Vantaa Triathlon 2017

Kilpailukausi jatkuu tiiviinä niin, että kisoja on kahden viikon välein. Tuusulanjärvi Triathlonin jälkeen oli vuorossa Vantaa Triathlon. Tiiviillä kilpailukalenterilla on hyvä hakea kokemusta ja hioa kisarutiineja.


ennen kisaa
Tässä olen saapunut kilpailupaikalle, geelit on teipattu pyörään. 

Saavuin kilpailupaikalle noin 2 tuntia ennen starttia. Hain kisatarvikkeet ja virittelin tavaroita vaihtopaikalle. Juttelin vierustoverin kanssa, jolla oli edessä peräti ihan ensimmäinen startti.

Sen olen huomannut triathlon-kisoista, että vaihtopaikan vierustoveri on se kaveri, jonka kanssa todennäköisesti juttelet kisajärjestelyistä ja muusta ajankohtaisesta.

Sain varusteet kohdalleen ja lähdin rantaan. Katselin naisten uintiosuuden kulkua. Hahmotin lähtöpaikan, toiselle kierroksella lähtemispaikan ja rantaan nousun kohdan. Tähystelin tietenkin myös poijuja. Juttelin paikalla olleen uintivalmentajan kanssa.

Uinti

Ennen starttia porukat kävivät verryttelemässä ja totuttelemassa veteen sivummalla. Vesi oli lämmintä. Suunniteltiin, millä tyylillä kannattaa hypätä lauturilta toiselle kierrokselle. Pelkona useimmilla oli lasien pudottaminen. “Pommi” oli suosittu tyylilaji.

Lähdön hetki koitti. Järjestäjien edustaja kertoi rentoon tyyliin järjestelyistä ja lähdön kulusta. Lähtö tapahtui vedestä. Lähtijät ryhmittyivät melko leveään rintamaan ja tilaa oli mukavasti lähdön tapahduttua. Uitiin kohti poijua. Tilaa oli hyvin, silloin tällöin tuli pientä kosketusta.

Poijulla oli ahtaampaa. Olin ihan sisäkurvissa kiinni poijussa ja kosketusta tuli joka puolelta. Pääsin kuitenkin hyvin kiertämään. Takasuoralla oli taas väljempää. Uinti kulki hyvin. Pyrin pitämään suorituksen rentona ja keskityin hengittämään laadukkaasti.

Seuraavat poijut edessä, jälleen sisäkurvi ja ruuhkaa ja lyhyt suora kohti toiselle kierrokselle lähtöpaikkaa. Uintia, ylös vedestä ja uudelle kierrokselle.

Toisella kierroksella oli hieman väljempää, poijulla taas vähän ruuhkaa. Rytmi sekosi porukassa hieman ja jouduin rauhoittumaan sekä hengittämään syvään, jotta pääsin taas rytmiin.

Takasuoralla uin ehkä hieman oikealle sivuun, en kuitenkaan paljoa. Korjasin linjan suoraan kohti poijua.

Sitten olikin uinti jo loppusuoralla ja noustiin vedestä. Kuulin jonkun huutavan, “29 minuuttia”. Tiesin, että nyt meni hyvin. Ennen kesää olin ajatellut, että 30 minuutin alitus 1500 metrillä on hyvä suoritus ja tämän kesän tavoite. Mahdollisesti takasuoran uiminen suorempaan olisi parantanut vielä hieman uintiaikaa.

T1

Juostiin ylämäkeen vaihtopaikalle. Nyt olin hionut vaihtopaikan prosessia hieman ammattimaisemmiksi niin, että jätin sukat pyöräilystä pois, enkä käyttänyt myöskään hanskoja pyöräilyssä.

Vaihto meni tosi hyvin. Kypärä päähän, kengät jalkaan, numerolappu kiinni ja menoksi. (Seuraavassa vaiheessa kiinnitän kengät valmiksi polkimiin, mutta tämän aika ei ole vielä).

Pyöräily

Pyöräilyssä kierrettiin rata neljä kertaa. Ranan ensimmäinen puolisko oli vauhdikkaampi. Laskettelin ensimmäiselle kääntöpaikalle ja katselin keskaria kellosta, näytti 35 km/h. Ajattelin, että nyt mennään kovaa.

No, toinen puoli oli vastaavasti hitaampi ja keskari tasoittui kierroksen umpeutuessa noin 30 km/tunnissa vauhtiin. Söin pyöräilyn aikana yhden energiapatukan ja kaksi geeliä suunnitelman mukaan.

Pyöräily sujui hyvin, jonkin verran tapahtui ohituksia niin, että ohitin tai tulin ohitetuksi. Letkassa ajamista en erityisesti huomannut, ehkä jonkinlaisia ryhmiä oli toisinaan kasassa.

Pyöräilyssä epävarmuustekijänä on se, että tällä kokemuksella en ihan tiedä, mikä on vauhti, jolla uskallan suorittaa pyöräilyn juoksun kärsimättä. Joka tapauksessa tuli selväksi, että pyöräilyssä vauhtini on sellainen, että putoan tulosluettelossa alaspäin.

T2

Neljännen kierroksen jälkeen urakka tuli täyteen ja kurvasin vaihtopaikalle. Nousin pyörän selästä ja klonksuttelin pyöräilykengillä vaihtoon. Samalla ajattelin, että klossien kanssa juostessa on kyllä suuri vaara muljauttaa nilkkansa.

Tämäkin vaihto meni oikein hyvin. Pyörä telineeseen, kypärä pois, lenkkarit jalkaan ja menoksi.

Juoksu

Juoksu vähän arvelutti etukäteen. Reitillä oli jonkin verran mäkiä, mutta lopulta rataprofiili ei ollut kovinkaan raskas. Yritin pitää kohtalaista vauhtia yllä.

Juoksu sujui lopulta ihan ok. Yleisö kannusti ja vantaalaisten sunnuntaipäivällisten tuoksut leijuivat keittiöstä juoksubaanalle asuintaloja ohittaessa.

Lopussa edessäni juoksi sinisessä Sailfish-paidassa juoksija, jota seurasin kolmisen kilometriä. Puoli kilometriä ennen maalia kiihdytin ohi, eikä kaveri pystynyt vastaamaan. Tulin maaliin, josta alla oleva kuva.

maaliin

Virallinen loppusuorakuva. 

Pienten palautusjuomien ja syömisten jälkeen oli aika koota tavarat ja lähteä kotia kohti. Toki pieni reflektointi vaihtopaikalla kilpakumppaneiden kanssa, sekä kuvan ottaminen, olivat paikallaan.

kisan_jalkeen

Mitaliposeeraus kilpailun jälkeen. 

Lopuksi

Kisa meni kyllä hyvin. Rutiinit sujuivat paremmin kuin kauden ensimmäisessä kisassa. Uinti sujui oikein hyvin ja ruuhkassa uimisessa pääsi hyvin kisatunnelmaan.

Pyöräilyssä vauhtia pitäisi saada hiukan lisää ja samaa voi sanoa juoksusta. Sujuvat kisat kunnon mukaisilla tuloksilla täyttävät kuitenkin tavoitteet täydellisesti. Parin viikon päästä sitten Kiskoon.

Avainluvut:

  • Uinti: 29.07
  • T1: 3.52
  • Pyöräily: 1.15
  • Juoksu:  54.22
  • T2: 2.15
  • Yhteensä: 2.45.