Yösuunnistusta ja Oravatonnia

Keskiviikkona oli jälleen yösuunnistuksen aika. Kävin ensin Tampereella työmatkalla ja ehdin juuri hämärän rajamailla takaisin Raasuporiin. Tapahtuma oli OK Raseborgin avoimet mestaruuskisat Undermalmissa. Yösuunnistus sujui varsin hyvin, hakuja ei tullut lainkaan. Ehkä pari hitaahkoa reitinvalintaa vain. Reitti löytyy tästä.

Torstaina oli koululaisten suunnistuskisat, joista tuli pari mestaruutta perheeseen. Sitten illalla oltiin poikien kanssa tivolissa Tammisaaressa.

[AFG_gallery id=’29’]

Lauantaina oli ohjelmassa ensin koulun liikuntapäivä urheilukentällä. Koululaiset kokeilivat erilaisia lajeja ja näyttivät olevan varsin innokkaalla mielellä urheilemassa.

Lauantai-illan päätteeksi siirryttiin Varsinais-Suomeen mökille aivan Oravatonni-maaston viereen. Illalla pikainen iltauinti mereen ja täytyy sanoa, että veteen oli heitetty kylmä kivi jos toinenkin.

Kilpailupäivä valkeni sateisena. Siirryttiin kilpailukeskukseen, jossa varsin nopeasti havaittiin, että kumisaappaita ei olisi kannattanut juuri tänä viikonloppuna unohtaa kotiin. Kilpailukeskus meni varsin nopeasti liejuksi. Vettä tihuutti ja diskomusiikki soi, oltiinhan nuorisokisassa. Noh, diskomusiikki soi edellisenäkin viikonloppuna pappojen SM-kisoissa.

Silti suunnistettiin tietty, eikä keli metsässä ollut mitenkään erikoisen huono. Poikien suoritukset ensin, vähän vaihtelevasti meni heillä.

Lähdössä samaan aikaan karsinassa oli Janne Salmi, joka tuli varsin viime tingassa paikalle ja muut kilpailijat jo hätääntyivät ehtiikö maailmanmestari ajoissa valmiiksi lainkaan. Lähtöpaikalla näkyi myös innovatiivisia asuja. Esimerkiksi jätesäkistä saa kätevästi kertakäyttöisen sadeasun puhkomalla reiät käsille ja päälle. Asusteen viimeistelyn voi hoitaa esimerkiksi ilmastointiteipillä.

Kisa lähti käyntiin melko hyvin, pitkähkö ykkösväli sujui hyvin aluksi, mutta ei lopuksi, eli vedin ykkösestä ohi ja kaarsin takaisin. Kuten tv-lähetystem selostuksistakin on usein kuultu, virhettä seuraa usein se toinen. Lähtösuunta kakkoselle olikin luvattoman huono ja tein pitkän kaarroksen. Sitten sujui  muutama rastiväli vähän paremmin, pieni koukku tuli vielä ja taas hyvin monta väliä. Alkuvaiheessa rata kaarteli hienolla tasaisella avokallioalueella, jossa eteneminen oli helppoa.

Peltoa ylittäessäni peura juoksi täpöllä vastaan. Monta rastia meno taas hyvin, mutta lopussa muutama rasti kun oli enää jäljellä niin pummailin vielä yhtä rinnerastia ja siitä sitten kohtia maalia. Rinteessä pyöriessäni “tapasin” vanhan seurakaverin Hannun.

Eli kisa meni haparoiden noin niinkuin suunnistuksen puolesta. Fyysisesti oli hyvä päivä, juoksi kulki ja kun maasto oli aika tasaista ja ilma varsin happirikasta niin mikäs siinä oli juostessa.

Kilpailukeskuksessa jaettiin jo palkintoja kun tulin maaliin. Vaihdoin vaatteita niin, että seisoin nilkkoja myöten liejussa. Lopulta ei ollut kovinkaan suurta eroa “puhtailla vaatteilla” ja kisavaatteilla.

Autolla pääsin juuri ja juuri pois parkkipellolta. Kakkosta silmään ja tasaisella kaasulla luistellen.

