Ladunavausta

Viime päivinä lunta on tullut lisää ja hiihtokelit senkuin paranevat Karjaalla. Kuulemma esim. Pohjois-Satakunnassa Honkajoella hiihtokelejä ei vielä ole.

Hiihtokilometrien suhteen taitaa huomenna mennä ensimmäinen satanen rikki. Eilen ja tänään olin ensimmäisenä lumisateen jälkeen liikkeellä ja jouduin avaamaan latua. Mutta kauaa ei ole umpihangessa tarvinnut hiihdellä, sillä latuja on ajettu ansiokkaasti. Siitä kiitokset kaupungille. Samoin muut hiihtäjät, mm. Karjaan Uran edustusjoukkueen avainhenkilöt ovat aloitelleet hiihtokautta ahkerasti. 

Urheilukentän maasto on ihan hyvä paikka aloitella hiihtokautta, mutta pikkuhiljaa sitä kaipaisi hiukan vaihtelevampaa maastoa. Pitää käydä huomenissa katsomassa Pappilan pururadalla nyt ensi hätään.

Tänään käytiin Taivassalossa. Ajokelit olivat vähän haasteelliset, lunta oli Taivassalossakin ja koko matkan. Lumilyhtykin tehtiin. Tai minä en tehnyt mutta muut.

Eilen tein paria uutta ruokaa, eli taas yllättäen intialaista kanaa (kylläkin uudella reseptillä) ja ihan uutena avauksena bengalilaista munakoisoa jogurttikastikkeessa. Aivan erinomaisia ruokia molemmat ja löytyvät näin ollen ylhäältä parhaiden reseptien osastosta.

Myös blogi on jälleen kehittynyt. Eli oikeasta palkista löytyy nyt aina ajantasainen tieto viimeisimmistä harjoituksista (upotettu Attackpointista). Näin se kehitys kehittyy. Joululoman tavoitteena olisi kehittää banneria. Muutamia mullistavia ajatuksia on olemassa, katsotaan miten ne saadaan toteutettua.

Huomenna siis pientä hiihtelyä, kenties laskettelua Påminnessa vanhimman pojan kanssa ja Itsenäisyyspäivän viettoa. Perheessä on myös aika innokkaita shakin pelaajia nykyisellään, eli sitäkin varmasti tulee pelattua.

Hiihtoa, ruoanlaittoa ja blogin virittelyä

Eilen sain vihdoin viimeisteltyä katsauksen vuoden 2010 suunnistuskilpailuihin (ks. edellinen postaus). Samalla innostuin virittelemään blogia hivenen. Oikeaan palkkiin ilmestyi ajantasainen säätieto (lue hiihtokelitieto) sekä muutamia RSS-syötteitä ja linkkejä. Suunnitelmissa on lisätä palkkiin myös online-tieto harjoituspäiväkirjasta (upotustyyppinen ratkaisu Attackpointista). Vielä tämä ei kuitenkaan ole onnistunut (teknisistä syistä). Lisäksi lisäsin “ajankohtaista”-osion tuohon oikealle (teknologia by twitter). Näin ne asiat menevät eteenpäin.

Toisaalta on tullut hiihdettyä.  Sitä samaa urheilukentän latua ympäri. Lunta on siellä aika vähän, mutta kyllä siellä pärjäilee. Muutamat sinnikkään siellä kiertävät lyhyttä rataa kipakassa pakkaskelissä. Eilen hiihtelin 12 km ja tänään aamulla 16 km.  

Sukset eivät onneksi ole menneet ristiin.

 

Yksilön omaa vastuuta korostetaan hiihdossakin.

Eilen illalla kokeilin paria uutta ruokareseptiä. Ensinnäkin pakistanilaista linssimuhennosta ja sen rinnalle intialaista kanaa. Tarvikkeet linssimuhennokseen ovat alla olevassa kuvassa. Molemmat olivat oikein hyviä ohjeita. Linsijutun ohje oli Kotilieden sivuilta. Näiden sivujen reseptejä en olekaan aiemmin käyttänyt, tai ne eivät ole tulleet vastaan. Sivut ovat kenties vähän paitsiossa netissä, pieni hakukoneoptimointi olisi kenties paikallaan?.

