Mukavuusalueen ulkopuolella

Perjantaisen jääkiekkomatsin jälkeen viikonloppu jatkui varsin vilkkaissa merkeissä. Käytiin katsastamassa Billnäsin keskimatkan kilpailupaikkaa alkuperäisenä kilpailupäivänä. Lunta oli tulvillaan.

 

 

Lauantaina kävin juoksemassa sellaisen pidennetyn Billnäsin lenkin, pituudeltaan noin 12 km. Vähän tahmeaa oli, sykkeet olivat korkealla ja fiilis alhaalla. Sellaiseta väkinäistä puurtamista. Juoksin asvaltilla kun oli sulaa. Sannäsin lenkillä olisi ollut loskaiset kelit ja ajattelin, että mitä turhia.

Sitten tänään oli vuorossa pyöräilykauden avaus. Ajattelin ensin ajaa edestakaisin Pohjan tietä pari tuntia mutta innostuin sitten ajamaan Fiskarsin-Anstskogin-Mustion lenkin. Reitin käppyrä ja data on täällä. Keli oli kylmä, märkä ja tuulinen, eli ulkopuolella sen mukavuusalueen. Tuli kuitenkin ajettua kunnon lenkki, eli noin 55 km ja vajaa 3 h siinä meni. Tunturi oli hyvässä virityksessä ja erityisen tyytyväinen olin uusiin Schwalben renkaisiin, jotka toimivat hienosti myös asvaltilla karkeasta kuvioinnista huolimatta.

Jatkossakin ohjelmassa tulee olemaan sunnuntain pitkä lenkki nimenomaan pyörällä, koska jalat kestävät huonosti juoksun iskutusta. Tuntuu siltä, että akillesjänne kestää kyllä parisen lenkkiä viikossa, turha sitä on sen enempää rääkätä. Valmentajan kanssa haettiin linjauksia harjoitteluperiaatteille tästä eteenpäin.

Se on sitten viikko Uran leiriin Kisakeskuksessa ja toinen kilpailukauden avaukseen Silja-rasteilla. Paimiossa on varmastikin melko haastavat kelit, lunta ja vettä.

Tuli  muuten mieleen, että tuo lumen sulaminen on ollut aika keskeisessä roolissa tässä blogissa viime aikoina. Yritän keksiä jotakin dynaamisempaa jutun aihetta tulevaisuudessa. Ehkä  myös uusi kamera (Canon EOS 550 D) syventää blogin visuaalista antia.

Playoff tunnelmaa

Eilen oltiin tosiaan Barona-Areenalla katsomassa peliä Blues-Jyp. Nyt voi sanoa, että jääkiekko tarjosi viihdettä koko rahan edestä. Maaleja tuli runsaasti ja koko ajan, peli oli tasainen ja vauhtia riitti. Ja hallissa oli tunnelma katossa kun kotijoukkue vei peliä ja voitti lopulta 4-3. Draamaa lisäsi tietty vielä se, että JYP runkosarjan ylivoimaisena voittajana on otteluparin itseoikeutettu ennakkosuosikki.

Tähän oli hyvä lopettaa jääkiekkokausi paikan päällä seuraamisen näkökulmasta. Sen verran on muuta ohjelmaa lähitulevaisuudessa ja lippujakin vaikea saada näihin peleihin.

Lajista toiseen sitten. Tänään mennään katsomaan Billnäsin keskimatkan (22.4.) kilpailukeskuksen paikkaa talkooporukan kanssa. Kilpailunhan piti alun olla tänään, mutta lumitilanne on edelleen haastava.

Pitäisi myös suunnitella ensi viikonlopun leirin ohjelmaa. Sielläkin lumi tulee edelleen haittaamaan suunnistusharjoituksia, mutta pitää yrittää keksiä muuta.

Tänään pitäisi heittää lauantain vakiojuoksulenkki 12 km ja huomenna pidempi lenkki joko pyörällä tai hiihtäen.

Talvi jatkuu talvisena

No niin. Talvi sen kun jatkuu. Lauantaina käytiin Varsinais-Suomessa ja keskeisillä suunnistuspaikkakunnilla Salossa, Paimiossa ja Mynämäellä oli hanget korkeat nietokset. Jäällä voi huoletta liikkua, metrin verran oli jäällä vahvuutta.

