En ollut Halikossa

Oli pieni syyslomanpoikanen tällä viikolla. Pääosin se meni läntisessä Suomessa, jossa ohjelmassa oli ensin torstaina Hiisirastin laajaan kuntosuunnistustarjontaan kuulunut yöharjoitus Eurajoella. Kyseessä oli vähän “spesiaalikeissimäinen” tapahtuma, sillä käytössä oli 1:5000 kartta. Rata oli helppo ja lyhyt. Juoksin sprinttivauhtia sillä seurauksella, että pimeässä metsässä hurautin parinkin rastin ohi ja reippaasti. Tästä  harjoituksesta ei koheltamisen vuoksi jäänyt käteen paitsi märät sukat.

Tapahtuma oli silti mukava, lähtö oli maatalon pihapiiristä ja suunnistajat saivat käyttää puuverstasta pukeutumistilana. Mukavaa porukkaa oli paikalla (kuten suunnistajat yleensä ovat). Vanhemman ikäpolven suunnistajat puhelivat rogainingista ja muista nykypäivän ilmiöistä.

Vaimon kanssa tehdyn noin 8 km pitkänjuoksulenkin jälkeen perjantaina oli ohjelmassa jääkiekko-ottelu Raumalla kun Lukko kohtasi HIFK:n. Peliä oli ihan mukava katsoa, vaikkakin vierasjoukkue oli yllättävän passiivinen ja saamaton. Liekö Ville Peltosen oleminen pelikiellossa vienyt terää. Lukko siis ansaittuun voittoon. Ajankohtaiset kuntavaalit näkyivät katsomossa, sillä ainakin yhden suuren puolueen “fanit” olivat pukeutuneet puolueensa edustustoppaliiveihin.

Jääkiekko-ottelu ei tehnyt hyvää jo idullaan olleelle pienelle flunssanpoikaselle. Lauantai-aamuna oli käytössä vain bassovoittoista ääntä. Lähdin silti, yllätys-yllätys, suunnistamaan. Olin jo viime vuoden puolella saanut hankituksi Rasti-Lukolta vanhan kansallisten kartan ja sen kanssa suuntasin Euraan.

Aamulla oli puoli yhdeksän aikaan vielä melko hämärää metsässä, mutta pikku hiljaa päivä siitä valkeni. Teeri pyrähti lentoon ja hirvet rymistelivät karkuun, kun juoksin vanhaa H40-rataa. Kartta oli edelleen hienosti ajan tasalla vaikka kisasta oli jo kulunut aikaa. Maasto oli hieno ja rata kanssa. Laadukas harjoitus tuli tehtyä, enkä pahemmin pummaillut. Lopussa ajatus alkoi karkailla. Samassa huomasin ajan vierähtäneen ja uimahallireissu painoi päälle. Lompsin autolle ja takaisin Raumalle. Mukavan harjoituksen gepsi on tässä.

Hoisin flunssaa siis vielä uimahallissa. Seurailin myös kännykästä Halikko-viestin laadukasta onlinea (ruotsalaiset ottakoon opiksi). Viesti oli jännittävän oloinen, kärkipaikka vaihtui vähän väliä.

Ei paljoakaan harmittanut, että Halikko-viesti jäi väliin. Flunssan takia panos viestissä olisi ollut vähän niin ja näin. Vauhdit näyttivät Halikossa olleen melko kovat yhdellä jos toisella, eli maasto oli hyväkulkuista.

Flunssa on edelleen päällä, täytyy varmaan pitää välipäivä urheilusta, vaikka on viikonloppu ja aikaa.

Yöharkkaa vissiin olisi edessä vielä ja se Raatojuoksu. Ilmoittauduin peräti 15 km matkalle. Ei siinä muuten mitään ongelmaa ole, mutta tuntuu nuo akillekset vähän jäykistyvän pidemmissä vedoissa.

Kausiyhteenvedon aika lähestyy. Olen sitä hahmotellut päässäni. Samoin olen pohtinut perusprinsiippejä ensi kauteen valmistautumisessa.

