Älä tyri nyt

Otsikko viittaa viikon levy-ostokseen, eli entisen raaseporilaisen Jukka Pojan levyyn Yhdestä Puusta.

Kevään tulo tuntuu hiukan vauhdittuvan. Lenkkireitit ovat sulia ja lumi katoaa metsistä. Suunnistuskauden alku on kohta tosiasia.

Alkuviikosta olin Porvoossa koulutuksessa, sen vuoksi tiistaina kohokohta eli kuntopiiri jäi välistä. Korvaava suoritus oli aamukuudelta alkanut 11 km juoksulenkki Porvoon keskustaan. Mukava juoksu. Vastaan tuli yksi OK Orientin huippu pyörällä. Reitti tässä.

Paluumatkalla Porvoosta tein tehoiskun Vantaan Ikeaan.

Keskiviikkona pieni puhekeikka Finlandiatalolla.

Torstaina Billnäsin lenkkiä niin, että vedin sellaisia kohtuullisen pituisia vetoja muutaman. Vedin kovaa, niin, että hengitys vinkui. Data tässä.

Lauantaina vähän rennompi lenkki, aika väsyneeltä tuntui meno. Normi uimahalli ja sen sellaiset. Laitoin myös pienen urheilukaupan verran talviurheiluvälineitä vintille. Putsasin jopa pitovoiteet pohjista niin ensi kauteen pääsee puhtaalta pöydältä.

Tänään sitten taas vähän enempi tehoja. Ensin 10 min verryttelyä, sitten tunti vähän päälle 5 min vauhtia ja taas 10 min verkkaa päälle. Oikein hyvä harjoitus, hyvin kulki taas. Reitti tässä.

On muuten tuossa sykemittarissa jotakin vikaa. Tänäänkin syke oli alussa yli 200…

Tänään oli ohjelmassa keskimmäisen pojan harjoitusmatseja Tammisaaressa. Voittivat vaatimattomasti maalierolla 16-1.

Mitään muuta urheilua ei tällä viikolla sitten olekaan tullut tehtyä kuin tätä juoksemista. Jalat tuntuvat kuitenkin kestävän aika hyvin. Iltaisin olen antanut nilkoille jäitä. Tässähän pääsee vielä loppuvuodeksi kuntoon jos näin pystyy jatkamaan.

Kahden viikon päästä alkaa kilpailukausi joko OK Raseborgin kisoissa jos lumitilanne sallii. 

Virittelin vähän uutta kuvasysteemiä Flickriin. Alla muutama kuva viikolta ja viikonlopultakin.

[AFG_gallery id=’1′]

Testing-testing

Tämän viikon merkittävin tapahtuma oli eilinen osallistuminen Deltan testijuoksuun Lohjalla. Matka 10 km (280 m päälle) sulaa pyörätietä.

Kuten nämä testit  yleensä, tapahtuma oli koruton. Valmiit-paikoillanne-hep ja sitten mentiin. Ensimmäinen kilometri meni 4 minuuttiin joka oli liian kovaa ja sitten vauhti tasoittui sellaiseksi, että loppuaika oli 47.59. Keskivauhti oli siten 4.40, eli ei kovin erikoista tahtia. Sillä irtosi tällä kertaa jumbosija 10 km matkalla. Lyhyemmällä 6 km matkalla olisin kenties pysynyt muiden mukana paremmin.

Noh, hyvä saada tällainen pohja-aika jota sitten voi pyrkiä parantamaan tulevissa testeissä. Mukava oli olla mukana tässä tapahtumassa. Käppyrää tässä. Sykemittari oli verryttelyssä päällä, mutta se näytti kummallisia lukemia niin jätin sen pois.

Tänään sitten makkaranpaistoa Flacksjöllä. Siellä ovat hävittäneet sen hyvän makkaranpaistopaikan, valitettavasti.

Sitten vielä iltapäivällä pientä hölkkää Billnäsin ympäri ja takaisin. Kankeaa oli meno.

Suunnistuskausi on kohta ovella. Tosin alkaa taas tuttu huoli, eli lumitilanne nousemaan esiin. Saas nähdä miten käy ensimmäisten kisojen.