Mökillä oli hieno mennä saunaan vetisen kisan jälkeen. Uinti sai nyt tällä kertaa jäädä.

Oli kolmas Oravatonni jossa oltiin. Erittäin hyvä tapahtuma. Panostus on nuorissa, pääsarjoina 16-vuotiaat. Showmeininkiä tuo tiivis kilpailukeskus, yleisörastit, kannustuskilpailu, lähtö kilpailukeskuksesta ja niin edelleen. Ensi vuonna taas.

Oravatonnin koukerot tässä. Ja kuvia tässä.

Huomenna olisi yösuunnistusharjoitus Talmonmäessä ja lauantaina SM-yö.

SM-keskimatka ja yösuunnistusta

Tiistaina oli mahdollisuus yösuunnistusharjoitukseen, kun HiKi-rastien kolmen yösuunnistusharjoituksen sarja pyörähti käyntiin. Paikkana urbaani ympäristö, eli Harju laajoine polkuverkostoineen.

Olin paikalla noin kahdeksalta, mutta pimeää sai vielä odotella hetken. Yösuunnistus oli tietty erittäin mukavaa ja sujuikin kohtuullisesti. Parilla rastilla oli erittäin suuria ongelmia, mutta “oli siellä muitakin”. Lopussa olin vielä sen verran huolimaton, että jätin viimeisen rastin kokonaan käymättä. Väliäkös sillä näin harjoituksessa, vaikka hylsyä pukkasi. Mukava oli juosta välillä tällaista polkumaastoakin. Gepsi löytyy tästä.

Perjantaina lähdettiin SK Kangasalan järjestämisvastuulla olleen SM-keskimatkan kisareissulle Tampereen-Kangasalan suuntaan. Majoitus oli Tampereella ja käytiin siellä myös ilta-uinnilla. Tankkasin hotellin ravintolassa helposti sulavalla ruoalla, eli pippuripihvillä. Pihvi oli hyvin valmistettu, joka ei suinkaan ole itsestäänselvyys ravintoloissa.

Kisapäivä “valkeni” synkkänä ja sateisena. Oltiin aamiaisella jo ennen seitsemää. Söin puuroa ja jätin tällä kertaa mustatmakkarat ja pekonit väliin. Noname-asut paljastivat, että paikalla oli muutama muukin suunnistaja.

Vein pojat kyläilemään ja suuntasin auton nokan kohti kisapaikkaa. Pysäköinti oli mainiosti kilpailukeskuksen vieressä, mutta parkkipelto tuntui uhkaavan pehmeältä. Autot  liukastelivat parkkiin. Ajattelin, että rankkasade aiheuttaisi pellon pehmenemisen ja muutama sata autoa odottaisi traktorihinausta poislähtiessä. Kilpailukeskus oli kurainen, mutta ei niin kurainen kuin viime vuoden kisassa.

Ensin sitten karsintaan. Aika pitkä ykkösväli ja menin aika hitaasti. Ykköselle hivenen kaartaen, mutta periaatteessa suoraan. Kakkoselle vielä pitkä väli. Oli olevinaan hyvä turvallinen suunnitelma, mutta ratkaisevalla hetkellä eli kun piti suunnata rastille, juoksinkin ihan väärään pisteeseen. Muutaman minuutin pyörähtelyt siellä ja tiesin, että kisaa ei pelasta enää mikään. Seuraava rasti löytyi helposti, sitä seuraavasta menin ohi. Ei oikein ollut enää keskittymistä suorituksessa. Seuraavalla välillä ajauduin sivuun ja huomasin, että kompassissa oli ilmakupla. Mietin, onko siitä enää mihinkään. Jotenkin sitten vain maleksin pois metsästä. Ankean taaperruksen käppyrä tässä.

Väliajalla ostin Neonsportista uuden kompassin ja se tuntuikin heti jämäkämmältä. Moskovalaisia kompasseja oli tarjolla, mutta missään ei ollut kiinteää neulaa, joten ostin vaan uuden Silvan. Sanottakoon, että Silvan peukut on ihan hyviä, mutta varmaan kolmeen kompassiin on minulla ilmestynyt ilmakupla.