[AFG_gallery id=’31’]

Yhden virheen taktiikalla Jämin Suunnistusmaratonilla

Jämin Suunnistusmaraton 2012 on takana. Keli oli syksyinen, Honkajoella oli aamulla vain pari astetta lämmintä. Ei silti satanut, eli olosuhteet olivat oikein hyvät.

Kilpailukeskus oli mukavasti sisätiloissa ja järjestelyt pelasivat. Aluspaitaa suunistuspaidan alle ja se tuntui sopivalta varustukselta tähän keliin. Jotkut tosin näyttivät juoksevan pelkässä lyhyessä paidassa.

Sanottakoon muuten, että Jämi on allekirjoittaneelle tuttu paikka lapsuuden/nuoruuden sauvarinneharjoituksista sekä hiihtokilpailuista. Ja Pirkan hiihtokin luonnollisesti sujuttelee alueen läpi. Ja on näillä kankailla tullut myös sodittua, joskaan ei ihan tässä nimenomaisessa kilpailumaastossa.

Yhteislähdössä puheensorina hiljeni ennen lähtöä. Sain heti hyvin 1: 15000-kartasta kiinni  ja suunnistus oli heti aluksi sopivasti “edessä”. Jämillä suunnistuksen edessä pysymiseen on hyvät edellytykset, sillä näkyvyys on todella hyvä. Ja kangasmaasto tarjoaa baanaa, joka on kulkukelpoisuudeltaan lähes jalkapallokentän luokkaa suuntaan ja toiseen. Tarjolla oli korkeuseroja ja jopa suppia.

H40-rata oli 15.6 km pitkä ja hajontaa radalle toi pari perhossysteemiä. Todella hienoa oli tässä maastossa suunnistaa. Kaikki välit vedin aikaslailla suoraa vaan, koska kulkukelpoisuutta riitti. Poluista, urista ja kumpareista tsekkasin missä mennään. Paketti pysyi hyvin kasassa, paitsi yhden virheen tein. Ekalla juomarastilla oli suklaata tarjolla ja varmaan se pehmensi keskittymistä niin, että tein kaarroksen, jossa paloi joitakin minuutteja. Muuten meni puhtaasti. Se virheetön suoritus siis jäi tänäänkin tulematta ja se virhe taisi viedä pari sijaa tuloksissa. No, kilometrivauhdissa sentään tuli enkka, koska menin sellaista alle 8 min kilsavauhtia. Reitti on tässä.

Enkka ei kyllä paljon painanut sijoituksessa, sen verran kovaa siellä kaikki menivät. Jopa kuntosarjassa 15 km:llä oli kovia kilometriaikoja, joskaan en tiedä minkälainen rata kuntopuolella oli.

Kaiken kaikkiaan kisa erittäin hieno tapahtuma, josta järjestävälle taholle isot kiitokset.  Raatojuoksussa varmaan pitää parin viikon päästä ottaa kanssa 15 km rata, mutta siellä aikaa tulee kyllä kulumaan reippaasti enemmän hitaamman maaston vuoksi.

Aika jumissa on kyllä akillesjänteet ja pohkeet kun tällä viikolla on tullut muutenkin juoksenneltua.

Viikon toinen merkkitapahtuma oli maanantaina Uran yösuunnistusharkka, jossa olin poikien kanssa. Meni muuten hyvin, mutta porukassa toisilla tuntui olevan kulkua enemmän kuin toisilla ja oli vaikea pitää joukkuetta kasassa. Ihmeen hyvin kyllä pojat löysivät rastit sysipimeässä metsässä.

Maanantaina taas yösuunnistamaan ja sitten aletaankin valmistautumaan Raatojuoksuun jo. Jalkoja on hyvä vähän palautella, ettei tule isompia ongelmia.

Syksyn sävelet

Siitä harvinainen viikko takana, että mitään kisoja ei ollut. Muutama harjoitus sentään. Juoksin tiistaina ja torstaina peruslenkin Sannäsiin, josta siis tulee 12 km mittariin. Reilu tunti siinä meni. Juoksussa on kulku ihan hyvä, joskin akillekset on vähän jäykkinä. Niihin pitäisi jotakin keksiä tässä ylimenokaudella.

