Uuden kauden alussa: treenit ja varusteet

Kausi on edennyt siihen pisteeseen, että ensimmäinen kilpailu, Tuusulanjärvi Triathlon on huomenna. On aika pohtia, miten valmistautuminen kauteen on mennyt.

Perinteisesti syksyllä kauden loputtua suunnitelmana on seuraavan kauden alussa olla selvästi paremmassa kunnossa ja ennätyksiin valmiina. Useimmiten sitä kuitenkin huomaa talven synkkyyden, työkiireiden ja muiden jälkeen, että sitä on samassa kunnossa kuin aina ennenkin. Sama tilanne nyt.

raaseporinlinna

Kevään pyörälenkkejä. Taustalla Raaseporin linna. 


gole

Ensimmäisen avovesiuinnin käppyrää.

Harjoittelu on silti sujunut ihan hyvin. Normaalien rajoitteiden (polvi, akillesjänne) lisäksi uusi vammoja ei ole ilmaantunut. Vuoden alusta on tullut treeniä seuraavasti:

  • Pyöräilyä 2002 km (85 tuntia)
  • Juoksu 290 km (31 tuntia)
  • Hiihtoa 129 km (1o tuntia)
  • Uintia 60 km (21 tuntia)
  • Kuntosalia 10 tuntia

Määrät ovat menneet suunnitelmien mukaan. Yhteensä treenitunteja tähän päivään mennessä 161, todennäköisesti tunnit koko vuoden osalta kesän ja syksyn pitkien pyörälenkkien vuoksi yltävät 400 tunnin hujakoille.

Jos harjoittelua katsoo lajeittain niin tilanne on seuraava:

Pyöräily: Hyvä tilanne. Talven trainerikausi meni hyvin ja jalat tuntuivat vahvoilta kun ulkopyöräily alkoi. Takana on muutama satasen lenkki, jotka ovat kulkeneet hyvin.

Juoksu: Perus ok tilanne. Olen juossut tosi vähän, juoksua on nyt hyvä vahvistaa kesän aikana kohti syksyn pääkisaa, eli Köpiksen täpäriä.

Uinti: Perus ok. Lusmuilin kyllä talvella uinnin osalta kun en tehnyt mitään erityisiä tekniikkaharjoitteita enkä ottanut opetusta. Uinti voi kyllä mennä kisoissa hieman alakanttiin. Avovedessä uintia on takana tasan kerran, kelithän olivat pari viikkoa sitten lämpimät kunnes taas kylmenivät.

Kuntosalia olen tehnyt kerran viikkoon, joten lihaskunto on hyvä.

Entä sitten triathlonissa niin tärkeä varustepuoli?

Pyörässä (Felt B14) viime kauden jälkeen on vaihdettu takapakka, ketjut ja hankittu Favero Assioma Duo wattipolkimet, jotka olivat jo trainerikaudella käytössä.

Tarkistin pyörän huomista kisaa varten ja vaihdoin Feltin aerotangon naurettavat kiinnikkeet (monimutkaiset, eivät kiristy, jengat menevät) Profilin aerotangoista otettuihin kiinnikkeisiin.

Alla olevassa kuvassa tosielämän tilanne kun toinen aerotikku lähti kiinnikkeistään irti kun satasen lenkkiä oli takana 50 km. Ajoin sitten kädet kahvoilla toiset 50 km ja pidin samalla tuosta irronneesta tikusta kiinni.


tikku

Kiinnikkeistään irronnut aerotikku.

Parani huomattavasti ja tuntuu todella jämäkältä!


korjaa


kiinnike

Aerotangon jämäkämpi kiinnitys.


osia

Feltin aurotangon hiluja. See also Oura-ring.

Toinen varusterintamalla liikkeessä oleva asia on luopuminen Garmin Edge 520 ajotietokoneesta. Tavoitteena siirtyä Wahooseen, jossa käytettävyys lienee parempi. Työkaveri, jolle Edgeä kaupittelin, valitettavasti huomasi sen kömpelyyden koekäytössä, eikä kauppoja päässyt syntymään.

Triathlonfoorumilla keskustellaan toisinaan, miten märkäpuku paikataan. No, yksi vaihtoehto on paikata se kuvan osoittamalla tavalla.


markkari

Polkupyörän kumin paikkausrasiasta löytyi myös märkäpukuun sopiva paikka.

Vielä varusteista sen verran, että ainaisten Adidasten, Asicsien ja Niken jälkeen ostin vähän ei niin mainstreamit kengät. Maksimaalista vaimennusta hain lenkkeilyyn Hoka Clifton 5-kengistä ja kisakengiksi hankin Feet Distancet. Molemmat ovat pelittäneet tosi hyvin.


kengat

Näillä mennään huomiseen kisaan. Tätä kirjoittaessani järjestäjät ilmoittivat, että veden lämpötila Tuusulanjärvessä on hieman yli 15 astetta, eli eiköhän sitä huomenna päästä uimaan täysi matka, eli tässä tapauksessa 1500 metriä. Kisaraporttia tästä kisasta sitten myöhemmin!