Kehittelin myös tätä reseptipuolta tässä blogissa. Eli lisäsin yläpalkkiin osaston “reseptit”, johon alan koota reseptien parhaimmistoa. Tuonne tulee siis vain parhaita reseptejä, eli sellaisia joita kehtaa suositella.

 Tässä vaiheessa keittiössä on kaikki vielä järjestyksessä.

 

Intialainen kana on viimeistelty sitruunalohkoilla ja tuoreella korianterilla. 

Kausianalyysi 2011

Nastarit ovat naulassa ja näin pakkasten jo paukkuessa on aika tehdä loppuyhteenveto kuluneesta suunnistuskaudesta. Allaolevassa raportissa on käyty kauden kisat muistivaraisesti läpi. Kunkin kisan yhteydessä on linkki alkuperäiseen kisaraporttiin joista voi tarkastella detaljeja.

18.4. Ankkurirastit, Angelniemen Ankkuri, H21C

Ensimmäinen suunnistuskilpailu ikinä. Helppo rata, koska kyseessä oli ns. autonkuljettajasarja. Juoksin täysillä alusta loppuun, pummasin yhtä rastia niin, että kisa kokonaisuudessaan meni pilalle. Loppusuora lähes pystysuoraan ylämäkeen vielä, sykkeet lopussa yli 180. Ihan ok avaus kilpailu-uralle kuitenkin.

24.4. Finn-Spring, Rasti-Lukko, H40 AL

Ja toinen kisa heti perään. Ykköselle pientä epävarmuutta, mutta löytyi kuitenkin pienellä päänpyörittelyllä. Sitten yksi rasti hyvin ja sitten perään keskisuuri pummi. Ja heti perään todella iso pummi. Juoksin huolimattomasti avokalliolla ja rasti ihan hukassa. Kovalla etsimisellä löysin ja sitten eteenpäin. Loput ihan ok. Ei kuitenkaan jäänyt katkeraa makua tästäkään kisasta.

13.5. Prismarastit, Hiidenkiertäjät, keskimatka

Naapurikunnan kisat seuraavana ohjelmassa. Paha moka heti lähdössä. Kaikki samalla lähtöajalla lähteneet lähtivät eri suuntiin ja hämäännyin siitä. Lähdin juoksemaan päämäärättömästi suurin piirtein ykkösen suuntaan. Kartassa kiinni olemisesta ei hajuakaan. Iso-iso pummi ja sitten vihdoin rastille. Siitä sitten haparoiden pienia ja keskisuuria mokia tehden kisa loppuun. Kammottavan huono kisa.

30.5. OK Raseborgin kansalliset, OK Raseborg, pitkä matka

Nyt oltiin jo oman kunnan rajojen sisällä. Helppo ykkönen, mutta taas se oli pahasti hakusessa. Ja lisäksi seuraavilla  rasteilla kovaa haparointia. Pitkällä välillä ihan hukkaan. Olin keskeyttää kisan kokonaan, mutta juoksin sisulla loppuun ja lopussa alkoikin sujua ihan hyvin. Fyysisestikin rankka kisa, olin silti tyytyväinen kun pääsin maaliin ja sain hyväksytyn suorituksen.

20.6. Kytäjä-Jukola

Kauden yksi tärkeimmistä kisoista. Olin Karjaan Uran ankkurina. Kävin lauantaina treenaamassa harjoitusmaastossa ja havaitsin maaston vaikeaksi. Yhteislähdössä matkaan. Porukkaa oli metsässä paljon koko ajan. Uria oli todella paljon. Menin rauhallisesti, oikea ura alle ja koko ajan tarkkana siitä missä mennään. Maasto oli rankka, mutta ihan hyvin meni. Olin tyytyväinen kun viestissä suoritus pysyi hanskassa.