[AFG_gallery id=’30’]

Lauantaina sitten viikon suunnistusharjoitus. Ajelin Rahnolaan ja siellä ideana oli juosta kesän Karjaa-rastien H21 sarjan rataa. Teeman oli 15 000 kartta kun ensi viikolla lauantaina olisi Jämillä suunnistusmaratonilla tätä mittakaavaa tarjolla.

Olivat laittaneet puomin alas, enkä päässyt originaaliin lähtöpaikkaan. Aloitin sitten radan keskeltä. Aika hyvin sujui tuollakin mittakaavalla, vaikka en muista sellaisella koskaan suunnistaneeni. Tietyt isot kokonaisuudet oli ehkä jopa helpompi hahmottaa. Maastossa oli erittäin hieno keli ja syysaurinko paistoi. Suot olivat aika vetisiä ja parin ojan yli hypätessä piti kurottaa ihan kunnolla. Hirvet ryskivät pusikoissa ja sienestäjiä oli jonkin verran liikkeellä. Jätin osan radasta toiseen kertaan kun piti lähteä uimahalliin. Erinomaisen hyvä harjoitus joka tapauksessa.

Tänään oli sitten vuorossa urheilukentällä höntsäilyä kolmannen pojan käsipallotreenien aikaan. Kentällä ei luonnollisestikaan ollut ruuhkaa sunnuntaina kello 10. Verryttelin ensin ja juoksin koordinaatioharjoituksia kolme kierrosta. Sitten vetoja 1 x 400 m, 2 x 200 m, 3 x 100 m ja 4 x 40 m. Turha kysyä, mistä olen keksinyt tällaisen vetosysteemin. Ihan omasta päästä siis. Hyvä harjoitus tämäkin, erityisesti satasen vedot tuntuivat hyviltä ja ainakin tuli sellainen olo, että juoksin todella kovaa.

Yösuunnistuksia varmaan on edessä muutama, Ura järjestää parit harkat ja eiköhän legendaariset OK Raseborgin syystreenitkin taas kohta ala.

Kuntopiirikin jo pyörii, mutta on ollut esteitä. Ja vaikka ei olisikaan, en halua mennä sinne ennenkuin nämä tulevat lauantaikisat ovat ohi. Todennäköisesti nimittäin ainakin viikon toipuminen on edessä “miesten liikunnasta” näin tottumattomalle.

Viikolla kirjoitin firman blogiin yhden kirjoituksen.

Raatojuoksukin palasi yllättäen ohjelmaan. Mietin vielä josko siellä menisi 15 km. Pitää katsella mitkä on fiilikset tuon suunnistusmaratonin jälkeen. Ja Eurajoelle olen menossa yösuunnistamaan.

Raportti Sm-yöstä

Tosiaan eilen oli tämä SM-yö sitten. Koskaan en ole mitään kisaa hermoillut yhtä paljon kuin tätä. Olihan edessä varsin pitkä yösuunnistus melko vähäisellä kokemuksella.

Lähdin Karjaalta ajelemaan iltapäivällä noin kolmen maissa ja poikkesin Korian ABC:lla päivällisellä (kanaa ja riisiä). Yhtään toista suunnistajaa en tunnistanut huoltiksella. Vettä vihmoi vähän väliä ja taivas näytti synkältä. Kävin majapaikassa ja suuntasin kilpailukeskukseen.

Siellä sitten varusteiden laittoa hermostuneesti. Tuleeko aluspaita vai ei ja onko kaikki mukana. Lähtöön sitten hyvissä ajoin.

Kilpailumaastona toimi alue, joka tunnettiin keski-ajalla nimellä Pöngölänmaa. Nyt keskiaikaisessa maastossa suihkivat suunnistajat 1500-3500 lumenin lamppuineen ja gps-loggereineen.

Lähtöön oli pitkä matka ja kaikki tuntuivat säästelevän lamppujen akkuja. Siinä sitten kävi niin, että letkassa vedettiin yhdelle omakotitaloalueella ja ihmeteltiin, missä se viitoitus oikein oli. Ensimmäinen pummi oli tosiasia jo ennen starttia.