Keväällä jos joihinkin kisoihin ehtisi, sitten tuele vähän breikkiä perhepoliittisista syistä. Kesällä-syksyllä sitten taas kisoihin. Tähtäin on loppukauden kisoissa, siihen mennessä kerkiää vielä hiomaan kuntoakin paremmaksi.

Hätäistä lenkkeilyä

Tällä viikolla on taas pitänyt kiirettä. Tiistaina en ehtinut mennä juosten kuntopiiriin poikien jalkapallojoukkueiden kuvausten takia. Autolla sitten ja puolitoista tuntia kuntopiiriä.

Torstaina pidempään töissä ja sitten vanha legendaarinen Billnäsin lenkki. Menin kesäkengillä jo, ei siis nastoja. Ihan hyvin pysyi pystyssä. Mukava juosta taas peruslenkkareilla.

Sitten perjantaina jalkapalloharkat tai oikeastaan peli Inkoossa. Kävin juoksemassa sellaiset 12 km pelin aikana.

Lauantaina käytiin Taivassalossa. Siellä oli huomattavasti vähemmän lunta kuin kotipuolessa. Itse asiassa voisi jo suunnistaa.

Matkalla poikettiin Myllyssä ja urheilukaupasta oli aivan pakko ostaa Adidas Adizero Adiokset, koska ne olivat melkein ilmaiset. Kyseessä on siis kevyempi ja vähemmän vaimennettu juoksukenkä, joita tulen käyttämään “vauhtilenkeillä” ja testijuoksuissa ja sen sellaisissa.

Tänään oli sitten Hanko-Cup. Siellä katselin ensin yhden pelin ja lähdin sitten lenkille. Reitti tässä. Tulikin vähän pidempi lenkki hienossa kevätsäässä ja Hanko on muutenkin sellaista vähän eksoottisempaa aluetta.

Yritin oikaista vähän lopussa kun tiesin, että toinen peli olisi alkamassa. Karttaa ei ollut eikä teollisuusalueesta päässyt läpi. Yhden verkkoaidan yli kiipesin sprinttisuunnistustyyliin (vitsi), mutta en silti päässyt läpi. Ehdin silti peliä katsomaan. BK pärjäsi hyvin, turnauksen pronssia. Perheeseen tuli parikin palkintoa.

Ensi viikolla suunnitelmissa kuntopiiri, lenkkeilyä ja uuden seuran, eli Deltan testijuoksu lauantaina. Tapahtumaan osallistuminen vaatii suuret järjestelyt, mutta yritetään päästä lähtöviivalle.

Juoksuvire tuntuu hyvältä tämän viikon lenkkien valossa. Vähän on pohkeet ja reidet kireinä pidemmistä lenkeistä, mutta se ei ole vakavaa. Sen sijaan nilkoissa on tuttuja tuntemuksia. Niitä hoidin eilen jäillä ja aika hyvin tehosi.

Raportti Pirkan hiihdosta 2012

Perinteisesti menin jo lauantaina Honkajoelle suksia voitelemaan ja keskittymään. Suksiin tuli luistoksi kahta parafiiniä (fluori), alle pehmeämpää violettia kaksi kerrosta ja päälle yksi kovempi vihreä. Pidoksi 2 kerrosta pohjavoidetta, sitten viisi kerrosta Terva Classicia ja päälle 4 kerrosta Swixin violettia purkkia olikohan se -7 asteeseen. Testailin niitä ja hyvältä tuntui varjossa, aurinkoisisssa paikoissa ei pitänyt kovin hyvin.

Tänään aamulla sitten klo 7 lähtö. Lähtöpaikalla oli taas todella kylmä, -10 astetta ja päällä oli vain ohut kerrasto ja hiihtoasu. Lähdössä hytisin ja katselin vielä sauvaa, että ei kai remmi ole katkeamassa.