Hienot hankikannot on kuitenkin. Siksi tänään lounas kuitattiin makkaranpaistolla läheisellä laavulla.

Hienoa oli myös hiihdellä tänään. Kävin Västerbyssä parin tunnin aamulenkillä (ladulla jo kello 7.30 kellonsiirrosta huolimatta). Siellä sitten hiihtelin ristiin rastiin. Tuttua maastoa OK Raseborgin kansallisista. Hiihtelin myös jäällä, ks. reitti täältä. On muuten hieno tuo Attackpointin gps-härpäke. Ja ennenkaikkea käytettävyys ja toimivuus on huippuluokkaa.

Sen verran kuitenkin pitää alkaa suuntautua kesäisempiin lajehin, että hankin uudet kumit pyörään. Aikaisemmin olen ajanut Nokian renkailla, ne tuntuvat kuluvan aika nopeasti eikä pistosuojaus ole kovin hyvä. Tällä kertaa päädyin Urheiluaitan asiantuntevalla opastuksella Schwalben “Black Jack” renkaisiin. Asensin ne tänään ja tositoimet alkavat heti kun on keli antaa myöten ja hiihto on ohi.

Varusteista puheenollen, hommasin tässä jokin aika sitten maastojuoksukengät (ks. kuva). Mallii on Salomon XA Pro 3D Ultra GTX, omien kenkien väritys on hiukan erilainen kuin kuvassa. Alustavasti tuntuvat aivan erinomaisilta. En vielä ole päässyt kunnolla testailemaan kun juoksulenkit taittuvat vielä nastakengillä.

Pari juoksulenkkiä tuli tällä viikolla tehtyä. Keskiviikkona Helsingissä Töölönlahden-Stadionin ympäristössä vauhtikestävyysharjoitus. Siellä oli sen verran sulaa, että pystyi juoksemaan nastoittamattomilla Adidaksilla. Sitten eilen pimeällä pikkulampun kanssa Osmundsbölen-Sannäsin lenkki nastakengät jalassa narskuen. Molemmat erittäin hyviä lenkkejä.

Harjoitussysteemi on nyt sellainen, että 2 juoksulenkkiä juoksen viikossa, joista toinen on vauhtikestävyys-tyyppinen. Lenkkien pituus vähintään 10 km. Sitten pari lenkkiä hiihtoa ja kohta nämä vaihtuu pyöräilyyn. Välipäivät lepoa tai Pilatesta. Näin yritän säästää jalkoja. Sitten kun alkaa suunnistus niin katsellaan vähän toisella tapaa.

1000 km hiihtoa

Tänään kun hiihtelin Lohjalla aamulenkkiä (32 km), tuli 1000 km hiihtoa tällä kaudella täyteen. Pirkan Hiihdon jälkeen hiihtohalut ovat olleet aika pienet, mutta tuon tavoitteen sain sentään suksittua kasaan.

Latua Lohjalla.

Lenkillä näin sellaisen ihmeen kuin tasatyöntöhiihtäjän, joka lykki isotkin mäetkin ylös tasurilla. Sauvat olivat lähes hiihtäjän mittaiset.

Eilen juoksin 13 km lenkin jäisellä ja lumisella metsätiellä. Kengät pitivät hyvin ja oli kaiken puolin hyvä harjoitus. Se kuitenkin on nyt tullut selväksi, että akillesjänne on samassa kunnossa kuin syksyllä. Aika rauhallisesti sen kanssa pitää ottaa, eli juoksua saa olla ohjelmassa vain maltillisesti.

Hyvä harjoitusviikko on takana. Hiihtoa 4 h 13 min, 57 km ja juoksua 2 h 15 min, 22 km. Perjantain lepopäivänä en malttanut levätä vaan tein vähän vielä kuntopiiriä ja Pilatesta. Ei huvittanut yhtään. Yhteensä kuitenkin koko viikolle treeniä 7 h, joka on ihan kohtuullista ottaen huomioon, että tässä on muutakin tekemistä kuin urheilu.