Numero rintaan lähtökynnyksellä ja verryttelyä. Vettä vihmoi oikein olan takaa. Sitä olen ihmetellyt, miksi on niin tärkeä pitää sadevaatteita ennen kisaa lähtöön mentäessä kun kisassa varmasti kastuu heti alussa.

Startissa huomasin, että olin unohtanut laittaa gepsin päälle. Se kuitenkin alkoi näemmä workkimaan heti ja arvokasta käyrää saatiin heti alusta.

Aluksi metsä tuntui hämärältä ennenkuin silmät tottuivat. K-pisteellä havainnoin ojaa ja suuntasin sitten tielle. Sieltä polulle ja ykköselle ihan varmasti. Tämä oli tärkeää, että saatiin homma hyvin käyntiin.

Suunta kakkoselle ja kohti sitä, tämä oli pitkähkä väli. Oli vähän hidaskulkuista, mutta olin hyvin kiinni kartassa, katselin kalliota ja jyrkänteet ja varmasti rastille. Tämän välin olisi päässyt aika pitkälle polkua, huomasin jälkeenpäin, mutta toisaalta en tiedä miten olisin osannut polulta pois oikein.

Kohti kolmosta sitten, suunalla ensin ja sitten ajattelin mennä aukean kautta, joskin siellä oli taas hiukan vaikeakulkuista. Tämä olisi kannattanut mennä tien kautta, mutta selvitin välin kuitenkin ihan ok. Kolmosrasti koitui erittäin monen suunnistajan kohtaloksi ja lähistöllä oleva toinen rastipiste aiheutti merkittävää päänvaivaa ainakin sellaisille huipuille kuin Einari Heinaro ja Fredric Portin.

Nelonen oli lyhyt väli ja juomaksi oli tarjolla vettä. En muuten ole ollut yhdessäkään suunnistuskilpailussa, jossa olisi ollut muuta juotavaa tarjolla kuin vettä. No, Raatojuoksussa ehkä mehua. Mutta sitä vaan, että juoksutapahtumissa on yleensä urheilujuomaa ja myös hiihdossa.

Viitosväli oli pisin väli ja eräänlainen ratkaisuväli. Alku sujui hyvin, menin suunnalla kahden uran välin oikein hyvin. Sitten en huomannut yhtä linjapolkua, joka olisi ollut parempi kuin se polku jota käytin. Ei silti mahdottoman huono tämä valinta minkä tein.

Tällä välillä tiheikössä olin yhtäaikaa elävän suunnistusblogilegendan SP Fincken kanssa, joka kaarteli aika vauhdikkaan oloisesti tiheässä rinteessä katse rastia hakien. Taisipa huulilta karata pieni manauskin kun rasti ei ilmoittautunut.

Jatkoin eteenpäin ja kiuppasin pururadan (valot eivät olleet päällä) kautta, vaikka olisin voinut rynniä yli suon. Sitten jätin käyttämättä yhden oikaisupaikan ja “lenkkeilin” pururataa kohti viitosta. Näissä kohdin muutama minuutti tuli tappiota, mutta tuli nyt sitten käytettyä polkua. Aivan prikulleen pääsin viitoselle.

Kuutoselle tietä hyödyntäen ja hienosti kallion laen kautta rastille pudottaen. Tuntui todella hyvältä tämän välin sujuminen.

Seiskalle ihan ok, hiukan kiersin rinnettä pitkin, mutta sain sitä kautta ainakin varmuutta missä kuljin. Rastilla oli juomapiste ja henkilöstä tuntui käyvän aika intensiivisesti paikallisia tapahtumia läpi.

Kasille pikku pätkä tietä ja sitten suunnalla mäelle. Pieni koukku ja rastille.

Ysille löysin polkua alle ja taas mäen päälle suunnalla. Siellä meni hiukan ohi rastin, mutta osasin korjata välittömästi.

Kympille ihan ok polkua hyödyntäen, yksitoista melko ok ja kaksitoista.

Sitten alkoi tulla jo hyvänolontunne ja kolmelletoista huolimattomasti  ja sitä jouduin koukkimaan muutaman hetken. Siinä meni yksi sija. Aijai.

