Kokemuksia Garmin Forerunner 735XT:stä

Olen aina ollut vähän heikkona sykemittarin kaltaisiin urheiluun liittyviin vempaimiin. Olen elämäni aikana omistanut ehkä noin 15 sykemittaria. Viimeisimpänä Garmin Forerunner 620 HR:n. Tätä ennen lukuisia Suunnon kelloja. Minulla ei ole pitkään aikaan ollut Polarin laitteita, vaikka tiedän, että ne ovat hyviä nykyään.

Pari kuukautta sitten hankin Garmin 735 XT:n. Tilasin kellon Wigglestä hintaan 430 euroa. Kotimaassa kello maksoi tuolloin noin 50 euroa enemmän.

perus

Kello on kaunis kuin kukkanen.

Kirjoitus ei ole kattava reportaasi teknisistä ominaisuuksista. Seikkaperäisiä katsauksia on muualla, kuten esimerkiksi täällä.

Tavoitteeni on kertoa “omin sanoin” minkälaisia käyttökokemuksia keski-ikäisellä liikkujalla on laitteen kanssa ollut. Laitteessa on paljon ominaisuuksia, joita en tässä käsittele.

Lajiprofiilini kattaa uinnin, pyöräilyn, juoksun, suunnistuksen, hiihdon, kuntosalin ja yhden vaatimattoman triathlon-kokeilun, jossa tämä kello oli jo mukana.

Ominaisuudet pähkinänkuoressa:

Laite on tiivistäen moderni sykemittari, jossa on aktiivisuusominaisuuksia. Itselleni merkittävimmät ominaisuudet ovat seuraavat:

  • sykemittari (optinen luku ranteesta tai rintapanta)
  • matkan mittaaminen (gps, allasuinnissa käännöksiin perustuva matkan mittaaminen)
  • aktiivisuustoiminnot (uni, askeleet, kalorit)
  • Garmin Connect-dashboard tiedon analysointiin ja taltioimiseen (appsi puhelimeen ja tablettiin)
  • bluetooth synkronointi (myös kännykkään tulevat viestit, kalenterihälytykset ja puhelut)
  • ennätysten taltiointi
  • yhteisöllisyys (esimerkiksi haasteet, omien suoritusten jakaminen)
  • LiveTrack (mahdollisuus jakaa verkossa oman suorituksen eteneminen)
  • Lajianalyysit (uinnissa esim. SWOLF ja vetotiheys, juoksussa askelen pituus,  pystysuunnan liike)
  • Akun kesto on hyvä
  • Käyttöliittymä on selkeä

Arviointia

Sykkeen mittaaminen ranteesta on mukava ominaisuus verrattuna rintapannan epämukavuuteen ja päällepukemisen vaivaan. Sykkeen mittaaminen alkaa nopeasti, siihen en osaa ottaa kantaa, kuinka tarkka ranteesta mitattava syke on. Uidessa ranteesta mitattava syke ei toimi, mutta uidessa voi käyttää rintapantaa.

Satelliitti löytyy nopeasti, eikä matkan mittaamisen kanssa ole ollut ongelmia. Uidessa matkan mittaaminen toimii myös hyvin. Tosin jos käännös on ollut epämääräinen esimerkiksi altaan päässä olevan ruuhkan vuoksi, käännös saattaa jäädä noteeraamatta ja uitu siivu rekisteröimättä.

Allasuinnissa toimiva matkan mittaaminen on hieno ominaisuus verrattuna siihen, että lasket matkaa 25 m altaassa esimerkiksi monen kilometrin suorituksessa. Avovedessä uidessa gps tuntuu mittaavan matkan varsin tarkasti.

Gps-reitit saa luonnollisesti kätevästi kartalle ja myös exportattua, joka on tärkeä ominaisuus esimerkiksi suunnistuksessa.

Aktiivisuustoiminnot ovat mukavia. Laite osoittaa nukuttuja tunteja ja unen laatua. Tarkkuuteen en osaa ottaa kantaa, mutta luvut tuntuvat ihan hyvin suuntaa antavilta. Päivän aikana otetut askelet mitataan. Laite kehottaa ylös ja liikkeelle, jos istuminen pitkittyy esimerkiksi kokouksessa.

Garminin “harjoituspäiväkirja” verkossa on Garmin Connect (GC). Sen lisäksi puhelimeen ja tablettiin voi asentaa appsin, jossa ominaisuudet ovat hieman rajoitetumpia. GC:ssä on paljon erilaisia ominaisuuksia, mutta minun makuuni se on hieman sekava. Makuasia.

askeletNäkymä Garmin Connectin appsista (Iphone)

Synkronoinnin toimiminen on erittäin iso osa käyttökokemusta. Garmin 735 XT:ssä synkronointi toimii paremmin kuin missään aikaisemmassa laitteessani.