31.7. Kankaanpää-rastit, Kankaanpään Suunnistajat, pitkä matka

Hieno kilpailu entisellä kotiseudulla. Ensin pitkä matka lauantaina. Meni ihan hyvin, pitkillä väleillä vähän epävarmuutta ja yksi pieni haku. Lopussa herpaannus kun kuulutus jo kuului. Ihan hyvä maku jäi kuitenkin tästä kisasta.

1.8. Kankaanpää-rastit, Kankaanpään Suunnistajat, keskimatka

Seuraavana päivänä keskimatka. Oli kova yritys päällä, syöksyin ykköselle, joka löytyi ihan kohtuullisesti. Sitten täyteen vauhtiin ja pahaksi onneksi väärään lähtösuuntaan. Mikä pahinta, samaistusvirhettä päälle ja jatkoin erittäin pitkän matkaa väärään suuntaan. Menin täysin hukkaan ja pyörin siellä ties kuinka kauan. Sitten kiinni karttaan ja juoksin monta väliä täysillä ja ihan hyvin. Radan loppupuolella tuli vähän vaikeuksia rastin kanssa, moikkasin mustikanpoimijoita ja pistin pillit pussiin. Kauden ensimmäinen ja ainoa keskeytys.

8.8. Pihkarastit, Pihkaniskat, keskimatka

Todella kuuman kelin kisa. Ykkönen löytyi heti. Työskentely oli rauhallista ja olin koko ajan hyvin kiinni kartassa. Suunnistus oli sujuvaa. Tämä oli yksi kauden parhaista kisoista ja selvästi paras yksilökisa.

29.8. eGames, Espoon Suunta, keskimatka

Inkoossa ensin keskimatka. Haparointia ykköselle, mutta ei totaalista katastrofia, vielä. Kakkonen ei meinannut löytyä millään ja kisa oli pilalla siinä. Kolmonenkin oli vaikea, nelonen helppo ja taas vitosta hain. Argh. Lopussa muutama rasti taas hyvin. Kamala kisa.

30.8. eGames, Espoon Suunta, pitkä matka

Pitkä matka sateisella kelillä. Pitkähkö ykkösväli hienosti kuin telkka pönttöön.  Sitten karmea virhe. Kartta väärinpäin ja väärä lähtösuunta kakkoselle. Huomasin virheen 100 m juostuani ja lähdin etenemään suoraan kakkosta kohti. Epätarkasti valitettavasti ja seurauksena iso pummi. Loppukisassa välillä ihan ok välejä, toisaalta haparointia. Yksi iso virhe ja monta pienempää. Rankka kisa, olin tyytyväinen kun sain hyväksytyn suorituksen.

12.9. Nokia-Rastit, Rastinokia, keskimatka

Nokialla kisa oli kivisessä ja välillä melko peitteisessä maastossa. Ykköselle pientä tupeksimista, kakkonen ok ja sitten kolmoselle iso virhe. Kisa pilalla. Sitten monta rastia hyvin ja loppupuolella toiseksi viimeisellä rastilla taas iso virhe.  Ei siitä sen enempää, kiva tapahtuma kuitenkin.

26.9. Oravatonni, Mynämäen suunnistajat 52, keski-matka

Nousiaisissa oli sitten taas ongelmia ykkösen kanssa. Huolimaton suunta ja pyörin siellä aikani ihmettelemässä. Sitten väärä reitinvalinta pitkälle kakkosvälille. Sitten yksi rasti ok ja taas virhe eli väärä lähtösuunta. Sitten olikin virheet kasassa ja loppukisa meni ok.

23.10. Halikko-viesti, Angelniemen Ankkuri

Halikko-viestissä olin Uran ankkurina. Joukkueen suoritus oli jo hylätty kun starttasin yhteislähdössä. Eli paineita ei ollut. Ykkönen varmasti ja löytyi hyvin. Kakkosella sitten ongelmaa, haeskelin jonkin aikaa, mutta en toluttoman kauan. Sitten pienellä haparoinnilla kaksi seuraavaa väliä, ja loput rastit oikein hyvin. Pieniä reitinvalintavirheitä tosin tuli. Tämä oli yksi kauden parhaimmista kisoista.

