Murheilun vuosi 2017

Vuoden vaihtuessa on hyvä aika jälleen vetää yhteen vanhan vuoden liikunnalliset saavutukset ja saavuttamatta jättämiset. Otsikon alavireisyys viestii, että kausi ei pitänyt sisällään pelkästään positiivisia tapahtumia.

Liikunnan kokonaismäärä oli lähes liikuttavan lähellä edellisen vuoden lukuja. Kokonaismäärä 308 tuntia (kokonaismäärä 2016 311 tuntia). Lajeittain määrät tunneittain ja kilometreittäin olivat seuraavat:

maara

matka

Kävely tuli pääosin heinäkuun aikana, kun olin “telakalla” solisluun murtuman vuoksi, enkä pystynyt tekemään mitään muuta lajia.

Tuntimäärä ei ole kokonaisuudessaan häävi, mutta se on määrä, jonka pystyin pendelöinnin, töiden ja muiden kiireiden lomassa tekemään.

Uinnin suhteen määrät nousivat selkeimmin aikaisempaan verrattuna. Ilman parin kuukauden uintitaukoa kesällä uinnin määrä olisi ollut lähellä 200 kilometriä kokonaisuudessaan.

Kaksijakoinen kausi

Sanonta “oli kaksijakoinen” on paikallaan kuvaamaan vuoden 2017 kulkua liikunnan näkökulmasta. Taustalla oli innostuminen uudesta lajista, eli triathlonista. Uuden lajin myötä vanha laji, suunnistus, jäi toistaiseksi vallan pois ohjelmasta.

Lajivaihdosta silmällä pitäen keväällä harjoittelu kohti kauden alkua sujui kohtuullisen hyvin pitkine pyörälenkkeineen.

Osallistuin kahteen alkukauden kilpailuun, eli TuusulanjärviTriathloniin ja Vantaa Triathloniin. Suoritus kisoissa oli kunnon mukainen ja sain vähän kisakokemusta. Kisaraportit Tuusulasta ja Vantaalta.

Kesäkuun lopussa kaaduin kuitenkin pyörällä sen verran pahasti, että mursin solisluuni. Jouduin perumaan loppukaudelle suunnittelemani kisat, mm. Joroisten legendaarisen puolimatkan. Tarinaa kaatumisesta löytyy tästä ja toipumisesta tästä.

Edessä oli pienimuotoinen seikkailu terveydenhuollon pyörteissä ja sen jälkeinen kuntoutuminen. Liikunnassa piti siirtyä korvaaviin lajeihin, ensisijaisesti kävelyyn.

Käden toipuminen tapahtui lähes prikulleen kirjoissa ja netissä kerrottujen aikataulujen mukaisesti. Alkusyksyn aikana pystyin sitten jo pyöräilemään, juoksemaan ja lopulta uimaan.

Syksyn aikana palasin jo normaaleihin viikkoharjoituksiin, perusrytmin ollessa kaksi juoksua, kaksi uintia ja kaksi pyöräilyä.

Kauden 2018 tavoitteet

Tulevalle kaudella on jo asetettu tavoitteet. Kisakalenteriin on bookattu seuraavat kisat:

  • TuusulanjärviTriathlon
  • Vantaa Triathlon
  • Lahti Ironman 70.3.
  • Ironman Tallinn

Eli tavoitteena on ensi vuonna suorittaa kahden kauden avaukseen liittyvän ja kisarutiineja kartuttavan normaalimatkan jälkeen ensin ensimmäinen puolimatka Lahdessa ja sitten täysmatka Tallinnassa.

Täysmatkan suorittaminen on tietenkin hieman yläkanttiin oleva tavoite. Iän karttuessa edellytykset täysmatkan suorittamiselle kuitenkin vain huononevat vuosi vuodelta.

Suunnitelman toteutusta voi uhata lähinnä loukkaantuminen joko urheiluvammojen tai pyörällä kaatumisen muodossa. Vammojen suhteen pari sellaista heikkoa kohtaa löytyy, joiden kanssa on syytä olla varovainen.

Itse suorituksessa uinti ja pyöräily sujunevat kohtalaisesti, juoksussa kärsimyksen määrä tulee nähtäväksi. Edellisen maratonin taisin juosta vuonna 2001.

Tavoiteaika olkoon Tallinnassa noin 12 tuntia. Tavoitetta voi säätää Lahden puolimatkan jälkeen.

virkkala

Triathlon-pyörä on huollettu tulevaa kautta varten.

Harjoittelu ensi kautta kohti on ihan hyvässä kuosissa. Traineri-harjoittelua on kasassa hyvä määrä ja uinnissa pohja on parempi kuin vuosi sitten.

Muutakin kuin kilometrien ja tuntien laskemista

Vuoden aikana on ollut mahdollisuus nähdä lenkeillä vähän muitakin maisemia kuin Karjaan pururataa. Työmatkoilla lenkkivarusteet onkin aina syytä pitää mukana.

Singaporessa lenkkimaasto kulki paikallisen Formula-radan maisemissa. Austinissa Texasissa poikkesin yhdellä aamulenkillä Lance Armstrongin omistamassa pyöräkaupassa.

singaporeSingaporen rantoja.

lanceMellow Johnny’s pyöräliike on Lance Armstrongin omistama.