Kävin myös syömässä kisaravintolassa hiukan pastaa. Siellä puheltiin astmakohtauksista ja rytmihäiriöistä, mutta “silti on pakko kilpailla”.

[AFG_gallery id=’28’]

B-finaalin lähtö oli kauempana. Isoissa ryppäissä lähdettiin liikkeelle, uusi kompassi peukalossa. Ykkösväli oli taas aika pitkä, menin todella tarkasti suunnalla ja karttaa lukien ja suoraan rastille. Siellä oli äijiä seisoskelemassa kumpareilla kartta auki. “Mä etsin vieläkin ykköstä”-kuulin. Kysyttiin, “pystytkö yhtään sanomaan missä ollaan”.

Suunnistus sujui tässä kisassa ihan eri malliin kuin karsinnassa. Tiesin koko ajan tarkasti missä menin. Suo, soiden välinen kaistale, nyt olen tuossa mäellä ja rasti on siinä. Maasto oli hienoa ja hyvin juostavaa, välillä oli vähän ryteikköä. Lopussa tein yhden kenties minuutin virheen, kun säntäsin väärälle rastille. Siinä meni yksi sija.

Mutta tämä kisa oli yksi parhaimmista tällä kaudella. Olisi aika arvokasta tietää, miksi tässä kisassa tuon karsinnan jälkeen sain suunnistuksen eli ennakointi-havainnointi-myllyn sellaiseen malliin, jossa todella voi puhua suunnistuksesta eikä juoksentelusta metsässä. Suunnistus oli todella hyvin “edessä” ja jarruttelin epävarmoissa kohdissa ja kiihdyttelin varmoissa paikoissa. Käppyrä tästä kisasta täällä.

Sitten vain pesupaikan (lämmin vesi) kautta kotimatkalle. Hyvät fiilikset. Hieno oli maasto ja radat, hyvät järjestelyt.

Ensi viikolla sama meno jatkuu. Yösuunnistusta ja viikonloppuna yksi kauden parhaimmista tapahtumista, eli “nuorisolle suunnattu” Oravatonni. Siellä pääsarjat ovat nuorten sarjoja ja  ratasuunnittelukin on tehty nuorten ratoja silmälläpitäen.

Yösuunnistuskauden alku ja HPV kansalliset

Kun sain maanantairastiruljanssin pulkkaan, huomiota voi taas alkaa kiinnittämään omiin suunnistuksiin. Lauantaina tein vielä ratamestarihommia sen verran, että tein pienen, muutaman rastin radan helpon Göleen. Siellä käytiin poikien kanssa ensin päivällä harjoittelemassa suunnistusta ilman RR-nauhaa.

Illalla mentiin sitten vanhimman pojan kanssa kokeilemaan yösuunnistusta. Samalla otettiin rastit pois. Hienosti meni yöharjoituskin. Noin kello 21 oli jo pimeää, ilma oli melko lämmin eikä satanut. Lamput valaisivat hyvin ja poika löysi rastit hienosti, itse varmistelin vaan perässä.

Tänään pyörähti syksyn kansallisten putki käyntiin HPV:n kisoilla Rinnekodin maastossa. Kyse oli ns. pikkukansallisista, oliko alle 300 suunnistajaa. Maasto oli todella tiukka. Oli korkeuseroja, vihreää, kaatuneita puita, ryteikköä. Kisa meni todella huonosti. Leivoin heti helppoa ykköstä, eikä suunnistus sen jälkeen hirveästi parantunut. Koko ajan oli epävarmaa ja tuli isoja ja pieniä virheitä. Kartan lukeminen oli heikkoa ja suunnistus oli jaloissa. Ei tästä kisasta sen enempää. Ilonaiheen tässä kisassa tarjoili vanhempi poika, joka juoksi sijalle viisi, pronssiin eroa jäi aika vähän.