Raatojuoksu 6.11.2010, Sibbo Vargarna.

Kauden päätös Sipoossa. Yhteislähdöstä matkaan ja kohti ykköstä. Aiemmin kauden aikana olin tehnyt monia defensiivisiä tiekiertoja ja nyt lähdin menemään suoraan melko pitkää väliä. Vähän hidas oli valinta ja isohko kaarros sitten vielä päälle. Ykkönen sinällään löytyi hyvin, mutta eteneminen oli hidasta. Kaikki loputkin rastit löytyivät hyvin. Rankka kisa, mutta olin oikein tyytyväinen. Tämäkin kisa kuului kauden parhaimpien joukkoon.

Tiivistäen voidaan vielä todeta seuraavasti:

Onnistumiset, suunnistus hyvin omalla tasolla:

Ankkurirastit, Jukola, Kankaanpää-rastien pitkä matka, Pihkarastit, Halikkoviesti, Raatojuoksu.

Selkeät epäonnistumiset:

FinnSpring, Prismarastit, OK Raseborgin kansalliset, eGames molemmat matkat, Nokia-rastit, Oravatonni.

Virheanalyysi kiteytetysti:

Ongelmia tuli kauden aikana usein radan alkuosassa, usein jo ykkösellä. Virheiden syynä oli useimmiten puhdas huolimattomuus ja hosuminen. Rastinotto oli huonoa, lisäksi tuli joitakin vääriä lähtösuuntia. Kun malttoi lukea karttaa ja havainnoida maastoa kisa sujui hyvin. Karkeasti voi laskea, että noin joka kymmenennellä rastilla oli ongelmia.

Suunnistus on laji jossa yksi tai kaksi virhettä suorituksen aikana pilaa koko kisan, kuten yllä tuli monessa kohtaa ilmi. Vähän kuin ampumahiihdossa ampuu huonosti yhden kerran, formuloissa ajaisi kerran ulos radalta tai pallopelissä päästää kerran pari helpon maalin. Juuri siinä piilee yksi lajin haasteista ja hienouksista verrattuna esimerkiksi pitkämatkan juoksuun, joka sinällään on tietenkin hieno laji myös.

Lopuksi

Täytyy silti sanoa, että vaikka on tullut epäonnistumisia kilpailullisessa mielessä, hauskaa on ollut joka kisassa. Noin vuosi sitten asetin tavoitteeksi osallistua yksiin kansallisiin ja kuten edellä kävi ilmi, osallistumistaajuus ylitti asetetun tavoitteen kirkkaasti. Tuntuma on, että kauden aikana tuli opittua paljon ja suunnistustaidoissa tapahtui kehitystä. Olin myös mukana useissa keskeisissä kotimaisissa suunnistustapahtumissa kuten Jukolassa, Halikko-viestissä, Huippuliigan osakilpailun yhteydessä järjestetyissä isoissa kansallisissa ja kauden legendaarisessa päätöksessä eli Raatojuoksussa.

Rankisijoitus H40-sarjassa vuonna oli 437. Taakse jäi 53 rankattua suunnistajaa. Rankisijoitus on tietysti kehno, mutta jonkinlainen aloitus.

Ensi vuonna tavoitteena on suunnistaa paremmin ja nostaa rankisijoitusta. Pihkarastien tapaisia onnistumisia jos saisi viisi kappaletta. Talvikautena pitää nyt vain välttää uusia vammoja, parannella vammoja ja pitää kuntoa yllä.

Tässä kirjoituksessa ei ole käsitelty muuta suunnistukseen liittyvää toimintaa eli Karjaan Uran leirejä sekä kisoja ja suunnistusharjoituksia eri puolilla maata. Kenties palaan näihin vielä tässä loppuvuoden aikana.

