Tosiaan eilen oltiin Espoossa katsomassa omalta kohdalta kauden viimeistä jääkiekkomatsia. Vaikka Blues selvittäisikin maanantaina tiensä jatkoon, tuskin enää tule mentyä. Ja tunnetusti pääkaupunkiseudulla ei muuta jääkiekkotarjontaa enää tässä vaiheessa kautta ole. Kauden aikana on tullut nähtyä matsit Jokerit-TPS, HIFK-Jokerit, Ässät-Ilves, HPK-Ässät ja nyt tämä Blues-Lukko.
Vaikka omat urheiluharrastukset viittaavat enemmän kestävyysurheilun suuntaan, viime vuosina olen ollut innostuneempi jääkiekon seuraamisesta, koska peleissä on mukava käydä poikien kanssa tai katsella pelejä telkkarista. Kommentointi ja asiantuntija-analyysit ovat tv-jääkiekon suola ja tällä saralla omat suosikkini TV:n puolella NelonenPro:lla ovat Aleksi Valavuori, Karri Kivi ja Tuomas Grönman.
Viihteen näkökulmasta muut lajit eivät juuri pysty tarjoamaan samanlaista tunnelmaa kuin jääkiekko parhaimmillaan. Aäripään vaihtoehto, joskin omalla kohdallani varsin kilpailukykyinen, on vaikkapa suunnistuskilpailun seuraaminen gps-seurannan ja online-tulosten sekä mahdollisesti jonkinlaisen (katkeilevan) netti-tv lähetyksen myötä.
Bluesin liput liehuvat Barona-Areenalla.
Eilinen matsi oli ehdottomasti kauden paras livenä nähty peli. Pelin panokset olivat kovat ja sarja oli edennyt tasaisesti vuorovoitoin. Barona-Areenan tunnelmaa on toisinaan arvosteltu latteaksi, mutta eilen tunnelma oli katossa Bluesin faniklubin lähes jatkuvan laulun ja kannustuksen myötä.
Lukon fanikerho Raumam Boja oli saapunut paikalle varsin runsaslukuisena, mutta he eivät pystyneet kilpailemaan äänenkäytössä paikallisten kanssa, tai ainakin siltä tuntuu kun istuimme kotijoukkueen fanikatsomon vieressä.
Tunnelma jäällä oli myös kireä, joka näkyi Lukon Teemu Nurmen ja Bluesin Tommi Huhtalan keskinäisenä kähinänä heti avauserässä. Tämä taistelu päättyi ikävällä tavalla Nurmen taklattua Huhtalan “puun takaa” siihen kuntoon, että pelin jatkaminen ei ollut mahdollista. Uskon, tai ainakin haluan uskoa, että Nurmi ei ollut tarkoittanut “tööttiään” aivan näin kovaksi, sen verran epäuskoisen ja järkyttyneen näköisenä pelaaja marssi suihkuun. Vahinkoteoriaan viittaa myös herrojen keskinäiset “sukulaissuhteet”.
Pakostakin mieleen muistui kuitenkin se, että juuri Huhtalalla on syntilistallaan Lukon pelaaja Tommi Kovasen uran päättäminen laitataklauksella. Satuin olemaan tuossakin pelissä paikalla Raumalla. Vaikea on unohtaa sitä “katsetta” joka hämärän rajamaille vaipuneella Kovasella oli, kun häntä talutettiin kahden miehen voimin pukukoppiin. Ja tämä taklaus ei ollut vahinko.
Nämä tapaukset ovat se vastenmielinen osa jääkiekkoa. Vaikka tietynasteinen “kovaa pelaaminen” kuuluukin peliin, kukaan normaali ihminen ei nauti katsella tilanteita, joissa pelaajaa vahingoitetaan. Ja näitä esimerkkejä valitettavasti riittää.
Mutta eilinen peli oli siis tiukka ja eteni jatkoerään ja melkein senkin loppuun saakka. Pelissä oli hieno draaman kaari, joskin Lukon kannattajan kannalta loppuratkaisu oli väärä.
Blues meni ensin johtoon 2 sekuntia ennen ensimmäisen erän päättymistä. Lukon pelatessa 5 minuutin alivoimalla edellä mainitun taklauksen vuoksi, Gagnon pääsi karkumatkalle ja veivasi pelin tasoihin. Peli jatkui tasaisena ja tilanteita oli puolin ja toisin. Jatkoerässä Bluesin pelaaja pääsi lähes kahden maalivahdin kanssa, mutta Lukon maalissa Ryan Zapolski torjui. Ennen jatkoerää katsomossa nähtiin muuten myös raumalaisten puhaltelevan uimaleluja käyttökuntoon.
Itse ratkaisu oli dramaattinen. Jatkoerässä Lukolla oli ensin todella vahva pitkä pyöritys, jossa Blues ei moneen minuuttiin päässyt kiekkoon kiinni lainkaan. Tämän jälkeen Blues otti aikalisän. Aikalisän jälkeen Blues pääsi peliin takaisin mukaan. Pisteet valmentajalle, joka otti aikalisän. Espoolaiskatsomo äityi kannustamaan aikaisempaakin voimakkaammin kotijoukkuetta “tavallistenkin” espoolaistenkin yhteyssä “Espoo-Espoo-Espoo” lauluun. Ja yhtäkkiä kaikki oli ohi Bluesin Pöystin tehdessä ratkaisevan maalin ja siirtäessä ratkaisuun peliin numero seitsemän maanantaina Raumalle.
Espoolaisten jäädessä hurraamaan, livahdimme nopeasti autolle ja vältimme näin pahimman ruuhkan. Kävellessämme autolle, nuorempi poika, joka oli sonnustautunut Lukko-paitaan, pyyhkäisi vaivihkaa silmäkulmaansa.
Ensi kaudella sitten uudet pelit. Yhtenä juttuna ainakin yksi Jokereiden KHL-peli, joka tuo oman uuden mausteensa suomalaiseen jääkiekkokulttuuriin.