Nyt huomio alkaa kiinnittymään yösuunnistuskauteen. Kolme yöharjoitusta olisi bookattuna ennen SM-yötä ja ehkä vielä omatoimista yösuunnistusta Gölessä tms. Ensi viikon huipputapahtuma on myös keskimatkan SM-kisa Kangasalan suunnalla.

Ruokarintamalta pieni maininta eilisestä kanttarellikastikkeesta.

Kuntosuunnistustapahtuma suunnistuskulttuurin kulmakivenä – ratamestarin blogi

Johdanto

Tämän viikon maanantaina olin päävastuullisena Karjaan Uran maanantairasteilla. Kuntorastit, tai “iltarastit” ovat keskeinen instituutio suomalaisessa suunnistuskulttuurissa. Suunnistusliiton tilastojen mukaan kuntorastitoimintaan osallistui vuonna 2011 yhteensä  noin 50 000 – 60 000 suunnistajaa, tapahtumia järjestettiin 3700 kappaletta ja tapahtumia on järjestämässä 260 seuraa ympäri maata (Liimatainen 2012). Kyse on siis varsin laajasta toiminnasta, joka ei välttämättä ole niin näkyvää, koska tapahtumat järjestetään suurelta osin metsien kätköissä.

Perusedellytyksiä kuntorastien järjestämiseen ovat tietenkin kartoitettu maasto ja toisaalta maanomistajan lupa järjestää tapahtuma. Tämän jälkeen kaikki lähtee seurojen talvella tehtävästä kausisuunnittelusta, jolloin valmistuu kalenteri järjestettävistä kuntosuunnistustapahtumista. Valtakunnallisesti kuntosuunnistustapahtumat kootaan Suunnistusliiton ylläpitämään kuntosuunnistuskalenteriin. Vaikka kalenterin tekniikka on hivenen vanhanaikaista, siitä on helppo tarkistaa, onko esimerkiksi kesälomanviettopaikan tai työmatkan varrella kiintoisia suunnistustapahtumia. Seurat ilmoittelevat tapahtumista verkkosivuillaan, alueet kokoavat alueen tapahtumia yhteen.

Case: Maanantairastit Harabölessä 3.9.2012

Suunnittelu alkoi omalla kohdalla keväällä-kesällä, jolloin tutustuin maaston samoilemalla alueella. Kartalle alkoi hahmottua alustava suunnitelma radoista, miten päin radat kiertävät ja minne rasteja suurin piirtein tultaisiin sijoittamaan. Maasto oli todella hyvä, parin vuoden takainen SM-kisojen maasto.

Seuraavassa vaiheessa oli olemassa alustava luonnos radoista ja oikeista rastipisteistä. Piirtelin ratoja OCAD:illa. Kiersin ratoja maastossa ja paikansin rastipisteitä. Pienipiirteisessä maastossa rastipisteiden hahmottaminen ei suinkaan ollut aina helppoa. Ja rastipisteiden oikeellisuus on suhteellisen tärkeä pointti suunnistustapahtumassa. Muutaman pisteen kanssa meni pidempikin tovi sitä ihmetellessä, että ”onkohan tämä tämä”. Epämääräisiltä tuntuvat rastipisteet vaihdoin parempiin. Kommentteja ratoihin ja rastipisteisiin tuli myös seuran pääratamestarilta. Kävin vielä pari kertaa katselemassa muutamia pisteitä ja tein vielä joitakin muutoksia ratoihin ja pisteisiin. Yhdistin maastossa käynnin mustikoiden poimimiseen. Merkitsin nämä maastossa kulkemiset ”vaellukseksi” harjoituspäiväkirjaan. Juoksin myös ratoja ja merkkasin nämä oikeaksi suunnistusharjoitukseksi.

Lopulta olin siinä vaiheessa, että radat ja rastipisteet olivat valmiita, juuri tapahtumaa edeltävänä viikonloppuna. Sunnuntaina vein rasteja metsään. Tämä työ oli helppoa, koska kaikki pisteet olivat jo tuttuja. Työmäärän helpottamiseksi ratamestarikollega vei vielä osan rasteista. Sunnuntain aikana kaikki kaukaisimmat rastit olivat metsässä.