Tykin laukauksesta matkaan. Aika paha ruuhka alussa. Seisoskeluksi meni aika pitkään. Latu oli todella kova, jäinen. Tasatahtia mentiin. Alun suhteen ei erikoisempia. Jämin pitkissä mäissä huomasin, että suksissa oli suhteessa muihin varsin hyvä luisto. Vatulan mäessä kuten viime kerrallakin ensimmäistä kertaa pienet hapot. Vatulassa alkoi jo tuntua että ollaan hiihtämässä pidempää matkaa.

Hämeenkyröön saakka meni oikein hyvin. Pikku hiljaa alkoi pito kadota suksista. Päätin, että kävelyosuudella lisään pitoa. Hämeenkyrön koululla oli todella paha ruuhka kun puolipirkkalaiset olivat siellä isolla joukolla. Olisi hyvä jos siitä pöydän viereltä siirryttäisiin vähän sivummalle nauttimaan niitä antimia, että muutkin pääsevät.

Rasvasin sukset kävelyosuuden päätteeksi ja sain pidon todella hyvin kohdalleen. Sitten matkaan ja hyvin piti taas.

Rokkakosken paikkeilla alkoi painamaan ja pito alkoi taas olemaan aika hentoista. Pentinmaalla sitten lisäsin taas ja sain pitämään. Latu oli loppuvaiheissa pehmeä. Pakkasen puolella mentiin kuitenkin.

Loppupuolella tuli pientä actionia kun vaativassa laskussa kanssahiihtäjä kaatui eteen. Väistin oikealle ja siellä toinen hiihtäjä pelästyi niin paljon, että kaatui. Samaan aikaan neljäs menijä suhahtu vasemmalta ohi. No, katselin taaksepäin ja näyttivät nousevan ylös molemmat ja jatkoin matkaa.

Ilman sen suurempaa ongelmaa “Maali 10 km”-kyltti tuli näkyviin. Lisäsin vähän vauhtia ja loppu meni taas hyvin. Kuulin kun joku sanoi kellon olevan puoli kaksi (itse en katsellut kelloa kertaakaan) ja ajattelin, että samantyyppinen aika tulee kuin viime vuonna.

Sitten “maali 1 km” ja loppusuoralle. Aika 6.50, viime vuonna oli 3.5 min vähemmän. Tuo aika meni suksia toisen kerran rasvatessa melkeinpä. Sijoitus putosi toisenkymmentä pykälää.

Selvästi huomasi, että hiihtokilometrejä oli vähemmän kuin viime vuonna. Ylävartalon “hiihtolihakset” eivät tuottaneet voimaa ja meno oli pehmeää. Sama se on ollut koko vuoden hiihtelyissä. Kovempia hiihtolenkkejä kun ei ole juurikaan takana. Maksimisuoritus kuitenkin tällä kunnolla ja siihen voi olla tyytyväinen. Ensi vuonna sitten taas sen päivän kunnolla.

Reitti ja sen sellaista näkyy täällä.

Nyt sitten pientä palauttelua ja kohti suunnistuskautta.

PS. huomasin tuloksista, että Stubb oli hiihtänyt puolipirkan 45 km. Taisi vaihtaa pitkältä matkalta lyhyeen.

Pirkan hiihdon alla

Huomenna tähän aikaan lähtö on tapahtunut ja suunnataan alun pienessä ruuhkassa kohti Jämiä. Keli tulee ennusteiden mukaan olevan pirkanhiihtomaisen hyvä. Aamulla voi olla jopa 10 astetta pakkasta ja siitä se sitten lämpenee.

Tällä viikolla olen ottanut rauhallisesti. Tiistaina kuntopiirin lisäksi ei juuri muuta harjoitusta. Suksia on huollettu, siteitä pitäisi vielä vähän viilata. Fluoriluistoa on ostettu.

Stubb näyttäsi (taas) peruneen osanottonsa.

Suunitelmana on ottaa alku rauhallisesti ja hiihtää hieman alle 5 min vauhtia. Hämeenkyrössä ei saisi vielä tuntua pahalta. Jos tavoiteaika pyörii 7 h paikkaille, niin olen tyytyväinen. Viime vuonna aika oli 6.45 mutta hiihtoa oli ainakin puolet enemmän takana kuin tänä vuonna.

Näillä mennään. Ja huomisen jälkeen sitten tähtäimet suunnistuskauteen.