuu sitten taas kilpailukausi Varsinais-Suomen rastipäivien merkeissä. Ja heti seuraavalla viikolla on ohjelmassa keskimatka Kankaanpää-rasteilla.

Sinun Rastiviikkosi

Nykyään on tapana nimetä erilaiset palvelut “Sinun palveluksesi”. Tai “Omaksi joksikin”. Viimeisimpänä tällaisena esimerkkinä luin maitopurkin kyljestä “Omasta Pirkasta”, jossa on mahdollisuus muun muassa jakaa reseptejä “ihmisten kanssa, jotka näkevät ruoka-asiat samalla tavalla kuin Sinä”.

Untitled

Sinun lettusi valmistumassa upouudessa Muurikkapannussa.

No joo, olen sitten järkännyt omaa rastiviikkoa samaan aikaan kun Kainuussa on MM-kisojen ohella KRV. Tiistaina olin HiKi-rasteilla Gunnarlan maastossa. Siellä rata oli hieno, mutta maasto sen verran ryteikköinen, että piti juosta varovaisesti.

Keskiviikkona järkkäsin hyötysuunnistuksen, kun kuskasin poikaa synttäreille ja kävin odotellessa vanhalla kartalla suunnistamassa. Satoi vettä ja metsä oli märkä, mutta siitähän ei suunnistuksessa ole haittaa.

Eilen oli kolmas “osakilpailu” kun kävin Billnäsin suunnalla juoksemassa vanhalla kartalla A-radan. Antiikkimessujen kävijät katsoivat pitkään kun vaihdoin läpimärkää paitaa parkkipaikalla.

Jalkavaivojen takia juoksut ovat olleet vähissä. Vähän olen kuitenkin juoksennellut ja juoksut olen yrittänyt pitää pehmeällä alustalla. Mäkivetoja olen vetänyt jonkin verran ja ne tuntuvat hyviltä.

Vuokatin MM-kisoja on tietty seurattu. Kympillä lunastettu “nettiTV”-lähetys on ollut hintansa väärti. Urheilullisesta näkökulmasta tietty Måren ja Jammun mitalit ovat olleet hienoja samoin kuin seuraavan sukupolven edustajan eli Venla Niemen “ronssi”.

Kisoissa on kuitenkin mietityttänyt eniten se, kuinka toiset urheilijat ovat kisoissa selväasti ylittäneet itsensä ja toisaalta toisilta ei kauden tärkeimmällä hetkellä ole irronnut. Koskee sekä suomalaisia että muiden maiden edustajia.

Kisat ovat vielä kesken ja niihin varmaan pitää vielä palata.

Ruokarintamalla on kokeiltu runsaasti uutta – saavutukset löytyvät Raaseporilaisen keittiön puolelta. Uusimpana villityksenä Muurikkapannu, joka ensimmäisten lettujen perusteella tuntuu erinomaiselta hankinnalta.

Suunnistusta Satakunnassa

Untitled
Euralaista kalliomaisemaa.

Tosiaan oli mahdollisuus käydä pari kertaa suunnistamassa Satakunnassa. Ensimmäinen tapahtuma oli Hiisirastin iltarastit Lapissa lähellä Pyhäjärveä. Aika paljon on tuolla seudulla mahdollisuuksia harrastaa suunnistusta, ks. iltarastikalenteri.

Maasto oli maanviljelyksen ja asutuksen rajoittama pienehkö mutta monivivahteinen alue, jossa oli tiheikköä ja avointa-aluetta, suota ja siistiä avokalliotakin.