Hiihtokausi vauhdissa

Hiihtokausi on hyvässä käynnissä. Karjaalla urheilukentän ympäri pääsee hiihtämään. Mittasin gps:llä, että reitti on 10 m vajaa 2 km pitkä. Keskiviikkona ja tänään hiihtelin kympin verran kumpanakin. Tänään keli oli hyvä, eikä vajaat 10 astetta pakkasta tuntunut pahalta. Viikonloppuna sitten vähän pidempää lenkkiä ohjelmassa.

Myös kuntopiiriä on tullut viime aikoina tehtyä, joskin aika maltillisessa määrin. Vaikutukset tuntuvat heti pienelläkin effortilla, eli ei ole niin lösähtänyt olo.

Ylläolevassa kuvassa (upotus Attackpointista) keltainen markkeeraa hiihtoa, sininen kuntopiiriä ja vihreä juoksua.

Talven tulosta ei ole pelkästään iloa. Pakkaset ja lumi (tai mikä lienee) ovat taas jonkin verran sotkeneet junaliikennettä. Näitä junamatkustajan tuntoja erittelin taannoin ns. junablogissa. Siihen ei juuri ole lisättävää, vaikka noin vuosi on tullut junakokemusta lisää.

Liukkaan kelin kengät ja hiihtelyä hallissa

Koska alkaa näyttää vahvasti siltä, että kelit tästä eteenpäin ovat epämääräiset tai jopa talviset, päätin hankkia keleihin sopivat kengät.

Lauantaina aamulla siis suunta kohti Lohjan Intersportia ja vertailemaan nastakenkiä. Siellä oli tarjolla Sarvaa, Icebugia ja Asicsia. Nopeasti kävi selväksi, että Icebugin iskunvaimennus on olematon ja Sarvan vielä huonompi. Nämä edellä mainitut kengät saattavat olla hyvät esimerkiksi kävelyyn, mutta eivät juoksuun. Siispä tehtiin kaupat Asics Gel Arctic WR kengistä, joissa iskunvaimennus tuntui olevan kunnossa ja kengät muutenkin hyvän oloiset. Nastat näissä kengissä ovat vaihdettavaa mallia.

Illalla sitten lähdin kokeilemaan kenkiä Sannäsin lenkille. Täytyy sanoa, että Thermosukka + nämä uudet kengät olivat aika kova yhdistelmä talvikelin juoksuun. Pito oli loistava ja jalat pysyivät lämpiminä. Heitin sitten 12 km lenkin. Sillä seurauksella, että pohje alkoi vähän oireilla. On se vaikeaa tämä kuntoilu nykyisellään, aina jostain kolottaa. Mutta näitä kenkiä tosiaan voi suositella.

Sitten illalla lenkin jälkeen pientä kokkailua. Vaihteeksi meksikolainen teema. Itse tehtyä tortillaa (kuvassa), salsaa (vaimo teki) qucamolea, kanaa ja kasviksia. Tortillan tekeminen oli aika haastavaa, käytin tällaista ohjetta:

5 dl  maissijauhoa
3 dl vehnäjauhoa
ripaus  suolaa
1/2 dl öljyä
3 dl vettä 

Jauhot sekaisin ja sitten nesteet mukaan. Tunniksi kylmään ja sitten paistelemaan ohuita lettuja. Ihan ok olivat, kenties suolaa kannattaa laittaa ihan reilusti vaikka ohjeessa on vain “ripaus”. Ja kenties kannattaa kokeilla myös pelkistä vehnäjauhoista.

Tänään sitten oltiin Ylläs-Hallissa Uran retkellä. Ihan ok paikka oli, siis erittäin hyvä. Mahdollisuudet on hiihtää 1,2 km ladulla (varsin vaihteleva), luistella ja laskea pulkalla, käydä kuntosalilla, pitää kokousta, ostaa urheilutarvikkeita ja saunoa. Ja syödä. Latu oli vähän jauhautunut, mutta hyvin luisti ja pitikin violetilla liisterillä. Paikkaa voi suositella lämpimästi (-4 C oli sisällä lämpötila). Mutta ei se tietenkään voita hiihtämistä ulkona. Karjaalla tänä aamuna urheilukentällä hiihdettiin jo ja eilen näkyi suksimisen jälkiä jo pururadallakin.