Ukkosta, rakeita ja vesisadetta Vappurasteilla

Samaan aikaan kun merkittävä osa kansalaisista orientoituu vappuaamuna silliaamiaiselle, monet suunnistajat ottavat suunnan kohti Tuusulan Voima-Veikkojen järjestämiä Vappurasteja. Tähän vappuun mahtuukin paljon suunnistusta, sillä Raisiossa juostiin tänään Huippuliigan sprinttiosakilpailu, josta tuli myös laadukas televisiolähetys. Ja tulevana viikonloppuna suunnistuksellisen vapun tienoon kruunaa vielä tietty Tiomila, jossa riittää seuraamista.

Mutta itse olin tänään Vappurasteilla. Liikkeellä oltiin vain kahden hengen joukkueella, sillä loput pojat olivat sairastuvalla. Keli oli aamulla kolea, mutta kuiva.

Kilpailumaasto oli lentokentän pohjoispuolella. Kilpailuohjeissa sanottiin, että lentokentän aidan yli kiipeäminen johtaa hylkäykseen ja poliisitutkintaan. Harvemmin tällaisia ukaaseja näkee kilpailuohjeissa.

kuva 1 (10)

Valkolakkeja suunnistuskisoissa.

kuva 2 (6)

Tutkijataustasta saattaa olla hyötyä tässä maastossa?

kuva 3 (6)
Kilpailukeskusta. 

Lähtöön hölkätessä keli oli vielä ihan hyvä, joskin kylmää piteli ja oli pientä sateentihkua. Lähdössä verrytteli muiden joukossa Ville Klinga. Juttelin kilpakumppani Samin kanssa ennen lähtökarsinaan menoa.

Lähtöpiipin jälkeen kun juoksi kohti ykköstä, ukkonen jyrähti todella voimakkaasti. Se ei tahtia kuitenkaan haitannut, ykkönen löytyi suoraan.

Suunnistus oli tänään melko helppoa. Näkyvyys oli suurelta radalla suureksi osaksi hyvä, tiheikköjä oli, mutta ne olivat melko pieniä. Maasto oli myös varsin juostavaa, eivätkä korkeuserot olleet kovin suuria paria rinnettä lukuunottamatta.

Tein joitakin pieniä virheitä, eli sellaisia, joissa korjasin rastille pienen koukun jälkeen. Pitkällä välillä ajauduin vähän sivuun, mutta kaikki rastit löytyivät hyvin. Maasto oli aika rikkonainen teiden, voimalinjojen, peltojen ja piha-alueiden vuoksi. Mutta hyvä rata maastoon oli saatu laadittua.

Keli sen kun paheni suunnistuksen aikana. Itse asiassa keli oli epätodellisen huono ukkosen, rae- ja vesisateen sekä kylmän vuoksi. Se ei kuitenkaan menoa haitannut, mitä nyt oli vähän kylmä ja märkä kun yritti vaihtaa repulla kuivia vaatteita. Olisin ottanut dramaattisia sääkuvia kisan jälkeen, mutta sormet olivat niin jäässä, että en pystynyt käsittelemään (kännykkä)kameraa.

Mutta olin todella tyytyväinen kisaan, suunnistus oli hanskassa ja juoksukin tuntui tällä vauhdilla hyvältä. Tuntuu siltä, että suunnistus sujuu tänä vuonna aika hyvin. Kisat ovat menneet aika hyvin, paitsi FinnSpring, jossa kulku oli huonoa rankan maaston ja alavireisen kunnon vuoksi.

Nyt onkin onkin sitten aika keskittyä AM- ja SM-keskimatkoihin. Hyvin sujuva suunnistus ja nousukierteessä oleva kunto antavat näihin kisoihin hyvät lähtökohdat.