Rata oli helppo, silti onnistuin säheltämään ykkösellä kun ensimmäisenä näköpiiriin tullut toisen radan rasti ilmeisesti sekoitti ajatukset. Pieni koukku tuli siihen sitten. Sitten alkoi kulkemaan kohtalaisen hyvin. Neloselle kaarsin sivuun. Kuutoselle menin tiheikön läpi, vaikka alakautta olisi tarjottu mahdollisuutta päästä valkoista aluetta rastille. Sitten oli pari nautittavaa hieman pidempää väliä jossa näkyvyyttä oli ainakin sata metriä. Kympille taas puskin tiheikön läpi. Loput rastit olivat helppoja. Maaliin sitten hikisenä, tiellä täysillä tietty. Muutaman minuutin olis päässyt nopeemmin ilman virhettä ja vihreää.

Toinen keikka oli sitten Rasti-Lukon Länsi Suomi-rastit Eurassa. Maasto oli oikein hieno, siellä kelpaisi pitää kansallisia ja varmaan on pidettykin. Rata oli myös erittäin hyvä. Lähdössä unohdin taas laittaa gepsin päälle ja käyrää alkoi tulla vasta ykköseltä. Kakkoselle onnistuin tunaroimaan, mutta rasti löytyi kuitenkin melko nopeasti. Kolmonen helppo siirtymäväli. Neloselle pitkä väli, jonka selvitin hyvin, tilanne oli koko ajan hallinnassa. Vitoselle samaten lyhyempi väli tarkasti karttaa ja maastoa lukien. Kuutoselle ei ollut suurta ongelmaa, mutta enemmän vasemmalta olisi ollut nopeampi etenemisreitti. Nyt menin kohteiden kautta ja siinä oli vähän hidaskulkuisuutta.

Kuutoselta otin vähän liian iisin valinnan ja menin tien kautta. Olisi kannattanut harjoitusmielessä mennä suorempaa reittiä jossa olisi saanut suunnistaa. Tiellä oli myös muita suunnistajia ja osa porukasta kuten minä meni suoraan kasille kun piti mennä seiskalle. Tässä kohden löin myös sääreni metsässä olleeseen piikkilankaan, mutta en onneksi piikin kohtaan. Seiskalta nopeasti kasille ja vielä nopeammin kasille. Kellotin tässä kolmanneksi nopeimman ajan.

Vinkki: jos haluat tehdä hyviä väliaikoja, tiedustele lyhyt väli etukäteen ja vedä se sitten täysillä.

Ysille oli helppoa, kallio avohakkuun perässä. Samoin kymppi helppo lyhyt siihen perään.

Sitten rastille nro 11 pitkä opettavainen väli. Läksin Rastilukko-miesten muodostamassa letkassa ja vauhti oli aika kova. Muut jäivät siinä vauhdissa, mutta itse pysyin veturin perässä. Kartta oli aika rullalla tässä vaiheessa. Juostiin sitten rastin ohi ja tuli pummia. Veturi etsiä rastia alempaa, itse paikansin vihreän rajan ja tajusin rastin olevan ylempänä. Sieltä se sitten löytyi. Kiitokseksi vetohommista huusin veturille “täällä!”.

Hivenen väsyneenä vedin seuraavalle rastille aika ison kaarroksen. Siinä meni aikaa. Viimeinen rasti oli varsinaissuomalaiseen tyyliin todella tiheässä tiheikössä jossa piti taistelle eteenpäin metri metriltä.

Vähän harmitti, että hienossa maastossa järkätty tapahtuma meni hosumiseksi ja annoin muiden häiritä omaan suoritusta. Esimerkiksi tuon pitkän välin olisin klaarannut paremmin itsenäisellä suunnistuksella. Maalissa sain vielä käyrä-kartan samasta maastosta kaupanpäälle. Voi joskus toisten käydä treenailemassa omaan vapaaseen tahtiin.

Ekan harkan reitti.

Tokan harkan reitti.

No jos nyt sitten taas ensi viikolla menisi esimerkiksi Hiki-rasteille katsomaan miten rastit löytyy. Sitä ennen pyöräilyä ja kenties jopa kuntosali.

Ohjelmassa on tietty myös Vuokatin MM-kisojen seuraamista.