Jääkiekkokatsomossa

Viime viikolla vierailin kaksi kertaa jääkiekkokatsomossa. Aikaisemmin tänä vuonna olen ollut kerran Jokereiden kotihallissa Hartwall Areenalla ja toisen kerran HIFK:n kotiluolassa Nordenskiöldinkadulla.

Viime viikon lauantaina tapahtumapaikkana oli Porin jääkiekkokulttuurin kehto, eli Isomäen jäähalli ja otteluna Ässät-Ilves. Panoksena ottelussa Ässillä oli pisteiden hankkiminen niin, että toive säälipleijareihin pääsemisestä eläisi.

Vaikka en ole vieraillut kaikissa SM-liigan halleissa, Porin halli lienee liigan vanhanaikaisin. Ässien kotiottelujen tunnelma on kuitenkin loistava. Ainakin jos Ässät pärjää. Siitä pitää huolen seisomakatsomo ja porilainen asiantunteva, mutta vaativa yleisö.

Matka vei siis Poriin ja ensin vierailimme Porin uudehkossa todella hienossa uimahallissa. Modernissa hallissa on 50  metrin rata. Niinä kahtena kertana kun olen hallissa vierailut, radoilla ei ole ollut ruuhkaa ja uiminen on ollut todella nautittavaa pitkän radan vuoksi.

Uimahallin ulkopuolella hyvä palvelutaso jatkuu, sillä hallin vieressä on rakennus, jossa sijaitsee Turun lahja Suomen ja nykyisellään muidenkin maiden pikaruokakulttuurille eli Hesburger. Tasokkaampana ruokapaikkana samassa yhteydessä toimii ravintola Parilla, jossa on todella hyvä ruoka ja ystävällinen palvelu. Seurueessamme yksi halusi syödä välttämättä Hesen pekoniaterian ja toiset ravintolaruokaa ja tämä kävi toki päinsä tässä ravintolassa. Parillasta on jo muodostunut vakiovierailun kohde Porissa.

Mutta sitten sinne jääkiekko-otteluun. Olimme varanneet liput jo monta kuukautta sitten ja ottelun alkamisaika oli muuttunut tunnilla aikaisemmaksi. Tuli siis yllättäen vähän kiire, mutta ehdimme halliin muutaman minuutin myöhässä tilanteen ollessa vielä 0-0.

Istumapaikat olivat maalin takana, jonne Ässät hyökkäsi kaksi kertaa. Paikat olivat loistavat, sillä niiltä näki hyökkäysten vyörymisen maalille, laitakahinat sekä maalivahdin työskentelyn. Laukauksien iskeytyminen pleksiin sekä laidan ryskyminen taklaustilanteissa lisäsi tunnelmaa.

peli3

peli2

loppu

poika

Ässien kausi on mennyt mestaruuskauden jälkeen kehnosti. Valmentaja Karri Kiven ja useiden avainpelaajien, kuten Veli-Matti Savinaisen, Antti Raannan ja Joel Armian siirtyminen ammattilaiskaukaloihin on verottanut iskukykyä.

Tämä peli oli kuitenkin hyvää jääkiekkoviihdettä paitsi hyvien istumapaikkojen, myös pelin tason suhteen. Ässät teki kolme hienoa maalia ja viimeisen tyhjiin. Peli pysyi myös tarpeeksi kauan sopivan tiukkana Ässien voittaessa lopulta 4-1. Tuomarit saivat kuulla vaativalta porilaiskatsomolta kunniansa muutamassa epäselvässä tilanteessa. Ilves-maalivahti sai kuulla naljailua selkänsä takaa. Pelin jälkeen hallista purkautui tyytyväistä väkeä.

Viereisessä harjoitushallissa on Ässien toimisto ja siellä oli näkyvillä myös viime kauden mestaruudesta muistuttava Kanada-malja, tai todenäköisesti sen kopio. Autolle mennessä noteerasin myös Isomäen hyvännäköiset ladut.

Saman viikon keskiviikkona oli mahdollisuus vierailla Hämeenlinnassa jälleen Ässien pelissä. Tässä pelissä oli vieläkin enemmän panosta, sillä HPK oli pistetaulukossa hieman Ässien edellä tavoittelemassa paikkaa pudotuspeleihin.

peli

bussi

Ässät pelasi kuitenkin tässä vieraspelissä todella ponnettomasti ja HPK vei voiton maalein 3-1. Tunnelma hallissa ei yltänyt läheskään Isomäen tasolle.

Jääkiekkoa tulee tosiaan seurattua hallissa muutaman pelin verran vuodessa. Paikkoina joko Helsingin tai Espoon hallit, Hämeenlinna, Rauma tai Pori. Sen lisäksi katselen jonkin verran syrjäsilmällä NelonenPro:n lähetyksiä. Kiinnostavia joukkeita ovat HIFK, Lukko ja Ässät. On hyvä kannattaa montaa joukkuetta niin ei ole niin ainakin joku joukkueista pärjää joka vuosi kohtuullisesti. Kestohyvä joukkue on tästä joukosta Lukko.

Myös Jokerien brändi kiinnostaa jollain tavalla. Ensi kaudella on syytä mennä katsomaan ainakin yksi Jokereiden KHL-peli. Juuri eilenhän julkistettiin tieto siitä, että tämän vuoden joukkueen paras pelaaja Niklas Hagman on solminut ensi kaudesta sopimuksen tulevan KHL-joukkue Jokereiden kanssa.