Sain viikonlopun aikana kirjoiteltua myös muutamia viime aikojen reseptejä ylös tuonne yläpalkin reseptiosastoon. Tänään kokeilemani kreikkalainen Aromikas Kana oli onnistunutta. Eilen Gordon Ramsayn ohjeella tehdyt falafel-pyörykät olivat hyviä, mutta eivät oikein pysyneet kasassa…

Lumitilanteen hyvyys on katsojan silmässä. Hiihtäjän näkökulmasta lumitilanne on hyvä kun voi hiihtää, suunnistajan näkökulmasta lumitilanne on huono kun se ei sula.

Tähän liittyen Karjaan Ura päätti tällä viikolla siirtää Billnäsin keskimatkan. Paimion Rastin Siljarastien sivuilla todetaan optimistisesti kevätauringon jo selvästi sulattaneen lunta.

Vantaalla, sauvarikkoja ja Crema Catalanaa

Aikaisemmin tuli jo ilmi, että palautuminen Pirkasta sujui kohtuullisesti. Niinpä tällä viikolla on tullut liikuttua ihan mukavasti:

ti: juoksu 46 min, 7 km

to: hiihto 51 min, 11.4. km

pe: juoksu 1 h 5 min, 10.4 km

la: hiihto 55 min, 11.4 km

su: hiihto 2 h 10 min, 32 km.

Tänään olin Lohjalla hiihtelemässä vähän pidemmän lenkin. Luistelua, ihan ok keli, ei mitään huippuluistoa kuitenkaan. Ensimmäinen kierros rauhallisesti. Toisella kierroksella joku äijä liimautui kantaan majalta – ei mennyt ohi, eikä jäänyt vaikka kiristin vauhtia. Harjulle noustessa, lähellä Marjutin lenkkiä, pitkässä ylämäessä hyökkäsin ja sain jäämään. Loppu sitten hissuttelua taas.

Toivottavasti ainakin ensi viikonloppuna vielä ehtisi tällaisen pidemmän lenkin. Näin saisi 1000 kilometriä hiihtoa täyteen tälle talvelle. Ei ole vastaavia hiihtokilsoja tullut sitten 1980-luvun.

Tämä viikko on ollut tällaista palauttelua. Ensi viikolla alkaa taas vauhtikestävyysharjoittelu 1/viikko. Juoksua vähän lisään, mutta varovasti, jotta ei tule jalkavaivoja. Sunnuntaisin yritän ehtiä pitkän lenkin juosten, hiihtäen tai pyöräillen. Selkä vaan parani Pirkassa, siksi kuntopiirit ja Pilates alkavat taas. Pitää keskustella harjoittelun yksityiskohdista myös Valmentajan kanssa.

Haavereitakin sattui harjoituksissa, nimittäin torstain lenkillä sauvan hihna katkesi ja lauantaina toinen sauva meni poikki (kuva). Onneksi Pirkassa välineet kestivät.

Ruokapuolella oli melko aktiivinen viikko. Lauantaina tein Täytettyjä munakoisoja jogurttikastikkeen kera. (Kasvisruoan kylkiäiseksi paistoin itselleni ison pihvin).

Sitten tänään hiihtolenkin päälle tein Broilerikuskusta vihannesten kera ja jälkiruoaksi Crema Catalanaa. Aika haastavaa on tehdä pääruokien lisäksi jälkiruokia (joissa on “hiukan” vaikeuskerrointa). CC oli ihan ok makuista, koostumus jäi “hiukan” tavoitteesta. Kun ei ollut kaikkia välineitä, esimerkiksi “pientä kaasupoltinta” sokerin karamellisointia varten. Next time eh..

Täytyy jossain vaiheessa kirjoitella urakalla noita reseptejä tuonne ruoka-osioon. Kuvia en viitsi enää ruoista ottaa, koska niiden ottaminen on niin haastavaa, eikä se onnistu kunnolla ilman kunnon kameraa.

Työviikko oli jälleen intensiivinen. Kävin mm. Vantaalla puhumassa eläkeläisten työhön palaamisesta eräässä tilaisuudessa (kuva Vantaalta). Torstaina panostin kulttuuripuoleen ostamalla Children of Bodomin uuden levyn. 

Suunnistuskausi sen kuin lähenee. Siljarastien kilpailukutsu on julkaistu. Kauden avaus siellä sitten.