Sitten pinkaisu maaliin ja kaikki leimat löytyivät. SP oli jo ehtinyt haastatteluun ja kehuskeli siellä ratamestaria.

Jäähallille suihkuun ja se oli siinä.

Kilpailuun pitää olla ihan tyytyväinen, vaikka pientä parannettavaa jäikin. Koskaan ei muistaakseni kisat ole menneett täydellisesti ja nyt sai olla erityisen tyytyväinen siihen, että isoa pummia ei tullut missään. Monelle niitä tuli, esim. juuri Portinille ja Heinarolle.

Ennakossa peräänkuulutin urien käyttöä ja malttia. Aika hyvin pystyin menemään prinsiippien mukaisesti, mutta maltti hiukan loppui lopussa. Eikä urien ja teiden käyttökään ollut ihan sataprosenttista. Mutta hyvä näin.

Reitti löytyy tästä.

Kisan jälkeen ajoin McDonaldsin Drive-inniin ja tilasin pienet yöpalat. Menin nauttimaan eväitä erään huippuseuran huoneeseen, jossa oli varsin intensiiviset analyysisessiot käynnissä monen tietokoneen voimin.

Aamulla sitten kohti kotia. Koutsi oli kyydissä ja kun lähdettiin ennen aamupalaa, niin käytiin taas Korian ABC:lla aamiaisella. Siellä olikin varsin kilpailukykyiset aamupalat tarjolla puurosta pekoniin.

Hienoa oli, ens kauella sitten taas vuorenvarmasti Sm-yö ohjelmassa.

Nyt olisi kausi siinä mallissa, että Jämin suunnistusmaraton ja Raatojuoksu ovat ainoat kisat ohjelmassa. Halikko jäänee muiden kiireiden vuoksi väliin.

 

Sm-yön ennakko

Lauantaina suunnistetaan Kuusankoskella yösuunnistuksen SM-kilpailut. Olen ilmoittautunut ensimmäistä kertaa mukaan. Fakta on, että kokemusta yösuunnistuksesta ei ole hirveästi. Viime vuonna suunnistin muutaman OK Raseborgin laatuharjoituksen. Tänä vuonna olen ehtinyt kolmeen yöharjoitukseen, joista keskimmäinen meni sujuvimmin ja viimeinen päättyi ennenaikaiseen kotiinlähtöön.

Lauantaina on luvassa haasteita, sillä rata H40-sarjassa on lähes 9 km pitkä. Maasto on lausuntojen perusteella osin hyväkulkuista, osin tukkoista taimikkoa, joka kuulostaa pahalta. Vaarallisia tilanteita on luvassa liukkaiden avokallioiden muodossa. Märkääkin tulee kuulemma olemaan.

Vanhan kartan perusteella alueella on runsaasti kulku-uria sekä polkuja. Tilasin kartan järjestäjiltä muutamalla eurolla, eihän tuosta netissä olevasta kuvasta paljon näe. Alueen keskellä on iso suoalue, joka tullaan ylittämään vähintäänkin kerran. Lähtöpaikka on hyvinkin tarkasti selvillä lähtöviitoitus-kartan perusteella. Samoin maali. Olen myös hahmotellut mahdollisia radan kiertosuuntia. Ja miten mahdollinen pitkä väli voisi mennä.

Yösuunnistuksessa teknologia näyttelee isompaa roolia kuin päiväsuunnistuksessa. Olen testaillut otsalampun akun kestoa, jotta tiedän koska valo loppuu. Mahtoiko naapurit ihmetellä testin aikaan, että onko ufo laskeutunut takapihalle?

Tavoitteena on päästä kisa läpi ja välttää suuria virheitä. Sen verran on lamppuja liikkeellä, että tunnelma pimeässä metsässä lienee sekin ensikertalaiselle kokemisen arvoinen.

Prinsiipit ovat:

 • maltti, rauhalliset suunnitelmat

• urien ja polkujen hyödyntäminen

• maltti, tarkka toteutus

Näin siis teoriassa. Miten oikeasti kävi, on selvillä myöhään lauantai-iltana.

On muuten kisojen ratamestarilla hieno blogi.