Tässä kellossa synkronointi toimii vain bluetoothilla (Forerunner 620 mallissa oli myös wifi) ja synkronointi toimii mallikkaasti. Se on kenties hivenen hidas (odottavan aika on lyhentynyt älylaitteiden yleistymisen myötä). Eli synkronointi voi kestää esimerkiksi 15-30 sekuntia riippuen synkronoimattoman datan määrästä. Tämä verrattuna varhaisempien mallien johtojen virittelyyn ja erilaisiin palveluihin loggautumiseen ei ole mitään!

Kello synkronoi myös kännykkään tulevat viestit, puhelut ja kalenterihälytykset. Kellon ollessa kännykän bluetoothin “rangen” piirissä, olen saanut viestejä esimerkiksi uimahallin saunaan. Stay connected!

synkroTykkäykset saa myös ranteeseen.

Laite tilastoi ennätyksiä. Eri lajeja koskevat pisimmät suoritukset jäävät muistiin. Lisäksi eri lajeja koskien muistiin jää väliaikoja. Näitä on ihan mukava seurata, miten esimerkiksi uinnissa väliajat kohenevat.

Yhteisölliset ominaisuudet kattavat omien suoritusten jakamisen ja toisaalta erilaiset haasteet, jotka saattavat liittyä esimerkiksi askelten määrään.

Lajianalyysit ovat hyödyllinen ominaisuus, uinissa esimerkiksi vetotiheyttä on mukava tarkastella.

Livesynkronointia (täppä liikkuu suorituksen mukana verkossa kartalla) en ole testannut, mutta saattaisi sekin olla kiintoissa jossakin tilanteessa.

Akun kesto on todella hyvä. Laitetta ei tarvitse olla lataamassa jatkuvasti, itsellä normiviikkona yksi lataaminen riittää (5 harjoitusta ja normaali käyttö). Lataaminen on myös huomattavasti nopeampaa kuin aikaisemmissa malleissa.

Käyttöliittymä ja fyysinen käytettävyys

Kellon käyttöliittymä on omaan makuuni looginen. Lajeja on valmiina uinti, juoksu, pyöräily. Uusia lajeja on helppo liittää mukaan. Näyttöjä on mahdollista modifioida lajeittain. Triathlon-kokeilussani kello toimi moitteettomasti erotellen eri osuudet sekä vaihtoajat.

Nappuloita on viisi, kosketusnäyttö on tässä mallissa hylätty ja se on hyvä se! Nappulat ovat riittävän suuren kokoiset kohmeessakin käytettäväksi.

Lukemat näytöissä ovat riittävän suurikokoisia ja lisäksi kellon näytöllä esitetään grafiikkaa.

Kello on myös hienon näköinen

Hyvien ominaisuuksiensa lisäksi kello on kohtuullisen edustavan näköinen. Sitä voi pitää myös toimistossa, toisin kuin monia muita urheilukelloja.

toimistossaKello herättää huomiota toimistossa vain positiivisella tavalla.

Kello on kohtuullinen kooltaan. Se on hieman suurempi kuin Garminin 620-malli, mutta mielestäni pienempi kuin Suunnon Sparta.

Lopuksi

Kun kirjoitin viimeksi postauksen sykemittareista, päätin sen pessimistiseen arvioon siitä, että esimerkiksi Applen ja Samsungin älykellot jyräävät perinteiset urheilukellot. Garmin 735 XT osoittaa, että näin ei juuri nyt ole käymässä. Uskon, että myös Polar omilla malleillaan ja Suunto Spartan-mallillaan on kirinyt pysyäkseen kisassa mukana.

Tiivistäen voi sanoa, että Garmin 735 XT on paras minulla koskaan ollut “sykemittari” ja sen hankkimista voi suositella varauksetta, kun haluaa edellä kuvatuilla ominaisuuksilla varustetun laitteen omia liikuntaharrastuksia ja aktiivista elämäntyyliä tukemaan. Laitteen vahvuutena ovat laajat ominaisuudet, hyvä käytettävyys ja moitteeton toiminta käytännön tilanteissa.

3 thoughts on “Kokemuksia Garmin Forerunner 735XT:stä”

  1. Hyvä kirjotus Paulilta, on tätä odotettukin. Olen täysin samaa mieltä että tämä on paras laite mitä minulla on ollut (taitaa olla viides ja edellinen oli Garminin karvalakkimalli). Ainoastaan oma kokemukseni synkronoinnin nopeudessa iPadille ei ole yhtä myönteinen kuin Paulin. Minulla se voi kestää useita minuutteja kunhan ensin laite yhdistyy. Eli omissa laitteissa lienee vikaa. Mutta yhtä kaikki voin suositella tätä kelloa/mittaria. Se kyllä koukuttaa helposti ja normikello on jäänyt käyttämättä.

  2. Kiitos Pauli hyvästä käyttäjäkokemuskirjoituksesta! Olen toistaiseksi “Suunnon naisia”, mutta lievästi tekniikkahörhönä vaihtoehdot kiinnostavat aina. Optinen sykemittaus puuttuu nykyisestä kellostani, ja se kiinnostaa, kunhan saisi vertailudataa sen tarkkuudesta. Kellon koko sinänsä ei minua haittaa, koska se saa näkyäkin. 😉

Comments are closed.