Maanantaina samaan aikaan kun töissä olevat työntekijät aloittelivat kokouksiaan, suuntasin kohti tapahtumapaikkaa. Laitoin vielä viimeiset lastenratojen lähirastit paikalleen. Rasteja tuli metsään yhteensä 27 kappaletta.

Sitten oli koejuoksun vuoro. Juoksin kaikki sunnuntaina laitetut aikuisten ratojen rastit läpi, tarkistin, että rastit olivat paikallaan ja koodit olivat oikeita. Koejuoksu kesti puolisentoista tuntia ja sen jälkeen oli varmuus, että kaikki on kunnossa.

Sitten kotiin muutamaksi hetkeksi. Iltapäivällä auton nokka taas kohti tapahtumapaikkaa. Laitoin opastuksen. Opastus onkin syytä laittaa huolellisesti paikalleen, jotta suunnistajat löytävät perille.  Sanottakoon muuten, että se missä seurat voisivat skarpata kuntorastitoimintaansa, on tapahtumapaikkojen sijaintitietojen esillepano. Harva seura hyödyntää esimerkiksi Google Mapsin mahdollisuuksia. Sijaintitietona ”tie xxx” on aika yleisellä tasolla ilmaistu, eikä varsinkaan vieraspaikkakuntalaiselle kerro riittävästi.

Kun opastus oli paikallaan, laitoin kartat valmiiksi ja aloin odottaa suunnistajia. Join termospullosta kahvit. Vaikka tapahtuma alkoi kello 17.00 ensimmäiset innokkaat alkoivat tulla paikalle jo hyvissä ajoin ennen. Sää oli mitä mainioin.

Paikalla oli myös harvinaisempia vieraita, suunnistusosaamista Pohjanmaalta. Sinne suuntaan matkasi myös A-radan ykkösen titteli.

Sitten vain kirjasin osallistujia ylös ja myin karttoja. Maaston vaativuuden vuoksi painotus oli ehkä tavallista enemmän lyhyissä radoissa. Välillä oli vähän kiirettä kun samaan aikaa porukka tuli metsästä ja toiset olivat menossa. MTR:n printteri alkoi temppuilemaan ja otin varalaitteen käyttöön. Metsästä palanneet suunnistajat kehuivat maastoa ja sen vaativuutta. Kiiteltiin harjoituksesta, joka tietty lämmitti mieltä kaiken panostuksen jälkeen. Osa suunnistajista oli poiminut reitin varrelta kanttarelleja.

Välillä vihmoi vähän sadettakin, mutta sitten ilma kirkastui taas. Yhtäkkiä kirjanpito ja tyhjentynyt parkkipaikka viittasivat siihen, että juhlat olivat ohi. Parkkirivissä seisoi ainoastaan yksinäinen kanttarellien poimintaan lähteneen suunnistajan auto.

Tapahtumassa oli kaiken kaikkiaan noin 60 suunnistajaa. Epävarma keli, edellisen viikonlopun isot kisat ja kaukainen järjestämispaikka verottivat kenties hieman osallistujia.

Laitoin kamat kasaan, repun selkään ja lampun päähän ja suuntasin maastoon hakemaan rasteja. Tavoitteena oli kerätä kohtuullinen määrä rasteja pois, ettei seuraavaksi päiväksi jäisi niin paljoa. Ilta tummui ja pelto oli sumuinen, laitoin lampun päälle. Pimeässäkin rastit löytyivät hyvin. Tavoite rastien keräämisen osalta täyttyi, paluumatkalla keräsin vielä opasteet pois.

Seuraavan päivänä oli ohjelmassa vielä loppujen rastien haku. Hakkuuaukealla tallasin kyykäärmeen päälle, en jäänyt katselemaan miten käärmeelle kävi. Sain tältä reissulta vielä juoksuharjoitusta 4.6 km keskivauhdilla 10 min/km.

Toimitin MTR:n ja kirjanpidon tulospalvelusta vastaavalle ja järjestelin kalustoa hiukan. Rastiliput kuivumaan autotalliin.

Sen pituinen se. Laskeskelin, että ”työtunteja” kului varmaan noin 20. Merkittävä osa tunneista oli kuitenkin monessa mielessä hyödyllistä. Tuli suunnistusharjoitusta, fyysistä harjoitusta, raitista ilmaa ja mustikan poimimista ratamestaritöiden lomassa. Tärkeää oli se, että missään vaiheessa ei ollut kovinkaan suurta kiirettä. Kiire olisi syönyt motivaatiota ja johtanut mahdollisesti virheisiin. Korostettakoon, että kaikki hommat olivat mieluisia.

Lopuksi

Osallistujajoukko kuvasi hyvin suunnistuksen lajiluonnetta. Samassa tapahtumassa oli ikäluokkien parhaimmistoa ja kuntosuunnistajia. Ratoja kiersi lapsia sekä eläkeläisiä. Paikalla oli myös Suunnistusliiton toimitusjohtaja, jolla oli oman suorituksen jälkeen aikaa kuunnella, mitä mieltä kenttä on lajin kehittämisestä. Ihan joka lajissa tällainen osallistujien moninaisuus ei toteudu.

Kuvia joita laitoin Karjaan Uran galleriaan.

[AFG_gallery id=’27’]

Sprinttiä Ikeassa

Tiistaina oli taas harvinaista herkkua tarjolla eli OK Raseborgin harkka ja siellä A-rata. Mukava oli tietty päästä reeniin, mutta radalla oli aika paljon rytöä, ei ollut mitään samettisen pehmeää baanaa jota olisi ollut kiva juosta. Aika rankkaa korkeuseroa myös. Pari virhettä tuli, reitti on Domassa. Hyvä treeni kuitenkin. Hiukan heikotti lopussa, työpäivä ja salaattilounas ei ehkä ole hyviä eväitä tällaiseen vetoon.

Perjantaina oli vuorossa tätä tämän hetken hittitreeniä, eli polkujuoksua Gölen ympäri. Pari kierrosta juoksin hienossa kelissä ja lähes 10 km siitä tuli.

Eilinen päivä meni Vantaankoskella jalkapallokentän laidalla. Nousevat ja laskevat lentokoneet jylisivät kentän yllä noin parin minuutin välein. Meidän joukkue voitti kaikki pelit, eikä ollut edes tiukkaa. Makkaran kurssi oli 2 e, joka on korkein hinta, mitä suunnistuskisoissa tai jalkapalloturnauksissa on tänä vuonna nähty. Makkaralaatu oli kuitenkin joku tavanomaista lihaisampi sortti, ehkä se selittää hintaa.

[AFG_gallery id=’26’]

Kesken pelien kävin Ikeassa kun aikataulut olivat vähän tiukat. Siellä huomasin, että Ikeassa käymisellä ja suunnistuksella on paljon yhtäläisyyksiä. Mennään kovalla kiireellä ostoslista/kartta kädessä ja etsitään ostoksia/rasteja. Veto Ikeassa meni hyvin, kaikki rastit löytyivät, yhtään koukkua, pummia tai hakua ei tullut. Kerran kysyin myyjältä, “missä ollaan”. Ulos vielä emit-tarkistuksen/itsepalvelukassan kautta. Siinäkin oli yksi ihminen saatu vähennettyä kun  on korvattu ihminen koneella.

Pelin jälkeen käytiin McDonaldsissa ja nähtiin eGamesista palaavia suunnistajia (Sibbo Vargarna). Sinne ei nyt tänä vuonna päästy. Illalla vielä 11 km juoksua reippaassa vesisateessa kengät vettä hölskyen.

Tänään kävin heti aamusella nakkaamassa tusinan verran rasteja metsään huomisia maanantairasteja verten. Taas oli hienoa keliä.

Ajattelin bloggailla ratemestarijuttuja vähän erikseen tuossa ensi viikolla.

Norttia olen katsellut, ihan ok lähetystä. Sprinttikin ja keskimatka tietty. Ei ne suomalaiset menesty hevillä.